اسرائیل در تقلا برای منحرف کردن پرونده نسل‌کشی

وزارت خارجه اسرائیل روز پنجشنبه با صدور دستورالعملی، از سفارتخانه‌هایش در سراسر جهان خواست به کشورهای میزبان فشار بیاورند تا اتهاماتی که آفریقای جنوبی علیه این رژیم در دیوان بین‌المللی دادگستری مطرح کرده را «بی‌اساس» بخوانند.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز؛ «همه تلاش خود را برای جلوگیری از محکوم شدن در دادگاه لاهه به کار بگیرید»، این متن دستور پنجشنبه وزارت خارجه رژیم صهیونیستی به سفارتخانه‌های این رژیم در سراسر دنیاست تا دیپلمات‌ها و سیاستمداران ارشد در کشورهای میزبان را برای صدور بیانیه‌هایی علیه شکوائیه آفریقای جنوبی در دیوان بین‌المللی دادگستری تحت فشار قرار دهند؛ شکوائیه‌ای که اسرائیل را به دلیل قتل‌عام ۲۲ هزار و ۷۲۲ فلسطینی تا امروز (نود و دومین روز جنگ غزه) به نسل‌کشی متهم می‌کند.

بیشتر بخوانید:

هکرهای حامی فلسطین بیش از ۱۰۰ سایت اسراییلی را هک کردند

به تحلیل وبگاه خبری آکسیوس که این تلگراف به دستش رسیده، پیام مذکور نشان می‌دهد برنامه اسرائیل پیش از جلسات استماع ۱۱ و ۱۲ ژانویه (۲۱ و ۲۲ دی) در دیوان بین‌المللی دادگستری، «ایجاد فشار بر دادگاه برای عدم صدور حکمی است که می‌تواند آن را مجبور به تعلیق عملیات خود در غزه کند».

آفریقای جنوبی که هفته گذشته این پرونده را تشکیل داد، می‌گوید اقدامات اسرائیل در غزه نسل‌کشی است زیرا با هدف نابودی جمعیت فلسطینی این منطقه انجام می‌شود و به عنوان زودهنگام‌ترین نتیجه، درخواست توقف عملیات اسرائیل را حین در جریان بودن پرونده مطرح کرده است.

اسرائیل یکی از امضاکنندگان کنوانسیون نسل‌کشی است که توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال ۱۹۴۸ تصویب شد و بنابراین تحت صلاحیت دیوان بین‌المللی دادگستری، ارگان سازمان ملل متحد، و احکام آن است.

وزارت خارجه اسرائیل در پیام مذکور خطاب به سفارتخانه‌هایش گفت که هدف راهبردی تل‌آویو ممانعت از صدور حکم، ممانعت از تشخیص ارتکاب نسل‌کشی در غزه و به رسمیت شناختن این موضوع است که عملیات در نوار غزه بر اساس قوانین بین‌المللی انجام می‌شود. در پیام مذکور گفته شده که همگام با این تلاش‌ها، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بنیامین نتانیاهو هم نامه‌هایی برای ده‌ها نفر از سران جهان ارسال خواهد کرد.

حکم علیه اسرائیل در دیوان بین‌المللی دادگستری به اذعان خود رژیم صهیونیستی می‌تواند پیامدهای بالقوه قابل توجهی نه تنها در حوزه حقوقی بلکه عملاً در روابط دوجانبه، چندجانبه و به لحاظ اقتصادی و امنیتی برای این رژیم داشته باشد؛ در چنین شرایطی، اسرائیل بر پیروزی در این پرونده تمرکز کرده است.

مشاور حقوقی در NGO Monitor، سازمان غیردولتی محافظه‌کار طرفدار اسرائیل مستقر در قدس اشغالی، آن هرزبرگ معتقد است «ماهیت شکوائیه آفریقای جنوبی پوچ است». او با اشاره به عملیات طوفان الاقصی مقاومت فلسطین گفت «قتل‌عام حماس در خلاصه شکوائیه آفریقای جنوبی که در ۸۴ صفحه تهیه شده، تنها به دو بند پاکسازی شده تقلیل یافته است».

اما کارشناس حقوق بین‌الملل فرانسیس بویل گفت «بر اساس بررسی دقیق من از اسنادی که آفریقای جنوبی ارائه کرده، این کشور می‌تواند حکم توقف همه اقدامات نسل‌کشی علیه فلسطینیان را بگیرد و سپس بر اساس ماده یک کنوانسیون نسل‌کشی، همه ۱۵۳ کشور متعهد، موظفند که مانع این نسل‌کشی شوند».

ائتلافی بین‌المللی که برای توقف نسل‌کشی در فلسطین با مشارکت بیش از ۱۰۰ گروه حقوق بشری در سطح جهان تشکیل شده، معتقد است که فشار جمعی از سوی کشورهای مختلف می‌تواند نقطه عطف بزرگی برای فلسطین در دیوان بین‌المللی دادگستری رقم بزند؛ به گفته این ائتلاف، «دادگاه باید چشمان بیدار را حس کند تا در برابر فشار سیاسی شدید آمریکا مقاومت کند».

منبع: فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1214442

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =