سهم آموزش تعاملی در مدارس سما به ۴۰ درصد و در دانشکده‌های تعلیم و تربیت به ۲۰ درصد رسید

معاون آموزش‌های عمومی و تعالی مدارس و رئیس دانشکدگان تعلیم و تربیت اسلامی گفت: بیش از ۴۰ درصد آموزش‌ها در مدارس سما و ۲۰ درصد در دانشکده‌های تعلیم و تربیت اسلامی، تعاملی است.

فاطمه حمیدی فر معاون آموزش‌های عمومی و تعالی مدارس و رئیس دانشکدگان تعلیم و تربیت اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز در خصوص شیوه‌های نوین آموزش اظهار کرد: تدریس تعاملی روشی است که در مدارس سما مطابق با آخرین دستورالعمل‌های آموزش و پرورش اجرا می‌شود و این موضوع در سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی نیز دیده شده است. به همین منظور برنامه‌هایی برای مدارس سما از جمله طرح شناسایی پرورش استعدادها ‌(شپا)، برگزاری دوره‌های توانمندسازی در قالب صلاحیت‌های حرفه‌ای و شایستگی‌ها برای مدیران و معلمان جهت تعامل هرچه بیشتر بین عوامل اجرایی مدارس و دانش آموزان و راهبردهای دانشکده‌های مذکور تدوین شده و اجرا می‌شود.

بیشتر بخوانید:

راه‌اندازی دانشکدگان تعلیم و تربیت اسلامی در ۱۵ استان کشور/ طرح غربالگری استعدادهای دانش‌آموزان در مدارس سما اجرا می‌شود

وی ادامه داد: دوره‌هایی نیز تحت عناوین روش‌های نوین تدریس، روانشناختی، حکمرانی نوین آموزشی با محوریت حکمی مداری در برنامه‌های اعضای هیأت علمی و مدرسان لحاظ شده است. علاوه بر اینکه به کارگیری دانشجویان در قالب فعالیت‌های پروژه محور در تراز برنامه عملیاتی سند تحول و تعالی دانشگاه برای حرکت از تحول حافظه محوری به سوی فعالیت محوری در دانشکده‌ها دیده شده است.

برون‌رفت از آموزش‌های سنتی با برنامه «سما مهارت» و برگزاری رویدادهای دانش‌آموزی

حمیدی‌فر تصریح کرد: در حال حاضر در مورد روش تدریس تعاملی در دانشکده‌های تعلیم و تربیت اسلامی ۲۰ درصد و در مدارس سما بیش از ۴۰ درصد از اهداف سند تحول تحقق یافته است. انتظار می‌رود با سیاستگذاری‌های انجام شده و همدلی و پیگیری مسئولان و عوامل اجرائی حاضر در دانشکده‌های تعلیم و تربیت اسلامی و مدارس سما، در سال‌های آتی شاهد پیشرفتهای چشمگیری در این زمینه باشیم.

وی افزود: دانشگاه برای به روز کردن روش‌های تدریس با توجه به دستورالعمل‌های وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم تحقیقات و فناوری، از امکانات و تجهیزات آموزشی به روز استفاده می‌کند. روش‌های تدریس فعلی، روش‌هایی تاثیرگذار در یادگیری و یاددهی، درک مطلب و ارتقاء سطح فکری و فرهنگی دانش آموزان هستند. در این زمینه تمامی تلاش برای توان‌افزایی و هم‌افزایی اعضای هیأت علمی، معلمان و مسئولان اجرایی از طریق برگزاری دوره‌های آموزشی متناسب با فعالیت‌های آنان به‌کار گرفته شده و در حال اجراست.

حمیدی‌فر خاطرنشان کرد: مهمترین اقداماتی که برای برون رفت از آموزش‌های سنتی دانش آموزان صورت گرفته، می‌توان به برگزاری رویدادهای دانش‌آموزی در چهار محور اختراع، دست سازه، مهارتی و مقاله نویسی اشاره کرد. همچنین برنامه «سما مهارت» شامل پرسشگری، دستورزی، کاربینی و کارورزی و همچنین ارتقی شایستگی‌های حرفه‌ای معلمان شامل آموزش‌های به‌روز و نظارت مستمر بر فرآیندهای تدریس، از جمله اقدامات صورت گرفته در مدارس سما است. در همین راستا، برای ارزیابی عملکرد معلمان و مدیران دارای صلاحیت‌های حرفه‌ای و افزایش سطح کیفی عملکرد آنها، کانون‌های ارزیابی تشکیل شده که در بازه‌های زمانی مشخص فعالیت‌های آنان را مورد سنجش قرار می‌دهند.

نقش‌آفرینی «راهبران تربیتی» در تقویت روحیه همکاری اجتماعی دانش‌آموزان

معاون آموزش‌های عمومی و تعالی مدارس و رئیس دانشکدگان تعلیم و تربیت اسلامی اضافه کرد: راهبران تربیتی در مدارس سما مسئولیت تربیت متوازن و یکپارچه دانش آموزان را مطابق با سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به عهده دارند و روش تدریس فعال و تعاملی و تجربه زیسته دانش آموزان در فرآیند یاددهی و یادگیری استفاده می‌کنند که باعث توسعه فکری فردی و روحیه همکاری اجتماعی دانش آموزان جهت ورود به اجتماع می‌شود.

وی ادامه داد: در دانشکدگان تعلیم و تربیت اسلامی با توجه به تازه تاسیس بودن، در حال چرخش تحول آفرین از آموزش حافظه محور به سمت یادگیری تعالی بخش عمیق و کاربردی و مهارت افزایی و اتصال حلقه آموزش به کارآفرینی و اشتغال و کیفی سازی فعالیت‌ها با به کارگیری بسته‌های مداخله‌ای یاددهی و یادگیری هستیم. روش‌های نامناسب آموزش و یادگیری که عملاً دانش آموزان را به سوی یادگیری‌های حافظه‌ای سوق می‌دهد و این امر موجب شده که ضرورت استفاده و به کارگیری از روش‌های فعال تدریس بیش از پیش احساس شود.

روش‌های یادگیری مداخله‌ای سبب انتقال مادام‌العمر و پایدار مهارت‌ها می‌شود

حمیدی‌فر تصریح کرد: در یادگیری مداخله‌ای، به روش‌های یادگیری و مهارت‌ها و چگونه آموختن، بیش از انتقال حقایق و دانش‌ها تاکید شده است. در عین حال سعی بر این است که یادگیرنده از طریق درگیر شدن در فعالیت‌ها و تجربیات متنوع یادگیری به مجموعه‌ای از دانش‌ها، مهارت و نگرش‌ها دست یابد که خود در شکل‌گیری و تولید آنها سهم داشته باشد. مهمترین ویژگی این روش‌ها کمک به ایجاد و توسعه مهارت‌های تفکر و یادگیری در دانش آموزان است. مهارت‌هایی که از این طریق حاصل می‌شوند، به عنوان مهارت‌های یادگیری مستمر و مادام العمر و پایدار به موارد مشابه تامین داده می‌شوند و در یادگیری‌های بعدی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

وی افزود: برای این منظور و حفظ ثبات مدیریتی در قالب برنامه ۵ ساله و شناسایی و به کارگیری رویکردهای نوآوری آموزشی و پژوهشی در سطح ملی و بین المللی برگزاری همایش‌های منطقه ای و ملی برای استفاده از تجارب ارزنده اعضای هیئت علمی و معلمان مدارس با رویکرد تحولات نوین آموزشی در فرآیندهای یاددهی و یادگیری در دستور کار قرار دارد. علاوه بر این با سیاستگذاری‌هایی که در دانشکدگان تعلیم و تربیت اسلامی شده، سعی بر این است، حرکت از رویکرد دانشی به سمت پروژه محور شدن آموزش‌ها، منجر به حل چالش‌های مدارس سما شود.

حمیدی‌فر خاطرنشان کرد: انشاءالله با حول و قوه الهی و نگاه تحول آفرین رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و نیروهای انسانی پرتوان، کارآمد و اثربخش و امکانات و تجهیزات موجود، دانشگاه آزاد اسلامی گام‌های بلندی را در دانشکده‌های تعلیم و تربیت اسلامی و مدارس سما بر خواهد داشت.

انتهای پیام/

کد خبر: 1209703

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =