اولین دانشکده تعلیم و تربیت اسلامی در واحد تهران جنوب راه‌اندازی می‌شود

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی از راه‌اندازی اولین دانشکده تعلیم و تربیت اسلامی در واحد تهران جنوب خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی بعدازظهر امروز در نشست صمیمانه با دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی که به مناسبت روز دانشجو و هفته پژوهش برگزار شد، با تسلیت ایام فاطمیه اظهار کرد: خدارا شاکریم درمکتبی هستیم که زن در آن شرافت خاصی دارد و حضرت خدیجه و حضرت فاطمه(س) مظهر زن اجتماعی در جامعه ای هستند کهه تا قبل از آن زن را زنده به گور میکردند و تنها فرزند پیامبر(ص) را دختر قرار داد و ایشان نشان داد یک عقیله فاضله مقدسه است.

بیشتر بخوانید:

سهم آموزش تعاملی در مدارس سما به ۴۰ درصد و در دانشکده‌های تعلیم و تربیت به ۲۰ درصد رسید

طهرانچی تصریح کرد: طوفان الاقصی طوفانی به پا کرده که بیش از هر چیز ماهیت اصلی غرب را نشان داد. محاکمه سه رییس دانشگاه را به اتهام یهودستیزی دیدیم. سالها غرب مدعی در مکتب لیبرال دموکراسی بودو توانست با همین حرفها یک جامعه خاص را بسازد و ما فکر میکردیم این جامعه رشد یافته است و در کلاسها قرائت کردیم اما امروز همه عالم متوجه شده که یک شکل کارتونی و خالی است مثل فیلم های هالیوودی که در این شهرک سینمایی همه چیز رویاست.

وی خاطرنشان کرد: این طوفان امروز آنچنان بزرگ و با عظمت به راه افتاده که چهره اصلی را رونما کرده اما چرا این طوفان قوی است؟ چون روح مادران و کودکانی که به ظلم زیر بمب های سنگین کشته می‌شوند و نفرینی را به دنیای ظالم بیان می‌کنند.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: طوفان الاقصی منجر به هویدا کردن ماهیت غرب بود که بیشتر آن مربوط به یونیسف و برابری زنان و مردان بود، انگار دایه مهربان تر از مادری از یونیسف نداشتیم و امروز خودشان به خودشان هم رحم نمیکنند و نشان داد وقتی این تمدن در حال غرق شدن است ماهیت اصلی آن بروز و آن ماهیت مردسالارانه، قدرت طلب و گرگ صفت این سیستم بود.

وی اضافه کرد: انسان ستیزی مشکل اصلی این سیستم است و زنان و کودکان باید حواسشان بیشتر جمع باشد چرا که تمام خواب آن‌ها برای ارایه الگو زن موفق بود اما امروزه بی رحمانه بر زنان می‌تازند! یعنی مبانی فکری جوابگو نبوده است. دبیرکل سازمان ملل اعمال ماده ۹۹ می‌کند و با لجاجت دست خود را بالا میبرد. جای تعجب دارد کسی که خود رنگین پوست است اعلام وتوی امریکا را میکند. مسئله عمیق تر از یک جنگ ساده است این بار همه غرب با همه انسانیت در افتاده است.

طهرانچی تصریح کرد: امروز زمان عبرت گرفتن است خنده دار است جایزه صلح نوبل را به یک زن ایرانی می‌دهند درصورتی که دارند زنان و کودکان را قتل عام میکنند به همین دلیل خیلی باورها فروریخته است. آنها که ادعا حکمرانی آکادمیک داشتند اما با محاکمه سه رییس دانشگاه استقلال و هویت دانشگاه کجا هستند؟

وی با تاکید بر نگاه مبتنی بر زوجیت در خلقت الهی،ادامه داد: ما برابری زن و مرد را نداریم بلکه زوجیت را داریم در یکجا زن و در جای دیگر مرد حاکم است. درک تفاوتها در یک نظام زوجیت بایستی برای حضور مرد و زن به ماهو والد و ماهو همسر و ماهو زن باشد. یکی از بحثهای دانشگاه ها از جمله هاروارد این است که زوجیت را به امر جنسی و نسبیت تنزل دهند. واقعیت این است اگر این را درک نکنیم فضای امن و معتبر و حقوق واقعی زن را هم درک نمی‌کنیم.

طهرانچی گفت: زن خشن داخل کارخانه و مزرعه آنها جنس مردانه دارد و حتی قیافه ها مثل هم شده چون جلوه سختی و خشن را به آن داده ایم. خدای عالم زوجی را خلق کرده که بدون هم به تعالی نمی‌رسند.

وی تصریح کرد: ما در دانشگاه آزاد اسلامی همین نگاه جامع را داریم و یکی از طرح ها راه اندازی دانشگاه حامی مادر است. یک مصوبه هم برای زنان داشتیم که بر اساس آن فرد برای ۲۴ ماه میتواند کارمند و هیئت علمی برود و به فرزند خود رسیدگی کند. قرآن کریم برای دوران شیردهی میفرماید شغل است و زن میتواند طلب مزد کند و حتی اگر نخواست میتواند به دایه بسپارد.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: نگاه ما این است که این تفاوت را درک کنیم و تمام زیبایی خلقت در این تفاوت است و اگر ان را درک نکنیم نمی توانیم جامعه کامل و متعالی را بسازیم. تفاوت بیانگر نقش آفرینی متفاوت و به هنگام زن و مرد است و باید در دانشگاه آن را لحاظ کرد.

وی با اشاره به مدل جدیدی در تربیت نیروی انسانی در دانشگاه آزاد،بیان کرد: در سند تحول و تعالی یکی از نکات به ویژه در علوم انسانی ماهیت ماموریتی به دانشکده ها از جمله دانشکده تعلیم و تربیت اسلامی است. همانطور که ذیل پزشکی بیمارستان ها قرار دارند مدارس سما نیز ذیل دانشکده های تعلیم و تربیت اسلامی هستند.

طهرانچی با بیان اینکه اولین دانشکده تعلیم و تربیت اسلامی در واحد تهران جنوب پایه گذاری می‌شود، اضافه کرد: راه اندازی باشگاه‌های دخترانه دانشگاه برنامه ای برای تمام واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی است ضمن اینکه ایده راه اندازی مدارس مهارتی حقوق بانوان هم وجود دارد.

وی در ادامه سخنان خود در خصوص دانشکده‌های تعلیم و تربیت اسلامی افزود: دانشجو پایه در دانشکده و عرصه را در مدرسه و مهد کودک حضور پیدا می‌کند. ما در دانشگاه آزاد اسلامی صرفا به دنبال فعل کودکستان داری نیستیم بلکه به دنبال محیط تعلیم و تربیتی هستیم که برای آن باید تولید نظریه و فکر داشته باشیم. غرب وحشی نمی تواند تربیت کننده فرزند ما باشد و آینده بسازد. اگر آینده دست این تفکر بیافتد منهدم است. باید مهدکودک و مدرسه ما مدل داشته باشد و دانشگاه ما مدل ساز باشد.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: ما دانشکده هنر و رسانه در دانشگاه آزاد داریم و همچنین باید مراکز نوآوری صنایع خلاق داشته باشیم . هنر زنانه یک هنر والاست. چرا اسم هنر که می آید یک محیط مبتذل متصور می‌شویم؟ چون باید محیط امن آن را خودمان در دانشکده ها بسازیم. در روزنامه فرهیختگان، ایسکانیوز و خبرگزاری آنا بسیاری از خبرنگاران نامی آنها خانم‌ها هستند و یک محیط زنده رسانه‌ای امن فراهم شده است.

وی تاکید کرد: ما باید الگوسازی کنیم.دانشگاه‌هت با آمدن فضای مجازی و تحولات آموزش باید تغییر روش دهند. ما در پرستاری مدل موفق را داریم که در علوم انسانی هم اجرا می‌کنیم و دوران دانشگاه کلاس محور تمام شده است.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: امسال ۵۰درصد تخفیف شهریه را به عنوان کار دانشجویی آوردیم چون معتقدیم دانشگاه را با جوانها بهتر می‌توان اداره کرد. تا الان ۹۵۰۰نفر از کارمندان ما بازنشسته شدند اما سراغ دستیاران رفتیم چون معتقدیم نسل جوان بسیار فاضل هستند.

وی افزود: برای فضای امن و معتبر اشتغال کارهای زیادی در دانشگاه آزاد اسلامی انجام شده است. در نمایشگاه نوآوری امسال بسیاری شرکت های دانشگاه خانم ها هستند. شرکت دانش بنیان نگین بذردانش ۲۵۰۰میلیارد می ارزد. نفر اول هیئت علمی این شرکت یک استاد خانم است و شرکت نگین بذر دانش بهترین شرکت دانش بنیان ما است. اکثر افرادی که در کار بذر هستند خانم ها هستند.

دکتر طهرانچی خاطرنشان کرد: از سال ۱۳۰۳ به بعد کاری برای ناشنوایان نشده است اما واحد فرشتگان در حال به ثمر رسیدن است که بسیار خوشحال هستیم و ما برای هرگونه حمایت از دانشجویان این واحد آماده هستیم. نگاه ما از روی لطف نیست بلکه وظیفه است.

وی تصریح کرد: حتما به واحد فرشتگان سربزنید و ببینید دانشجویان ناشنوا ما مظهر همت و یادگیری هستند و نقص در عضو را نقص در وجود ندیدند که واقعا ستودنی و دیدنی است. معاونت زنان و خانواده یک جلسه در واحد فرشتگان برگزار کند.

دکتر طهرانچی با بیان اینکه تغییر ریل آموزشی در دانشگاه آزاد یک بحث جدی است، خطاب به دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی گفت: امروز حیثیت خانواده در گرو حضور موثر شما در جاذبه و دافعه نسبت به هنجار و ناهنجاری است. اگر ساختار منظم نباشد کربن دوده می‌شود و اگر منظم شد کربن الماس می‌شود. اینکه بی‌تفاوت از کنار ناهنجاری ها بگذریم آینده ما را خراب میکند. در کرونا به محض احساس محیط آلوده حتما ماسک میزدیم و دافعه را نشان میدادیم. جامعه ای که دافعه و جاذبه از آن رخت ببندد روزگار خوشی نخواهد داشت. در شهر طاعون زده از سلامتی خبری نیست. پس نگذارید ناهنجاری به جامعه ما دیکته شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در پاسخ به پیشنهاد یکی از دانشجویان در خصوص برنامه هایی برای سلامت غذایی بانوان در دانشگاه تصریح کرد: فکرهای خوبی در این خصوص داریم و اولین گام ها در واحد نجف آباد برداشته شده است اما در حال پیگیری برای کل کشور هستیم.

در ادامه این جلسه دانشجویان به بیان مشکلات و طرح مطالباتشان پرداختند که ابتدا یکی از دانشجویان دختر واحد علوم و تحقیقات در رشته مطالعات زنان اظهار کرد: راه اندازی فضای اختصاصی برای بانوان در واحد علوم و تحقیقات و مهد کودک جای خوشحالی دارد.

وی خواستار ارتقای سطح کیفی اقدامات برای بانوان در دانشگاه آزاد شد و گفت که امیدوارم برای همه واحدها اجرایی شود.

وی افزود: در خصوص ارتباط دانشگاه و صنعت در حوزه علوم انسانی باید اقداماتی پررنگ‌تری شکل بگیرد. ورودی‌ها و دانشجویان ادوار ظرفیت بزرگی هستند باید به نسبت جمعیت از آنها بهره برد. دانشگاه آزاد حضور پررنگ تری داشته باشد تا از ظرفیت بانوان استفاده حداکثری داشته باشد؛ چراکه در حوزه بانوان آسیب هایی وجود دارد که باید به دست خود بانوان حل و فصل شود.

پیرنظری دانشجوی واحد فرشتگان با ۹۶ درصد ناشنوایی نیز اظهار کرد: دانشگاه ما فراتر از یک دانشگاه و یک خانواده است بزرگترین مشکل بانوان ما توجه به سلامت روان و فشارهایی از جانب خانواده است که چرا باید تحصیل کنند؟ یا استخدام نمی‌شوند؟ ما نیاز داریم در حوزه امور بانوان فضایی برای امنیت حقوقی و سلامت روان داشته باشیم تا دانشجویان ما با خیال آسوده ادامه تحصیل و استخدام شوند.

وی ادامه داد: بچه های ما از اعتماد به نفس کافی برخوردار نیستند و نیاز به کمک دارند از کل مجموعه دانشگاه آزاد تقاضا میکنم در همه زمینه ها کنار ما باشند.

همتی دیگر دانشجوی دانشگاه آزاد در رشته آموزش زبان انگلیسی از واحد تهران غرب نیز گفت: مشکلات یک خانم دانشجو از اشتغال آغاز و پس از آن جسورانه وارد جامعه دانشگاهی می‌شود و ادامه می‌دهد؛ اما بعد از مدرک خیلی سخت نسبت به آقایان وارد بازار کار می‌شوند که در خواست میکنم یک فضای امن و معتبر ایجاد شود تا یک خانم بتواند فعالیت خود را ادامه دهد.

وی ادامه داد: به غیر از دختران دانشجو ما دانشجویان مادر داریم که درخواست می‌کنم فضایی فراهم شود تا مادران دانشجو با خیال راحت فرزندان خود را به این فضا انتقال دهند. ما متاسفانه در فضای بین کلاسها به نمازخانه مراجعه می‌کنیم که خیلی خوشحالم که قرار است باشگاه دخترانه راه اندازی شود.

یکی دیگر از دانشجویان دختر که از دانشگاه پردیس میهمان این نشست بود اظهار کرد: دانشگاه پردیس باشگاه دخترانه برای خانم ها دارد و این الگو برای دانشگاه های دیگر هم مفید است.

در پایان یکی از بانوان که از واحد تهران جنوب در این نشست شرکت کرده بود، گفت: در زمینه سلامت زنان باید توجه داشته باشیم که زنان ما مهمترین وعده های غذایی خود را در دانشگاه میگذرانند که خیلی مهم است فکری برای این موضوع شود و برنامه داشته باشیم.

قاسمی: به دانشجویان فضا و فرصت داده می‌شود تا شکوفا شوند

عاصمه قاسمی مشاور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در امور زنان و خانواده در ادامه این برنامه، اظهار کرد: دانشگاه آزاد اسلامی در مسیر جدید خود که همه ارکان دانشگاه برای رسیدن به آن تلاش می‌کنند؛ به عنوان یک محیط جامع علمی آموزشی و فرهنگی و تربیتی دیده شده است و دانشگاهیان به عنوان آینده سازان نقش اصلی را دارند. در این مسیر همه ارکان مهم بوده اما دانشجو به عنوان رکن اصلی مطرح است تا یک فضای مناسب علمی و فرهنگی فراهم و علاوه بر تربیت یک متخصص یک فرد نقش آفرین در جامعه ایران تربیت شود.


وی ادامه داد: در این هدف گذاری و مسیر دانشجو بسیار مهم است تا بتواند استعدادهای خود را کشف کند. دختران دانشگاه به طور ویژه‌تر مورد توجه قرار گرفته‌اند و به دلیل نقش آفرینی که در آینده دانشگاه دارند این نگاه کلان وجود دارد که بانوان نیاز به شرایط مناسبی دارند تا هم در عرصه علمی و هم مهارت لازم نقش آفرینی آینده را فرا بگیرند. از این رو به مناسبت هفته پژوهش و روز دانشجو که به نوعی از دانشجویان تقدیر می‌شود، علاقمند بودیم در خدمت بانوان نقش آفرین دانشگاه باشیم و تقدیری هرچند اندک داشته باشیم.

قاسمی خاطرنشان کرد: در نگاه مدیریت کلان دانشگاه، دانشجویان خانم ما ارزشمند هستند و به آنها فضا و فرصت داده می‌شود تا شکوفا شوند. از رییس دانشگاه آزاد اسلامی می‌خواستند در جمع بانوان دانشگاه حضور داشته باشند و دغدغه های شما را بشنوند.

وی خطاب به بانوان دانشگاه تصریح کرد: همه شما برای خود یک مسیری را مشخص کرده و برای آن می‌کوشید و بخشی از این مسیر را در دانشگاه می‌گذرانید و یک هویت دانشجویی که ناظر بر نقش های شما در دانشگاه است، دارید. هویت دانشجویی ما امروزه با دیگر هویت هایی که در جامعه داریم گره خورده است.

قاسمی بیان کرد: امروزه به دلیل شرایط دنیا و جامعه ما دچار هویت های متکثر و سیال هستیم که باعث ابهام میشود و نیاز داریم به عنوان دانشجو دقت کنیم و یک مسیر و هدف از جمله رشد و پیشرفت علمی برای خود ترسیم کنیم. چرا که اگر اینگونه نباشد هویت های مبتنی بر جنسیتی ما و نقش هایی که در جامعه و خانواده داریم به آن شبهه وارد میکنند.

وی به راه اندازی سراهای نوآوری بانوان در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی بر اساس سند تحول و تعالی دانشگاه اشاره و خطاب به دانشجویان اضافه کرد: در این هدف گذاری همه نقش هایی که در جامعه بر دوش بانوان نهاده شده را با هم درنظر بگیرید گاهی اوقات برخی میگویند حالا یک رشته ای بخوانیم تا ببینیم چه میشود؟ در صورتی که با تهدیدات امروز باید حتما بانوان مسیر خود را روشن کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1210720

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =