دریافت کمیسیون ۱۵۰ میلیونی از فروش مسکن در تهران!

درحالی دریافت تعرفه غیرقانونی برخی مشاوران املاک به چالش تبدیل شده که رئیس اتحادیه مشاوران املاک ادعا کرد: می‌توانیم بنگاه‌ها را مدیریت کنیم تا کمیسیون بالاتر از تعرفه دریافت نکنند.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، رئیس اتحادیه مشاوران املاک با اشاره به کاهش قیمت مسکن از خرداد امسال، اظهار کرد: زمانیکه از آمار خانه‌های خالی اطلاعاتی وجود نداشته باشد و یک عده خانه‌ها را خالی نگه می‌دارند تا با قیمت بالاتر بفروشند نوسانات اتفاقات می‌افتد.

بیشتر بخوانید:

معاملات مسکن در تهران ۶۰ درصد کاهش یافت

وی افزود: می‌توانیم شرایط را به گونه‌ای مدیریت کنیم تا در سامانه املاک و مستغلات، هیچ مشاور املاکی نتواند کمیسیون بالاتر از تعرفه دریافت کند. مشابه آنچه در دفاتر اسناد رسمی وجود دارد همه چیز در سامانه ثبت شود.

وی با انتقاد از ورود بانک‌ها به حوزه ساخت و ساز گفت: در تهران در یک فقره 3000 واحد متعلق به یک بانک شناسایی شد. وقتی بانک یا دستگاه دولتی در جهت منافع خود انباشت ثروت می‌کند، نه تنها به بازار مسکن و اقتصاد کشور ضربه می‌زند بلکه برای دولت نیز دردسرساز می‌شود و دولت مجبور می‌شود برای تامین مسکن مردم دنبال راهکارهای دیگر برود.

وی بیان کرد: اگر عرضه مسکن را از طریق تولید افزایش دهیم و بانک اطلاعاتی جامع و قوی در خصوص خانه‌های خالی داشته باشیم تا بتوانیم آنها را به حوزه اجاره یا فروش وارد کنیم، می‌توان به ادامه‌ آرامش بازار مسکن امیدوار بود.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک اضافه کرد: اگر اتفاقات بحرانی و هیجانی در اقتصاد و مسکن پیش نیاید فکر می‌کنم در سال آینده رونق داشته باشیم.

به گزارش تسنیم،‌ مدت‌هاست یکی از معضلات مردم در حوزه معاملات مسکن دریافت کمیسیون بالاتر از تعرفه‌های اعلام شده از سوی اتحادیه مشاوران املاک است. به‌عنوان مثال در حالی تعرفه مبایعه‌نامه (خرید و فروش) 25 صدم درصد از هر دو طرف معامله (مجموعا نیم درصد) است که برخی مشاوران املاک از هر یک از متعاملین یک درصد و در مجموع 2 درصد دریافت می‌کنند.

این کمیسیون در بازار کنونی مسکن که متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در شهر تهران حدود 76 میلیون تومان است رقم قابل توجهی است. به‌عنوان نمونه تعرفه قانونی یک واحد 100 متری با ارزش حدود 7 میلیارد و 600 میلیون تومان (طبق گزارش بانک مرکزی در خصوص متوسط قیمت مهرماه امسال) 38 میلیون تومان از دو طرف معامله است.

اما همانگونه که اشاره شد برخی مشاوران املاک برای معامله ذکر شده 152 میلیون تومان دریافت می‌کنند، یعنی 4 برابر کمیسیون مصوب.

در صورتی‌که مردم نسبت به دریافت کمیسیون بالاتر از تعرفه به اتحادیه مشاوران املاک شکایت کنند بر اساس قانون تعزیرات حکومتی، مشاور املاک متخلف تا 4 برابر اضافه دریافتی جریمه خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1207848

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =