آموزش آشپزی/ ۵ مدل سالاد مجلسی

سالادها ازجمله پیش غذاهای بسیار محبوب و سالمی هستند که معمولا در کنار انواع غذاها سرو می‌شوند و برخی از آنها می‌توانند به تنهایی یک وعده غذایی کامل باشند.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، سالادها یکی از محبوب‌ترین و متنوع‌ترین ترکیبات غذایی در سراسر جهان هستند که بیش‌تر به عنوان پیش غذا سرو می‌شوند؛ اما خیلی از آن‌ها به دلیل ترکیباتی که دارند، می‌توانند به عنوان غذای اصلی نیز مورد استفاده قرار بگیرند. سالادها از ترکیب سبزیجات مختلف همراه با چاشنی‌هایی مثل سرکه، سس، نمک، فلفل، آب‌لیمو، آب‌غوره و... تشکیل می‌شوند که معمولاً به صورت سرد سرو می‌شوند و ممکن است علاوه‌بر سبزیجات مواد غذایی دیگری مانند تخم مرغ، حبوبات پخته، گوشت، پنیر و... نیز به آن‌ها اضافه شود که در این صورت ارزش غذایی‌شان بیش‌تر می‌شود و می‌توان آنها را به عنوان غذای اصلی نیز میل کرد.

بیشتر بخوانید:

خوراکی‌های مناسب برای شب امتحان

ما در این مطلب می‌خواهیم ۵ مدل سالاد بسیار خوشمزه، مجلسی و شکیل را به شما آموزش بدهیم که برای مهمانی‌ها و دورهمی‌ها بسیار مناسب است؛ پس در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

۱ـ سالاد اسفناج

مواد لازم

اسفناج تازه: ۲ دسته

انار قرمز: ۱ پیمانه

میوه نارنگی: ۱ پیمانه

مغز تخمه آفتاب‌گردان: نصف پیمانه

پنیر فتا: ۱۰۰ گرم

سرکه بالزامیک: ۲ قاشق غذاخوری

روغن زیتون: ۳ قاشق غذاخوری

نمک و فلفل: به میزان لازم

طرز تهیه

ابتدا برگ‌های اسفناج را خوب بشویید و توی صافی بریزید تا آب اضافی آن خارج شود. پوست نازک میوه نارنگی را با نوک تیز چاقو برش بدهید و فیله نارنگی را از آن خارج کنید. ظرفی را که برای سرو سالاد انتخاب کرده‌اید، روی میز کار بگذارید. یک ردیف برگ اسفناج توی ظرف بریزید و به ترتیب یک مشت دانه انار قرمز، چند برش فیله نارنگی و یک قاشق تخم آفتاب گردان روی برگ‌های اسفناج‌ بریزید. این کار را تا جایی که ظرف شما پر شود، ادامه بدهید. روی سطح سالاد دانه‌های انار را بپاشید و چند برش‌ فیله‌ نارنگی قرار بدهید؛ سپس پنیر فتا را که به صورت مکعبی خرد کرده‌اید، روی تمام سطح سالاد پخش کنید. در آخر روغن زیتون و سرکه بالزامیک را توی یک کاسه بریزید و خوب هم بزنید تا با هم مخلوط شوند. سپس نمک و فلفل را به آن اضافه کنید و سس آماده را هنگام سرو روی سالاد بریزید و میل کنید.

۲ـ سالاد انار و گردو

مواد لازم

انار دون شده: ۲ لیوان

هویج: ۳ عدد

کلم سفید یا قرمز متوسط: ۱ عدد

سینه مرغ پخته: ۱ عدد

گردو خرد شده: ۱ فنجان

سس مایونز: ۵ قاشق غذاخوری سر پر

نمک و فلفل سیاه: به میزان دلخواه

طرز تهیه

کلم سفید را خوب بشویید و بگذارید خشک شود. سپس روی تخته کار بگذارید و به صورت ریز خرد کنید. می‌توانید کلم را داخل غذاساز بریزید تا یک‌دست خرد شود. هویج را بشویید و پوست کنید؛ سپس با رنده درشت رنده کنید. سینه مرغ را با کمی نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و پیاز بپزید و بعد از خنک شدن ریش ریش کنید. همه مواد خرد شده را همراه با گردو، دانه‌های انار، نمک و فلفل سیاه مخلوط کنید و سس مایونز را به آن اضافه کنید و خوب هم بزنید تا همه مواد به خوبی با هم مخلوط شوند. حالا سالاد را داخل یخچال بگذارید و نیم ساعت صبر کنید تا مواد سالاد با سس به خورد هم بروند؛ سپس سالاد را در ظرف سرو بکشید و میل کنید.

۳ـ سالاد حبوبات

مواد لازم

عدس پخته: نصف لیوان

لوبیا چیتی پخته: نصف لیوان

نخود پخته: یک چهارم لیوان

فلفل دلمه‌ای: ۱ عدد

خیارشور: ۵ عدد

جعفری و شوید تازه خرد شده: ۱ لیوان

ماست چکیده: ۵ قاشق غذاخوری

سیر تازه: ۲ حبه

روغن زیتون: یک چهارم لیوان

نمک، فلفل سیاه و فلفل قرمز: به میزان لازم

طرز تهیه

نخود پخته، لوبیا پخته، عدس پخته، فلفل دلمه‌ای خرد شده، جعفری و گشنیز خرد شده و خیارشور خرد شده را داخل یک کاسه مناسب بریزید و هم بزنید تا با هم مخلوط شوند. ماست چکیده را همراه با نمک و فلفل سیاه به مواد سالاد اضافه کنید و هم بزنید. روغن زیتون را داخل ماهی تابه بریزید و روی حرارت کم اجاق گاز بگذارید. سیر رنده شده را به آن اضافه کنید و داخل روغن زیتون هم بزنید. فلفل قرمز را هم داخل ماهی تابه بریزید و چند ثانیه بعد اجاق را خاموش کنید. توجه داشته باشید که این فرآیند نباید بیشتر از سی ثانیه طول بکشد. حالا مخلوط روغن زیتون و سیر آماده شده را روی سالاد بریزید. سلاد حبوبات خوشمزه شما با این سس ماست بی‌نظیر آماده سرو است.

۴ـ سالاد یونانی

مواد لازم

خیار: ۲ عدد

گوجه گیلاسی: ۲ لیوان

فلفل دلمه‌ای رنگی (قرمز یا زرد): ۱ عدد

پیاز قرمز: ۱ عدد

نخود پخته: ۱ لیوان

زیتون سبز یا سیاه: نصف لیوان

پنیر فتا: نصف لیوان

روغن زیتون: ۱ قاشق غذاخوری

ماست یونانی یا ماست هم زده: یک سوم لیوان

آبلیمو: ۲ قاشق غذاخوری

سیر تازه: ۲ حبه

شوید خشک: ۱ قاشق غذاخوری

نمک و فلفل سیاه: به میزان لازم

طرز تهیه

برای شروع کار خیارها را خرد کنید و داخل یک کاسه بزرگ بریزید. گوجه گیلاسی‌ها را از وسط به دو قسمت تقسیم کنید و همراه با پیاز قرمز خرد شده، فلفل دلمه‌ای خرد شده، نخود پخته، زیتون خرد شده و پنیر فتا که به صورت مکعبی برش زده‌اید، به کاسه سالاد اضافه کنید. داخل یک کاسه دیگر ماست یونانی و آبلیمو را بریزید و خوب هم بزیند تا کمی رقیق شود؛ سپس روغن زیتون، آبلیمو، سیر رنده شده، شوید خشک و نمک و فلفل سیاه را به آن اضافه کنید و با هم مخلوط کنید. این سس را نیم ساعت در یخچال بگذارید تا مزه‌ها باهم مخلوط شوند؛ سپس ده دقیقه قبل از سرو به کاسه سالاد اضافه کنید. سالاد را به آرامی و با کمک دو قاشق هم بزنید و خوب زیر و رو کنید تا همه مواد سالاد به سس آغشته شوند.

۵ـ سالاد کلم بروکلی

مواد لازم

کلم بروکلی: ۵۰۰ گرم

خیارشور: ۴ عدد

پیازچه خرد شده: ۲ قاشق غذاخوری

کنسرو ذرت: ۱ قوطی

سیر: ۲ حبه

روغن زیتون: ۳ قاشق غذاخوری

آبلیمو: ۲ قاشق غذاخوری

نمک و فلفل سیاه: به میزان لازم

طرز تهیه

برای شروع کار بعد از این‌که کلم بروکلی را خوب شستید و خرد کردید، داخل یک قابلمه بریزید و با نصف لیوان آب و کمی نمک به مدت پنج دقیقه بخارپز کنید. در مرحله بعد کلم بروکلی‌های بخارپز را داخل یک کاسه بریزید و خیار شور خرد شده + پیازچه خرد شده + ذرت را به آن اضافه کنید و هم بزنید تا با هم مخلوط شوند. داخل یک کاسه کوچک روغن زیتون، آبلیمو، سیر رنده شده، نمک و فلفل سیاه را با هم مخلوط کنید و هم بزنید. در مرحله آخر سسی را که آماده کرده‌اید، روی مواد سالاد بریزید و خوب هم بزنید تا همه مواد سالاد به صورت یک‌نواخت با سس مخلوط شوند. حالا سالاد خوشمزه شما آماده سرو است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1214259

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =