جزییات طرح «دستیار آموزشی» در دانشگاه آزاد اسلامی / ۴۰ ساعت دوره آموزشی رایگان با نظارت اساتید برگزار می‌شود

رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی گفت: ۲۸ خردادماه فرآیند ثبت نام از متقاضیان طرح استفاده از دانشجویان دکتری به عنوان «دستیار آموزشی» آغاز خواهد شد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، حامد حسن‌پور اظهار کرد: در تحصیلات تکمیلی یکی از اهداف، تربیت دانشجویان دکتری است که به نوعی از آن با عنوان تربیت استاد آینده و تامین نیروی انسانی در نظام آموزشی یاد می‌شود و از دیدگاه ارتقای تخصصی دانشجویان دکتری این موضوع مورد توجه همه دانشگاه هاست و دانشگاه آزاد اسلامی هم از این موضوع مستثنی نیست.  

چگونه در دانشگاه آزاد اسلامی «دستیار آموزشی» شویم؟ / پاسخ به سئوالات پرتکرار+ فیلم

 وی تصریح کرد: در حقیقت بال دیگر این نظام تربیتی انتقال مهارت های معلمی است که از مسیر تمرین و تجربه حاصل می‌شود و دانشجویی که تمرین و تدریس نکند معلم و استاد خوبی هم در آینده نخواهد شد و تربیت استاد آینده نیازمند تمرین مشی استادی است.

تربیت استاد آینده نیازمند تمرین مشی استادی است

رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی این طرح را به عنوان تنها راه استادپروری دانست و گفت: هدف در واقع ارتقای مهارتی دانشجویان دکتری است اما ما این را به عنوان یک جایزه تحصیلی نیز درنظر می‌گیریم که در همه دنیا هم رایج است و از آن با عنوان «تیچر اسیستنت» یاد می‌شود. 

حسن‌پور با بیان اینکه ما برای دانشجویان دکتری یک دوره توانمندسازی مدرسی هم تدارک دیده‌ایم، اضافه کرد: این دوره در ۴۰ ساعت و به صورت رایگان و در قالب ۳ ترم برگزار می‌شود  ضمن اینکه در طول دوره توسط یک استاد پشتیبان تدریس (که از اعضای هیأت علمی و یا مدیران گروه هستند) بر فرآیند تدریس دانشجویان دکتری نظارت می‌شود.

 وی ادامه داد: اساتید پشتیبان در موضوعاتی چون تدوین طرح درس کمک خواهند کرد تا دستیاران آموزشی علاوه بر تجربه تدریس، مهارت‌های لازم تدریس را نیز از طریق اساتید پشتیبان دریافت کنند.

گذراندن ۲۴ واحد در کلاس درس به عنوان کارورزی

 رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه ۲۴ واحد حداقل برای این دانشجویان در طول سه ترم دیده شده است، اضافه کرد: پس از گذراندن این سه ترم دانشجویان گواهینامه دوره ویژه مدرسی را دریافت خواهند کرد، در واقع ۴۰ساعت آموزش رایگان و ۲۴واحد هم در کلاس درس به عنوان کارورزی سپری خواهند کرد که در نهایت منجر به اخذ گواهینامه دوره خواهد شد.

حسن پور با بیان اینکه اگر این دانشجویان روزی بخواهند جذب هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی شوند در قالب استادیاری پایه دو شرکت خواهند کرد، خاطرنشان کرد: طبق فراخوان از ۲۸ خردادماه فرآیند ثبت نام از متقاضیان آغاز خواهد شد و دانشجویان متقاضی شرکت در این طرح می‌توانند با مراجعه به سایت باشگاه پژوهشگران جوان دانشگاه آزاد  اسلامی نسبت به نام نویسی و تکمیل اطلاعات خود اقدام و تقاضای دستیاری آموزشی را ثبت کنند.

پیش‌شرطِ ثبت‌نام گذراندن یک ترم تحصیلی است

وی مخاطب این طرح را کلیه دانشجویان فعال دکتری تخصصی دانشگاه آزاد اسلامی که ترم اول خود را سپری کرده اند عنوان کرد و گفت: متقاضیان با مراجعه به سامانه نسبت به تکمیل اطلاعات از جمله واحدهای مورد علاقه برای تدریس و نیز محل تدریس اقدام خواهند کرد و سپس بر اساس سوابق پژوهشی و آموزشی، معدل و دانشگاه محل تحصیل کارشناسی و کارشناسی ارشد رتبه بندی می‌شوند و در نهایت از طریق باشگاه پژوهشگران جوان دانشگاه معرفی خواهند شد و مدیر گروه بر اساس ضوابط مشارکت کنندگان را در فرآیند طرح قرار می‌دهد.

رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر اینکه دانشجویان ما در این طرح مدرس محسوب می‌شوند و مستقل و در کسوت استاد کار تدریس را انجام می‌دهند، اضافه کرد: وظیفه استاد پشتیبان منتورینگ، مشاوره و راهبری است و در واقع وظیفه تربیتی دارد و طرح درس مدرس را بررسی و تایید می‌کند.

وی با اشاره به اینکه استاد پشتیبان یک جلسه هم در کلاس درس برای بررسی صلاحیت تدریس حاضر خواهد شد، خاطرنشان کرد: روش ارزیابی دانشجویان توسط مدرس نیز ارزیابی خواهد شد.

رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: در نهایت اساتید پشتیبان در سامانه باشگاه پژوهشگران جوان به مدرسان نمره خواهد داد و اگر مدرسان ما حائز رتبه لازم شوند مجدد از آنان برای فرآیند تدریس دعوت به عمل خواهد آمد و اگر هم نقاط ضعفی وجود داشته باشد پوشش داده خواهد شد و مجدد وارد فرآیند تدریس می‌شوند.

حسن‌پور با اشاره به اینکه این طرح در تمام رشته ها و گروه های تخصصی اجرا خواهد شد تصریح کرد: البته در گروه های پزشکی استثنائاتی وجود دارد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز مبنی بر اینکه آیا این طرح در مدارس سما نیز اجرا خواهد شد نیز گفت: در حال حاضر این طرح صرفا برای دانشگاه‌هاست اما برای مدارس سما نیز قابل بهره برداری است.

حسن پور با تاکید بر اینکه خروجی این طرح برای آینده کشور بسیار قابل اتکا خواهد بود، افزود: با توجه به این که این دانشجویان، دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی هستند و خود را متعلق به دانشگاه می‌دانند روحیه مسوولیت پذیری هم در آنها دوچندان است.

معافیت از شهریه متناسب با میزان تدریس  

رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص مزایای مالی طرح نیز تصریح کرد: دانشجویان دکتری شرکت کننده در این طرح متناسب با میزان تدریس خود و معادل با مربی پایه یک از بخشی از شهریه تحصیلی معاف خواهند شد.  

وی در خصوص جذب دانشجویان شرکت کننده در این طرح به عنوان اعضای هیأت علمی نیز گفت: اگر تضمینی در این زمینه داده شود خطاست اما اگر هر کدام از این دانشجویان در نهایت جذب هیأت علمی شوند با ارائه گواهینامه این طرح به عنوان استادیار پایه دو شناخته خواهند شد.

رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی این طرح را در راستای انسجام بخشی شبکه نخبگانی دانست و اظهار کرد: در تمام طرح‌ها و برنامه ها دانشجویان شرکت کننده در این طرح برای دانشگاه اولویت محسوب می‌شوند.

تدریس به شیوه حق‌التدریسی از مهرماه حذف خواهد شد

حسن‌پور با اشاره به ۳۳ هزار استاد حق التدریس در دانشگاه آزاد اسلامی نیز تصریح کرد: از مهرماه مقرر شده که صرفا از طریق هیأت علمی وابسته و توانمند و نیز دستیار آموزشی فرآیند تدریس ادامه یابد و دیگر استادی که به شیوه حق التدریس سر کلاس درس حاضر شود نخواهیم داشت.  

انتهای پیام/

کد خبر: 1185397

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 24
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • عاطفه خلیلی IR ۲۰:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۴
      3 0
      سلام و عرض احترام بنده دکتری رو تموم کردم و حق التدریس دانشگاه هستم الان تکلیف اساتید حق التدریسی که دکتری تموم کردن چی میشه؟ با تشکر
      • احسان IR ۱۳:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۸
        0 2
        شما خب مشکلی ندارین دیگه دکتری هستین
      • IR ۱۴:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۸
        1 2
        الان میتونید در فراخوان جذب هیات علمی شرکت کنید. چون فقط افرادی میتونن شرکت کنن که مدرک دکتری رو گرفته باشن
    • عاطفه خلیلی IR ۲۰:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۴
      13 3
      سلام مجدد این قانون ظلم بزرگی هست برای اساتیدی که دکتری دارن و حق التدریس دانشگاه هم هستن و استخدام جایی هم نیستن. لطفا این دسته را هم در نظر بگیرید با تشکر
    • راضیه هادی زاده IR ۱۱:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۸
      6 1
      بسیار طرح خوبی هست. واقعا استاتید فوق لیسانس به عنوان مدرس باید زودتر از اینا حذف میشدن. من به شخصه دیدم که شخصی با مدرک ارشد و بدون عنوان استاد دروس ارشد تدریس کرده در حالی که حتی دانشجوی دکتری هم نبوده واقعا خییلی زشته ارشد درس ارشد رو بده حتی دانشجوی دکتری هم نباشه
    • سارا زيادخانى IR ۱۲:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۸
      8 0
      اين تصميم در حق اساتيدى كه چندين سال به صورت حق التدريس مشغول به كار بوده اند ظلم بزرگى است.تكليف آنها چه ميشود دوباره بايد از پله اول شروع كنند؟
      • IR ۲۱:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۸
        0 1
        اساتید حق التدریس که سابقه تدریس دارند، هیات علمی وابسته میشود. دستیاری برای کسانی است که تا کنون سابقه تدریس نداشته اند.
    • نازنین IR ۱۷:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۸
      4 1
      سلام از طرفی طرح خوبیه چون خیلی اساتید با پارتی بازی جذب شدن بارها به دانشگاه مراجعه کردیم گفتن اینجا هر کسی که معرف داشته باشه جذب میشه ولی از طرف دیگه چون خودم در اموزش پرورش هستم و میبینم نیروهایی که چندین سال زحمت کشیدنو براحتی حذف کردن و هیچ امتیازی برای استخدامشون در نظر نگرفتن در صورتیکه نیروهای خانه نشین قبل از سال ۹۱ رو که حتی یک ماه سابقه بیمه داشتن رو استخدام کردن حالا درک میکنم اساتید با تجربه و حق التدریس دانشگاه ها قراره چه اتفاقی براشون بیفته؟ این سیستم که نیروی با تجربه کاملا حذف بشه و نیروی تازه کار جایگزین بشه درست نیست حداقل باید حق التدریسها یه پله ترقی میکردن که امیدی برای تازه واردها باشه این طرح بیشتر برای استفاده از نیروی کار رایگانه
    • محدثه IR ۲۲:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۸
      2 0
      سلام من ثبت نام‌کردم،ولی برای ورود به سایت ارور میده که "چنین کاربریافت نشد" مشکل چی هستش؟؟؟
    • علی IR ۰۱:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۱
      1 0
      سلام.طرح خیلی خوبی هست فقط یه سوال داشتم من‌لیسانس و ارشدم مهندسی نفت هست ولی دکترا مهندسی شیمی میخونم ایا میتونم‌دروس مهندسی نفت رو انتخاب کنم؟؟؟
      • رضا کیانیان IR ۰۳:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۲
        0 0
        سلام بله
    • F IR ۰۳:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۱
      4 1
      سلام و عرض ادب. وقتتون بخیر. الان بنده چند ساله حق التدریسم، جایی هم استخدام نیستم. ترم آخر دکتری هستم. یعنی فقط دفاع از پایان نامه مونده. الان باید تو سامانه ثبت نام کنم؟ یا چون الان مدت ۱۰ سال هستش که سابقه ی تدریس تو دانشگاه رو دارم، دیگه هیئت علمی وابسته میشیم؟ ممنون میشم پاسخ بدین
    • سارا زيادخانى US ۱۶:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۱
      0 0
      ممنون سوال كرده بودم پاسخ داديد. كسانى كه مثل بنده چند سال به صورت خق التدريس مشغول بكار بودند به صورت هيات علمى وابسته ميباشند.(البته مدرك جامع دكترى دارم اما ترم آينده پيش دفاع انجام خواهد شد)به چه صورت هيات علمى وابسته خواهيم شد؟؟ممنون ميشم پايخ بدهيد
    • مریم تکیه یان IR ۲۰:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۱
      0 0
      باسلام واحترام وتشکر از مسئولین ازطرح یاری رسانی به دانشجویان دکترا درجهت خدمت وفرهیختگی سلامت وپایدار باشین
    • رضا IR ۰۰:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۱
      0 0
      با سلام شرایط سنی هم داره یا فقط صرف دانشجوی دکرا بودن هست .
    • وجیه IR ۲۳:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۱
      2 4
      با سلام و عرض ادب. به نظر من این طرح بسیار عالی هست. چنذین بار این طرح رو ملاحظه کردم ولی هنوز باورم نمیشه که این طرح عملی شود . به امید روزی که همه با توکل به خدا به ارزوهای خوبشان برسند.
    • فاطمه IR ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۰
      0 0
      سلام من سابقه تدریس دارم الان هم تازه دکتری قبول شدم الان وضعیت من چطور هست باید دکتری تمام کنم تا هیت علمی وابسته شوم
    • نیکا IR ۰۱:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
      0 0
      با سلام من ازمون جامع رو گذراندم و درگیر تز دکترا هستم و ۷سال سابقه حق التدریس در دانشگاه داشتم و مربی پایه دو هستم الان طرح دستیاری شرکت کردم مجددا مربی پایه یک میشم ؟؟نمیتونم هیات علمی وابسته رو شرکت کنم ؟
    • نجمه DE ۰۰:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۳
      0 0
      سلام وقت بخیر من مدرک دکتری دلرم چند وقت پیش برای دستیار آموزشی دانشگاه ثبت نام کردم و پیام اومد تا پایان مرداد اطلاع رسانی میکنن ولی هیچ خبری نشده ممنون میشم اگر راهنمایی دارید بفرمایید.
    • رضا IR ۱۳:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۶
      0 0
      سلام ببخشید نتایج از چه طریق اعلام میشه؟ ما مصاحبه هم رفتیم در دانشگاه!
    • فرحناز جامعی نژاد IR ۲۳:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۹
      0 0
      ببینید من ۱۲ سال سابقه حق التدریس دارم الان دانشجوی دکترای دولتی هستم تکلیف من چی میشه؟؟درسامانه‌ هم ثبت نام کردم ولی دعوت بع مصاحبه نشدم تکلیف من چی هست
    • موسوی IR ۲۰:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۹
      1 0
      باسلام و احترام منفقط یک ترم موندم تموم کنم یعنی دارم دفاع میکنم و بدهي شهریه هم ندارم دو سوال ۱. حق التدریس من چطور محاسبه و پرداخت میشه ۲. اگه دفاع کردم دیگه مشمول اون قانون که گفتید (۴ ترم باید تدریس کنیم بعد از پذیرفته شدن به عنوان دستیار آموزشی)میشم یانه؟
      • مهدی IR ۲۲:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۶
        0 0
        سلام من دفاع هم کردم و کامل تسویه ولی الان ۱۲ واحد تدریس دارم بعنوان دستیار استادی... ولی دقیقا مثل شما نمیدونم چطور میشه پرداختشون به ما که تسویه کردیم، البته تو خود دانشگاه هم اطلاع ندارند و بخشنامه ای نداره فعلا...
    • الهام IR ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۶
      0 0
      سلام وقت بخیر برای من شناسه تدریس آمده ولی نمیدونم برای کارگاه کجا مراجعه کنم دانشگاهی که مصاحبه شدم اونجا گفتند برای شما درس برا تدریس نداریم دانشگاههای دیگه مراجعه کنید الان برا شرکت در دوره کجا مراجعه کنم؟