۱۸ هزار دستیار آموزشی جدید جذب می‌شوند/ آغاز به کار پذیرفته‌شدگان از بهمن‌ماه + پاسخ به سوالات پرتکرار

مدیر پروژه دستیاری آموزشی باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی از جذب ۱۸ هزار دستیار آموزشی جدید در دومین دوره اجرای این طرح خبر داد.

امیر جدیدی؛ معاون پشتیبانی و زیرساخت باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، در خصوص فراخوان جدید جذب دستیار آموزشی در دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: فراخوان دومین دوره دستیاری آموزشی از ۱۱ دی ماه آغاز شده و تا ۲۲ دی ماه ادامه دارد ضمن اینکه در صورت نیاز و استقبال دانشجویان امکان تمدید این مهلت نیز وجود دارد.

بیشتر بخوانید:

جزییات طرح «دستیار آموزشی» در دانشگاه آزاد اسلامی / ۴۰ ساعت دوره آموزشی رایگان با نظارت اساتید برگزار می‌شود

تمدید مهلت ثبت‌نام در صورت استقبال دانشجویان/ چه کسانی می‌توانند دستیار آموزشی شوند؟

وی ادامه داد: مخاطب این فراخوان دانشجویان دکتری دانشگاه آزاد اسلامی هستند مشروط بر اینکه این دانشجویان ترم اول آموزشی خود را گذرانده باشند. این دانشجویان پس از ثبت نام در سامانه ویژه دستیار آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی از منظر صلاحیت‌های علمی و عمومی احراز هویت خواهند شد.

مدیر پروژه دستیاری آموزشی باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: مدیران گروه های مربوطه از منظر صلاحیت علمی نیز در واحدهایی که دانشجو آنجا را برای اولویت تدریس انتخاب کرده است، مصاحبه های علمی را انجام و رزومه علمی متقاضیان را مورد بررسی قرار می‌دهند و در نهایت با توجه به اعلام نیاز هر گروه، دعوت به همکاری خواهند شد.

چه تعداد دستیار آموزشی جذب خواهند شد؟

وی تصریح کرد: در اولین دوره جذب دستیار آموزشی و برای سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳، حدود ۴۷ هزار نفر ثبت نام کردند که ۳۶ هزار و ۸۰۰ نفر از این افراد پرونده خود را تکمیل کرده و مورد تأیید اولیه قرار گرفتند و مدیران گروه سراسر کشور با بررسی صلاحیت های علمی در نهایت حدود ۱۸ هزار نفر را برای تدریس در مقاطع کاردانی و کارشناسی فراخواندند.

معاون پشتیبانی و زیرساخت باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی افزود: دستیار آموزشی، طرح ویژه مدرسی است که بخشی از آن به عنوان کارورزی انجام می‌شود به این صورت که ۲۴ واحد درسی را در قالب کارورزی دستیاری آموزشی باید در طول سه ترم تدریس کنند و بخش دیگر به این صورت است که در طول این سه ترم باید ۴۰ ساعت دوره توان‌افزایی بگذرانند و با مهارت‌های مدرسی آشنا شوند.

چه کسانی گواهینامه صلاحیت مدرسی دریافت می‌کنند؟/ دارندگان گواهینامه صلاحیت مدرسی در اولویت جذب هیِِئت علمی وابسته

وی اضافه کرد: برنامه های توان افزایی را باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه اجرا خواهد کرد و در نهایت اگر دستیاران آموزشی در این دو مرحله یعنی تدریس ۲۴ واحد درسی به عنوان کارورزی و همچنین گذراندن ۴۰ ساعت دوره توان افزایی موفق شوند؛ گواهینامه صلاحیت ویژه مدرسی به آنان اعطا می‌شود.

جدیدی در خصوص ظرفیت جذب دستیار آموزشی در دومین فراخوان این طرح نیز تصریح کرد: با توجه به اینکه در دوره اول این طرح ۱۸ هزار نفر پذیرفته شدند به دنبال این هستیم تا برای ترم آینده و دوره دوم نیز همین تعداد دستیار آموزشی را جذب کنیم که البته بسته به نیاز مدیران گروه آموزشی سراسر کشور این میزان قابل افزایش یا کاهش است.

وی ادامه داد: در هر ترم عده‌ای از دستیاران ممکن است دیگر صلاحیت علمی نداشته باشند و یا اینکه عده ای دیگر تمایل به همکاری نداشته باشند و برخی دیگر هم ممکن است که فارغ التحصیل شوند بنابراین دستیار آموزشی جریانی است که به صورت مستمر ادامه دارد و افراد جدید جایگزین افراد خارج شده از طرح خواهند شد.

دستیاران آموزشی دوره اول باید مجدد درخواست خود را ثبت کنند

مدیر پروژه دستیاری آموزشی باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسکانیوز در خصوص وضعیت پذیرش افرادی که در دوره اول صرفا مورد تأیید اولیه قرار گرفتند هم گفت: در هر فراخوان دانشجویانی که در دوره های قبل ثبت نام کرده اند و اطلاعات آنها در سایت موجود هست هم باید مجدد درخواست خود را ثبت کنند و برای تدریس در ترم پیش رو اعلام آمادگی کنند و اگر لازم است اطلاعات خود را در سامانه به‌روز کنند. متقاضیان جدید هم از مرحله اول یعنی تکمیل مشخصات فردی ثبت نام را آغاز و پس از ثبت اطلاعات درخواستی در انتها ثبت نام خود را نهایی می کنند.

وی با اشاره به اینکه طرح دستیار آموزشی در ابتدای راه است، ادامه داد: در این دوره به عنوان دوره دوم بر افزایش کیفیت تدریس متمرکز شده ایم تا مدیران گروه بتوانند مدرسین بهتری را به کار بگیرند و برای این مهم در بررسی صلاحیت‌های علمی مدیران گروه های واحدهای دانشگاهی توجه ویژه تری باید انجام دهند و بخشی از برنامه های توان افزایی دستیاران آموزشی در باشگاه در حال ضبط است که در دسترس دستیاران آموزشی قرار می گیرد.

دستیاران آموزشی جدید بهمن ماه سرکلاس‌های درس حاضر می‌شوند/معافیت از شهریه بر اساس میزان ساعت تدریس

جدیدی با بیان اینکه دانشجویانی که در دومین دوره دستیار آموزشی جذب شوند، فعالیت خود را از نیمسال دوم تحصیلی جاری (اواسط بهمن) آغاز خواهند کرد، افزود: دانشجویانی که وارد طرح میشوند در قبال کارورزی که انجام می‌دهند و بر اساس میزان ساعت تدریسی که دارند؛ معادل مربی پایه یک محاسبه می شود و در شهریه این دانشجویان به عنوان معافیت از شهریه لحاظ خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: دستیاران آموزشی که گواهینامه ویژه مدرسی را اخذ کرده باشند، در اولویت جذب دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان هیات علمی وابسته قرار خواهند گرفت.

معاون پشتیبانی و زیرساخت باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه هر دستیار آموزشی یک استاد پشتیبان دارد، بیان کرد: دستیاران آموزشی هر ترم توسط این اساتید پشتیبان ارزیابی می‌شوند ضمن اینکه هر ترم ارزشیابی دستیاران آموزشی توسط دانشجویان هم انجام میشود بنابراین در رتبه بندی دستیاران آموزشی ملاک این است که در دوره کارورزی چه نمره ای را در ارزشیابی ها کسب میکنند ضمن اینکه در دوره های توان افزایی هم ارزیابی میشوند و نمره ای را دریافت خواهند کرد و در نهایت مدیر گروه آموزشی در طول سه ترم میتواند تشخیص دهد که آیا امکان ادامه همکاری با فرد وجود دارد یا خیر.

ارزیابی دستیاران آموزشی توسط اساتید پشتیبان و دانشجویان/هر استاد پشتیبان می‌تواند تا 10 دستیار آموزشی داشته باشد

وی با تأکید بر اینکه اساتید پشتیبان هم توسط مدیران گروه مربوطه انتخاب میشوند، تصریح کرد: یک استاد پشتیبان میتواند حداکثر تا ۱۰ دستیار آموزشی را پوشش دهد که هر ترم ارزیابی ها انجام و در سامانه ثبت می‌شود.

جدیدی ادامه داد: فرآیند نظارت بر اجرای طرح دستیاران آموزشی با همکاری معاونت های موضوعی، روسای دانشکده ها، مدیران گروه تخصصی و معاونین آموزشی در سراسر کشور در حال پیاده سازی است و هماهنگی های لازم صورت گرفته است تا در نهایت مدرسین با صلاحیت و شایسته ای انتخاب شوند و این مهم با هماهنگی باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان در حال انجام است.

متقاضیان انتقادات خود را مطرح کنند/ پیگیری می‌کنیم

وی تصریح کرد: دستیاران آموزشی و نیز سایر متقاضیان در صورتی که انتقادی نسبت به روند پیاده سازی و اجرای طرح دارند میتوانند با باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان مکاتبه و انتقادات خود را مطرح کنند و در صورتی که حقی از کسی تضییع شده باشد باشگاه پیگیری خواهد کرد ضمن اینکه دانشگاه آزاد اسلامی ارکان نظارتی مختلفی نیز دارد اما با توجه به اینکه اجرای طرح با باشگاه است افراد در صورتی که مشکلی داشته باشند باشگاه پیگیر مشکلات دستیاران آموزشی خواهد بود.

مدیر پروژه دستیاری آموزشی باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه طرح دستیار آموزشی محدودیت سنی ندارد، اضافه کرد: این طرح مکمل تدریس است و ارتقای کیفیت آموزشی دانشگاه را به همراه دارد و با توجه به اینکه فاصله سنی دانشجویان با دستیاران کمتر است و نیز با توجه به انرژی جوانی که دارند بی شک در ارتقای کیفیت آموزشی موثر خواهد بود.

وی با تأکید بر اینکه این طرح در گام نخست قطعا موفق بوده است، ادامه داد: هر چند انتقاداتی نیز به طرح وارد است و باشگاه پذیرا و شنوای این انتقادات خواهد بود و با همکاری همه ارکان دانشگاه در راستای افزایش کیفیت طرح تلاش میکنیم. دانشگاه آزاد اسلامی با اجرای این طرح، امید بخشی به جوانان و تحقق رویای تدریس برای آنان را رقم زد و در گام نخست نمره قابل قبولی کسب کرد.

گفتنی است دانشجویان دکتری تخصصی دانشگاه آزاد اسلامی (متقاضیان جدید و دستیاران آموزشی ترم جاری) می‌توانند برای ثبت‌نام به سایت باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی به نشانی http://bpj.iau.ir مراجعه کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1214557

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =