شرایط واگذاری خوابگاه به دانشجویان دانشگاه آزاداسلامی چیست؟

دانشگاه‌ آزاداسلامی بر اساس آیین نامه «سرای دانشجویی» با شرایط خاص، به برخی از دانشجویان خوابگاه ارائه می‌دهد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دانشگاه آزاد اسلامی برای تامین آسایش، آرامش و امنیت دانشجویان و خانواده‌های آنان که در شهر دیگری غیر از محل سکونتشان تحصیل می‌کنند، «سرای دانشجویی» یا «خوابگاه دانشجویی» فراهم کرده است. این سراها برای تحصیل بدون دغدغه، اسکان کم‌هزینه، مطمئن و قانونمند تحت نظارت دانشگاه است.

بیشتر بخوانید:

کمبود خوابگاه‌های متأهلی یکی از چالش‌های اصلی ازدواج دانشگاهیان است

دانشجویان برای اسکان در خوابگاه‌های دانشگاه آزاد اسلامی باید شرایط خاصی را داشته باشند تا اجازه اقامت در خوابگاه به آنها داده شود. البته این نکته قابل ذکر است که براساس این شرایط خاص، دانشجویان در اولویت دریافت خوابگاه قرار می‌گیرند. این شرایط توسط معاونت فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در آیین‌نامه جامع «سرای دانشجویی» تهیه و به واحدها ابلاغ شده است.

سرای دانشجویی به چه دانشجویانی تعلق می‌گیرد؟

براساس آیین‌نامه «جامع سرای دانشجویی»؛سرای دانشجویی به دانشجویان غیربومی برای اسکان تمام وقت در حد امکانات و مقدورات واحد تعلق می‌گیرد. دانشجویان واجدالشرایط موظف هستند در ابتدای هر نیمسال پس از سپری مراحل ثبت‌نام آموزشی و انتخاب واحد با مراجعه به سایت واحد یا اداره امور سرای دانشجویی برای ثبت‌نام اولیه اقدام کنند.

گفتنی است که اولویت استفاده و اسکان از سراهای دانشجویی با دانشجویانی است که به صورت تمام وقت اسکان دارند و در صورت وجود فضای مازاد و مناسب اسکان پاره‌وقت برای دانشجویان قابل اجراست.

براساس این آیین‌نامه؛ اگر هر دانشجویی حداکثر دو روز در هفته را در سرا حضور داشته باشد و اتاق و محل سرا به صورت موقت در اختیار وی باشد، یعنی سکونت اقامت پاره‌وقت است.

لازم به ذکر است که اولویت سرای دانشجویی متاهلی با دانشجویان پسری است که در حین تحصیل ازدواج می‌کند.

علاوه بر شرایط بیان شده؛ دانشجویان دوره کارشناسی حداکثر تا ۶ نمیسال، کارشناسی ارشد ناپیوسته ۳ نیمسال و دکتری تخصصی ۳ نمیسال اجازه استفاده از سرای دانشجویی متاهلی را دارند.

همچنین مقرارت عمومی اسکان در سرای دانشجویی مانند سایر خوابگاه‌های دانشگاه‌ها شامل عدم استعمال دخانیات و مشروبات الکلی، حفظ حجاب و ظاهر مناسب، عدم اخلال در نظم خوابگاه است.

براساس ماده ۷ این آیین‌نامه، دانشجویان شاهد و ایثارگر، دانشجویان تحت پوشش سازمان بهزیستی، کمیته امداد امام خمینی(ره) و فرزندان خانواده های کم‌درآمد، فرزندان کارکنان و اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی و دانشجویان جدیدالورود با نظر و تشخیص کمیته سرای دانشجویی واحد، در اولویت واگذاری اسکان تمام‌وقت سرای دانشجویی قرار دارند.

همچنین درخصوص اسکان پاره‌وقت در سرای دانشجویی نیز در این آیی نامه تصریح شده است که نظر به افزایش دانشجویان در مقاطع تحصیلات تکمیلی در دانشگاه آزاد اسلامی و با توجه به اینکه دانشجویان این مقاطع تحصیلی معمولاً بیش از دو روز در هفته برنامه کلاسی ندارند و موضوع اسکان دائم برای آنها در سرای دانشجویی مطرح نیست، به منظور استفاده بهینه از سراهای دانشجویی و ارائه خدمات مناسب‌تر، این دسته از دانشجویان با توجه به ضوابط و مقررات می توانند از خدمات اسکان پاره‌وقت در سراهای دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی استفاده کنند.

اداره خوابگاه‌های دانشجویی چگونه است؟

براساس «جامع سرای دانشجویی» مدیر امور سرای دانشجویی تحت نظارت معاون فرهنگی و دانشجویی واحدهای دانشگاه آزاداسلامی به همه امور سرای دانشجویی نظارت و مدیریت می‌کند . همچنین کمیته‌ای متشکل از مسئولان ذیربط واحد دانشگاهی برای برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری امور سرای دانشجویی واحد تشکیل می‌شود.

دانشجویان باید بدانند که شهریه سرای دانشجویی برای اقامت هر نفر از دانشجویان توسط کمیته سرای دانشجویی واحد و با توجه به هزینه تمام شده نگهداری سرای دانشجویی برای هر دانشجو تعیین می‌شود. البته این هزینه برای اقامت تمام‌وقت و پاره‌وقت، برحسب عرف اجاره‌بهای محل واحد دانشگاهی است. این شهریه به صورت ماهیانه یا ترمی از دانشجویان دریافت می‌شود.

همچنین مسئول سرای دانشجویی با حضور مستمر در سرا تحت نظارت معاون فرهنگی دانشجویی واحد و مدیر امور سرای دانشجویی در اداره امور سرا مسئولیت و مشارکت دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1216568

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =