پیش‌بینی بورس چهارشنبه ۲۷ دی ۱۴۰۲

۸۰۰۰ واحد سهم منفی شدن بازار بورس امروز و ثبت افت ۰.۳۷ درصدی دیگر در بازار امروز نتیجه فعالیت سهام‌داران در بازار روز جاری بود. بازاری که در نهایت ارزش معاملاتی ۴۵۷۷ میلیارد تومانی را به خود گرفت که سهم معاملات نقد در بازار بورس اوراق بهادار تهران در حوالی ۳۲۰۰ میلیارد تومان بود.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، در جریان معاملات روز جاری شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران با افت ۸۰۰۰ واحدی کار را تمام کرد و در رقم ۲.۱۸۶.۹۶۸ واحدی ایستاد. شاخص هم وزن نیز با افت ۴۸۰۰ واحدی عد ۷۶۱ هزار و ۶۵۰ واحد را به خود دید. فولاد، فملی، خودرو و شپنا بیشترین تاثیر منفی بازار روز جاری را به خود گرفتند.

بیشتر بخوانید:

تداوم روند نزولی بورس / شاخص کل ۸ هزار و ۳۰ واحد اُفت کرد


گروه سرمایه گذاری در بازار سرمایه امروز رتبه اول برترین ارزش معاملاتی را از لیدر سنتی بازار گرفت و با ارزش ۳۳۲ میلیارد تومان در جایگاه اول ایستاد گروه انبوه‌سازی نیز با ۳۲۱ میلیارد تومان رتبه دوم را دارد و گروه خودرویی بعد از مدت‌ها که جایگاه اول را در اخیر داشت با افت ارزش معاملاتی خود به جایگاه سوم رسید. ارزش معاملاتی گروه خودرویی ۲۹۸ میلیارد تومان ثبت شده است که نسبت به روزهای پیشین افت قابل توجهی را به خود گرفته است.

چندی پیش خبری در رسانه‌ها مبنی بر فروش مازاد تولید در حاشیه بازار منتشر شد که راهکار وزارت صمت برای کاهش زیان خودروسازان بود. پس از آن معاون وزیر صمت اعلام کرد که هفته آینده -یعنی هفته‌ای که در آن قرار داریم- درباره روش‌های مختلف کاهش زیان خودروسازان تصمیم‌گیری می‌شود که یکی از راه‌ها فروش مازاد تولید در حاشیه بازار است. گفته می‌شد افزایش تولید یکی از مسیرهایی بود که وزارت صمت تعیین کرد تا خودروسازان با فروش تولیدات خود در حاشیه بازار، زیان خود را جبران کنند. البته راهکار دوم هم کمک از شورای رقابت بود! اما سخنگوی اقتصادی دولت، احسان خاندوزی، در نشست خبری امروز عنوان کرده است که مجوزی برای فروش ۱۲۰ هزار خودرو با قیمت حاشیه بازار، صادر نشده است.

از طرفی هم خبر رسیده است که کاهش ۱۵ درصدی سود بازرگانی واردات انواع خودروی سواری با حجم موتور کمتر از ۱۵۰۰ CC در هیئت دولت تصویب شد و بر این اساس سود بازرگانی انواع خودروی سواری باحجم موتور ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ CC از ۶۶ به ۵۱ درصد کاهش یافته است.

خاندوزی در مورد بازار سرمایه نیز این طور گفته است که مشوق مالیاتی برای تجدید ارزیابی دارایی‌ها ارائه می‌شود. یکی از برنامه‌های دولت برای حمایت از بازار سرمایه، واقعی‌تر کردن متغیرهای بازار بوده که تجدید ارزیابی دارایی‌ها به این موضوع کمک می‌کند و قرار است بسته پیشنهادی برای استفاده از مشوق‌های مالیاتی در دوره کوتاه‌مدت برای بحث تجدید ارزیابی دارایی‌ها ارائه شود.

این موضوع نشان می‌دهد که تیم اقتصادی دولت بازهم قرار است از بسته‌های حمایتی خود رونمایی کند. چندی پیش در این خصوص صحبت کردیم و اهالی بازار در انتظار چنین موضوعی بودند. کنترل شاخص تا زمان ارائه بسته حمایتی برای بازار سرمایه از سوی تیم اقتصادی دولت بازی تکراری یکی دو سال اخیر شده است.

در بازار صندوق‌های طلای بازار سرمایه نیز پس از عبور از شوک‌های چند روز گذشته، امروز تمامی صندوق‌های طلا یکدست سبزپوش شدند.

روزنامه دنیای اقتصاد در مورد این روزهای بازار سرمایه این طور نوشته است که: یکی از ویژگی‌های جالب توجه عملکرد بازار سهام در ماه‌های اخیر، بیش واکنشی به اخبار نوسانات نرخ در بازارهای موازی بوده است. این در حالی است که پیش‌تر اخبار سیاسی چه از نوع تنش‌زا و چه مثبت، همواره نقش مهمی در تعیین مسیر بازارهای مالی داشته‌اند. اخبار غیراقتصادی در سال‌های گذشته به‌ویژه آن دسته از اخباری که همزمان بر فضای کلان سیاسی و اقتصادی کشور اثرگذار بوده همچون اخبار مرتبط با برجام و سرنوشت رفت‌وآمدهای فرامرزی، عموماً فرمان بازار را در دستان خود می‌گرفت. اما امسال اوضاع تاحدودی متفاوت است.

بررسی تکنیکالی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران

در جریان معاملات روز جاری شاخص کل افت ۰.۳۷ درصدی را به خود دید و بازار عملاً نسبت به روزها و هفته‌های پیشین خود تفاوت چندانی را به چشم ندید. مفروضات تکنیکالی شاخص کل همچنان پابرجاست و مقاومت ۲.۲ میلیون واحدی قدرت نمایی می‌کند. سطوح حمایتی ۲.۱۵۰ واحدی نیز به عنوان سطح حمایتی در کنار میانگین‌های متحرک ۵۵ و ۲۰۰ روزه شاخص را حمایت می‌کنند. اما بازار خیلی به این موضوعات توجهی ندارد و حتی روی اخبار و حواشی ایجاد شده نیز واکنش خاصی را از خود نشان نمی‌دهد تا ظن دست‌کاری شاخص قوی‌تر شود و این موضوع با خبر امروز وزیر اقتصاد در مورد ارائه بسته حمایتی برای بازار سرمایه قوت گرفت و قرار است بازار بار دیگر با رونمایی از بسته حمایتی جدید سال ۱۴۰۲ استارت بخورد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1216027

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =