جامعه دانشگاهی امروزه به الگویی نظیر شهید سلیمانی نیازمند است

رضا قاسمی‌نژاد: وظیفه اصلی جامعه دانشگاهی، تبیین راه حاج قاسم در بین نسل جوان به عنوان یک الگوی موفق در عرصه‌های مختلف است.

به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از چهارمحال و بختیاری، سردار شهید حاج قاسم سلیمانی یکی از شخصیت‌های بزرگ ملی و مذهبی در کشور ایران و از اشخاص محوری در شکل‌گیری جنبش مقاومت بوده است. اکنون بمناسبت سالروز شهادت این سردار سرافراز، قصد پرداختن به ابعاد مختلف شخصیتی و زندگی ایشان و تاثیرات‌شان در اجتماع را داریم؛ در همین راستا به مصاحبه با حجت‌الإسلام والمسلمین رضا قاسمی نژاد مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان چهارمحال و بختیاری به شرح ذیل می‌پردازیم:

شخصیت سردار سلیمانی را چطور ارزیابی می‌کنید؟

اگر بخواهیم در مورد وی‍ژگی‌های یک انسان موفق در حوزه‌های مختلف صحبت کنیم، به‌راحتی می‌توانیم به وی‍ژگی‌های حاج قاسم سلیمانی بپردازیم. شخصیت ایشان، یک شخصیت همه‌جانبه در ابعاد مختلف اجتماعی، اعتقادی، سیاسی و فرهنگی‌ است که ویژگی‌های مثبت و اثرگذار زیادی را در بر دارد؛ که اگر بخواهیم مصداقاً به تعدادی ازآنها بپردازیم، روحیه سلحشوری و ایثار،کمال‌طلبی و در عین حال سادگی و صمیمیت ایشان، هدفمندی، نظم، خوش اخلاقی و خوشرویی این مرد بزرگ درباره همه افراد جامعه از جمله ویژگی‌های بارز و اثرگذار ایشان است.

خانواده‌دوستی ایشان باعث شد تا برخلاف یک‌سری از مسئولان که از اهمیت خانواده غافل هستند، فرزندانی در شأن جامعه و انقلاب اسلامی، تربیت و تحویل اجتماع دهند.

انقلابی بودن، ولایت‌پذیری و جوانگرایی ایشان از جمله خصایصی بود که باعث شد، طیف عظیمی از افراد جامعه، به طرفداری و پذیرش بالای شخصیت ایشان در جامعه، گرایش پیدا کنند.

دوری از شعار و پرداختن به عمل، رمز تمایز حاج قاسم سلیمانی

چه خصایص اخلاقی باعث شد که شهید سلیمانی به این سمت برود و از دیگران متمایز شود؟

ایشان یک شخصیت پرورش یافته در مکتب اهل بیت است. کسی که توانسته با شناخت کامل از این مکتب و آشنایی کامل با امام خمینی(ره) که متأثر و نشأت‌گرفته از مکتب اهل بیت(ع) است، چهره واقعی از یک شیعه انقلابی و منتظر حقیقی امام زمان(عج) را به همگان نمایان کند.

هم‌چنین دوری از شعار و پرداختن به عمل، احترام به والدین و ولایت‌پذیری‌شان، تمایز ایشان در از سایرین را نشان می‌دهد.

جذابترین وی‍ژگی شخصیتی سردار سلیمانی از نظر شما چیست؟

به نظر بنده، جذابترین خصوصیت حاج قاسم، معنویت ایشان است. یعنی پررنگ بودن توحید و اهل بیت(ع) در زندگی حاج قاسم و درک درست ایشان از دنیا و آخرت.

شهادت حاج قاسم سلیمانی چه پیامی می‌تواند برای جامعه، خصوصاً جامعه دانشگاهی داشته باشد؟

رمز سعادت و موفقیت یک نخبه دانشگاهی، در کنار علم‌آموزی و همت در کسب دانش، ایمان به خدا، امید به آینده و ابتکار در شرایط سخت است. امید و ایمان به خداوند در راهی که انتخاب می‌کنیم، می‌تواند افراد را از سختی‌ها، عبوردهد و به قله‌های سربلندی و سرافرازی برساند.

تبیین راه سردار سلیمانی در بین نسل جوان به عنوان یک الگوی موفق

وظایف و نقش جامعه دانشگاهی در راستای مسیر حاج قاسم چیست؟

وظیفه اصلی جامعه دانشگاهی، تبیین راه حاج قاسم در بین نسل جوان به عنوان یک الگوی موفق در عرصه‌های مختلف علم، اخلاق، جهاد، مسائل اجتماعی و سیاسی است؛ که جوانان امروز به شدت، نیازمند این الگو هستند؛ بنابراین در جامعه دانشگاهی، باید مکتب حاج قاسم تدریس و به صورت علمی، ظاهر شود. در حوزه‌های مختلف فرهنگی، آموزشی و پژوهشی نیز می‌بایست در قالب همایش، جشنواره و حتی در پایان‌نامه‌های دانشگاهی، نمود پیدا کند و چهره واقعی سردار دلها و روش ایشان، هویدا شود؛ و در مرحله بعد، جامعه دانشگاهی باید این مکتب را سرلوحه کار خود قرار دهد؛ زیرا این مکتب، آزمون خود را پس داده است؛ و مکتب زنده‌ای، نشأت گرفته ازمکاتب اسلام، ائمه و انقلاب جمهوری اسلامی ایران است.

آیا سخن ناگفته‌ای در این رابطه دارید؟ بفرمایید.

حاج قاسم به معنای واقعی کلمه، موحد و محو در ولایت بود. زندگی و شهادت‌شان برای خدا بود و خداوند هم زحمات و خلوص این مرد بزرگ را به بهترین وجه ممکن، جبران کرد؛ در واقع، رمز موفقیت ایشان، معامله با خداوند بود و هر شخصی در این عالم با خداوند، معامله نماید، بی‌تردید صاحب سعادت و پیروزی است.

خبرنگار: حمیدرضا رجبی اشکفتکی

انتهای پیام/

کد خبر: 1214032

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =