وزیران نفت ایران و عراق با یکدیگر دیدار کردند

وزیر نفت با بیان اینکه در همه حوزه‌های صنعت نفت خودکفا هستیم، گفت: ایران آمادگی کامل برای توسعه بخش‌های بالادست و پایین‌دست صنعت نفت عراق را دارد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، جواد اوجی امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: نشست بین هیأت‌های ایرانی و عراقی پیرو نشست‌هایی که پیش‌تر در تهران و بغداد برگزار شده بود و حسب تکالیفی که رؤسای‌جمهوری دو کشور مشخص کرده بودند در زمینه‌های اکتشاف، توسعه میدان‌های مشترک در خشکی و دریا برگزار و توافق‌های مطلوبی انجام شد.

بیشتر بخوانید:

توضیحات وزیر نفت درباره اختلال در عرضه سوخت

وی افزود: در زمینه نوسازی و بازسازی پالایشگاه‌های عراق به دست توانمندان و متخصصان ایرانی نیز توافق‌های مطلوبی انجام و کارگروهی برای پیگیری جدی این موضوع تشکیل شد.

وزیر نفت اظهار کرد: با توجه به مواضع همسوی ایران و عراق در اوپک (سازمان کشورهای صادرکننده نفت) و اوپک‌پلاس (ائتلاف اعضای اوپک و متحدانش) مذاکرات مثبتی نیز در این زمینه انجام شد.

اوجی گفت: با توجه به ظرفیت مطلوب ایران در صنایع نفت و گاز و توانمندی پیمانکاران و سازندگان، کشور امروز در این صنعت خودکفاست و برای توسعه صنایع نفت و گاز و پتروشیمی عراق اعلام آمادگی و اقدام‌های سازنده‌ای را هم آغاز کرده‌ایم.

وی با اشاره به بحث تهاتر گاز افزود: برای جمع‌آوری گازهای ترش و غنی عراق و صادرات گاز شیرین به این کشور اعلام آمادگی کرده‌ایم و با توجه به اینکه کارگروهی برای انجام این کار تعیین شده است، این عملیات به زودی آغاز می‌شود.

وزیر نفت با بیان اینکه آموزش سرمایه انسانی و متخصصان عراقی در مجموعه پژوهشگاه‌ها و دانشگاه‌های صنعت نفت ایران و صدور خدمات فنی مهندسی به عراق نیز از جمله محورهای مذاکرات امروز هیئت‌های ایرانی و عراقی بود، اظهار کرد: بعضی از این پروژه‌ها آغاز شده است و تکالیف کارگروه‌های ویژه برای انجام این کار هم مشخص شد.

طبق اعلام وزارت نفت، اوجی گفت: امیدواریم در آینده نزدیک عملیات اجرایی این پروژه‌ها به‌ویژه توسعه دوجانبه میدان‌های مشترک را که مورد توافق ایران و عراق است هرچه زودتر عملیاتی کنیم.

وی با اشاره به تحریم‌های ظالمانه علیه ایران تصریح کرد: با توجه به توان متخصصان، کارشناسان و پیمانکاران ایرانی صنعت نفت در همه حوزه‌ها خودکفا هستیم و هیچ خللی در توسعه صنعت نفت و گاز ایران به‌وجود نیامده است، از این رو امروز برای صدور خدمات فنی مهندسی در همه حوزه‌های صنعت نفت دو بخش بالادست و پایین‌دست به‌منظور توسعه صنعت نفت عراق آمادگی کامل داریم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1212970

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =