همکاری بنیاد ملی نخبگان و وزارت علوم برای جلوگیری از فرار مغزها

وزیر علوم گفت: بنیاد ملی نخبگان و وزارت علوم در راستای ماندگاری نخبگان در همکاری مشترکی تصمیم گرفتند تا برگزیدگان المپیاد علمی، در رشته‌های مرتبط ادامه تحصیل دهند، همچنین از آنان حمایت‌های ویژه‌ای انجام خواهد شد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در بیست و چهارمین جشنواره تجلیل از پژوهشگران، فناوران و نوآوران برگزیده کشور که امروز ۲۱ آذرماه در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، اظهار کرد: هفته پژوهش طی دو هفته در استان‌ها و در سطح ملی برگزار می‌شود.

بیشتر بخوانید:

موازی‌کاری وزارت علوم با سایر وزارتخانه‌ها در تاسیس پژوهشگاه‌ها

وی بیان کرد: امیدوارم فناوران و پژوهشگران برتر کشور منشا برکت علمی در کشور باشند و به مرجعیت علمی کمک کنند.

زلفی‌گل عنوان کرد: من در دوره دو ساله مدیریتم در وزارت علوم با همکاری دوستان توجه ویژه‌ای به تاکیدات مقام معظم رهبری درباره اشتغال آفرینی و مهار تورم و رشد تولید از طریق شرکت‌های دانش بنیان داشتیم‌.

این مسئول با بیان اینکه علم و دانایی رانتی نیست، گفت: ما از طریق دانش، دانایی و دین‌داری می‌توانیم به تمام اهداف اخلاقی و علمی برسیم.

وی افزود: دانشگاه‌ها در اوایل انقلاب فقط کارشناس تربیت می‌کردند، اما دانشگاه‌ها در این مدت سال توانستند فرهنگ توسعه علم را ترویج کنند.

زلفی‌گل تصریح کرد: ما در مدیریت باید به کنترل‌های دورنی مانند اخلاقیات و ایمان و بیرونی مانند قوانین دقت داشته باشیم.

وزیر علوم گفت: آیین نامه ارتقای مرتبه علمی اساتید باید در راستای تامین منافع فردی و ملی باشد. هم اکنون بسیاری از آیین نامه‌ها در راستای تامین منافع ملی و فردی نیستند.

وی با تاکید بر شفافیت مطرح کرد: شفافیت شامل حوزه‌های دفاع از رساله، نظارت هوشمند، ارتقا مرتبه علمی و نظارت عمومی است. مثلا یک استاد چندین مقاله در یک سال ارائه می‌کند، اما نمی‌تواند درباره آن موضوعات چند دقیقه هم صحبت کند.

زلفی‌گل بیان کرد: راهبری علم باید گونه‌ای باشد که به انواع تحقیقات و حوزه‌ها توجه شود. همچنین ما تافته جدا بافته نیستم و باید از علم سایر کشورهای دنیا استفاده کرده و آن علم را بومی سازی کنیم.

این مسئول ادامه داد: دیپلماسی علمی و کار تیمی برای ما بسیار اهمیت دارد. وزارت علوم هم در این باره برنامه‌ریزی‌های مناسبی داشته است.

وی گفت: ما از طریق علم و دانش، باید منابع جدیدملی تعریف کنیم. اگر فقط بر منابع نفت و گاز تکیه کنیم، روزی این منابع به اتمام می‌رسد. بنابراین باید شرکت‌های دانش بنیان را تقویت کرده و خلق منابع کنیم.

زلفی‌گل با انتقاد از خروج نخبگان از کشور گفت: اگر نخبگان از کشور خارج شوند، روزی کشور تهی از نخبگان خواهد شد. بنابراین بنیاد ملی نخبگان و وزارت علوم در همکاری مشترکی تصمیم گرفتند تا برگزیدگان المپیاد علمی، در رشته‌های مرتبط ادامه تحصیل دهند، همچنین از آنان حمایت‌های ویژه‌ای انجام شود.

وزیر علوم اضافه کرد: ما باید با راهکارهایی مختلف، نخبگان را در کشور نگه داریم و از وجود آنان استفاده کنیم.

وی گفت: وزارت علوم ۲۲ طرح پژوهشی کوتاه مدت در حوزه‌های مختلف در ۲ سال گذشته تهیه و تنظیم کرده و به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه داده است.

زلفی‌گل با بیان اینکه وزارت علوم دو اقدام اساسی انجام داده است، گفت: از سرگیری آموزش حضوری پس از دو سال یکی از اولویت‌های اصلی ما بود که پس از وزارت بنده، اجرایی کردم. دومین موضوع هم مدیریت اعتراضات دانشجویی در سال ۱۴۰۱ که انرژی بسیار زیادی از ما گرفت.

این مسئول با اشاره به اهمیت فعالیت‌های فرهنگی در دانشگاه‌ها گفت: ما سامانه فرنما را طراحی و راه‌اندازی کردیم. فعالیت‌های دانشجویان و دانشگاه‌ها هر روز توسط این سامانه رصد خواهد شد.

وی ادامه داد: همچنین با صدور کارنامه فرهنگی برای دانشجویان، امتیازات فرهنگی آنان در هنگام استخدام در نظر گرفته خواهد شد.

زلفی‌گل با اشاره به فعالیت‌های نشریات بیان کرد: هر استادی که نشریه بین‌المللی داشته باشد، امتیاز علمی و پژوهانه برای وی در نظر گرفته می‌شود.

وزیر علوم گفت: استادانی که مقالاتشان در نشریات چاپ می‌شود، ۳ تا ۵ امتیاز دریافت می‌کنند.

وی اذعان کرد: مسیر حوزه آموزش عالی در کشور بسیار مناسب است. البته مسئولان سابق و اسبق نیز در این موفقیت سهیم هستند و نباید نقش آنان را نادیده گرفت.

زلفی‌گل عنوان کرد: اگر حق الزحمه دانشجویان دکتر مناسب باشد، انگیزه بسیار مناسبی برای آنان ایجاد کرده‌ایم. البته این حمایت و حق الزحمه در دانشگاه‌های سراسر دنیا وجود دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1210622

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =