اجتناب بایدن  از تشدید تنش در خاورمیانه / اعضای کنگره و جمهوری خواهان دنبال حمله به ایران

استاد دانشگاه واشنگتن دی سی با اشاره به اینکه حتی قبل از حمله به پایگاه آمریکا در اردن هم انتقاداتی از سوی اعضای کنگره و جمهوری‌خواهان به دلیلی آنچه پاسخ‌های ضعیف خوانده می‌شد، اظهار کرد: تیم بایدن تلاش می‌کند تا تعادل نسبی بین ایجاد بازدارندگی و اجتناب از تشدید تنش بیشتر در خاورمیانه ایجاد کنند.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، بر اساس گزارشات ثبت شده در حدود چهار ماه که جنگ غزه جریان دارد، 158 حمله موشکی و پهپادی به پایگاه‌ها و دارایی‌های آمریکا در خاورمیانه انجام شده و آخریم مورد آن حمله به «برج 22» -پایگاه آمریکا در اردن بوده است. اما آخرین مورد آنطور که آمریکایی‌ها می‌گویند تفاوت بسیاری برای آنها دارد و دلیلش این است که این بار 3 نظامی آمریکایی کشته شده و دهه‌ها نفر از آنها زخمی شده‌اند. این مسئله موجی از انتقادها را به سمت دولت بایدن روانه کرد و فشار را برای واکنشی قاطع به این حادثه از سوی دولت آمریکا افزایش داد. در شرایطی که به گفته روزنامه واشنگتن پست، گروه‌های مقاومت عراق مسئولیت حمله به پایگاه اردن را به عهده گرفته، اما عده‌ای در آمریکا انگشت اتهام را به سوی ایران نشانه گرفتند. دکتر «جان کالابرس» -استاد دانشگاه امریکن واشنگتن دی سی- در گفتگوی خود با ایسکانیوز به سوالاتی در این مورد پاسخ داد.

بیشتر بخوانید:

آمریکا همچنان هزینه حمایت از اسرائیل را می‌پردازد / پاسخ واشنگتن به کشته شدن سربازانش در اردن چه خواهد بود؟

از نظر این استاد آمریکایی برای تحلیل این موضوع باید چند نکته را مدنظر داشت؛ اول، با توجه به تعداد حملات در چند ماه گذشته به پرسنل و دارایی‌های نظامی ایالات متحده -در سوریه، عراق و دریای سرخ- احتمالا به دلیل وجود شرایط این تلفات به ایالات متحده تحمیل شده است. مرگ دو نیروی دریایی ایالات متحده در هفته گذشته اولین مورد بود. مرگ سه سرباز آمریکایی دیگر در اردن آخرین مورد بود و شاید آخرین مورد هم نباشد.

دوم، رئیس جمهور بایدن و تیمش پاسخ‌های نظامی ایالات متحده به این حملات را به دقت تنظیم خواهند کرد تا تعادل مناسبی را بین ایجاد بازدارندگی و اجتناب از تشدید تنش بیشتر پیدا کنند. سوم، حتی قبل از حمله در اردن، کاخ سفید به دلیل «پاسخ های ضعیف» خود، تحت انتقاد و فشار فزاینده‌ای از سوی اعضای کنگره و عمدتا از طرف جمهوری خواهان قرار گرفته بود. چهارم، حداقل من تردیدی ندارم که نیروهای آمریکایی یک یا چند حمله تلافی جویانه انجام خواهند داد. البته آنها تلاش خواهند کرد تا اهدافی انتخاب و به درجه‌ای از آسیب وارد شود که از حملات مشابه جلوگیری کند.

کالابرس در ادامه با اشاره به گزینه‌های مختلف آمریکا برای پاسخ به کشته شدن سربزان آمریکایی در اردن تصریح کرد: آمریکا احتمالا به جای خود ایران، روی نیروهای نیابتی آن تمرکز خواهند کرد. در عین حال، آمریکا به تلاش‌های دیپلماتیک برای میانجی‌گری یک آتش‌بس موقت بین اسرائیل و حماس ادامه خواهد داد که می‌تواند به طور غیرمستقیم به کاهش تنش کمک کند.

استاد دانشگاه واشنگتن دی سی در مورد آینده جنگ غزه و وضعیت خاورمیانه گفت: تحلیل من این است که 1) توافق آتش بس که در حال حاضر مورد بحث است احتمالا به نتیجه نخواهد نرسد. و 2) حتی اگر چنین توافقی حاصل شود، منجر به توقف حملات و انتقام‌جویی‌ها نمی‌شود، خیلی دوام نمی‌آورد، و منجر به بحث بیشتر در مورد ترتیبات پس از جنگ برای اداره غزه نمی‌شود. چنین شرایطی خطر رویارویی مستقیم بین آمریکا و ایران را افزایش خواهد داد.

همانطور که جان کالابرس می‌گوید، طیف جمهوری‌خواه و تندروهای کنگره امریکا پس از حمله به پایگاه آمریکا در اردن موسوم به «برج 22» با تحت فشار قرار دادن دولت بایدن از او می‌خواهند تا به طور مستقیم به ایران حمله کند. کلارک کوپر -یکی از اعضای ارشد برنامه‌های خاورمیانه اندیشکده شورای آتلانتیک و دستیار امور سیاسی-نظامی در وزارت امور خارجه ایالات متحده از سال 2019 تا 2021- در این ارتباط می‌گوید: پاسخی شدید و متناسب برای برقراری مجدد بازدارندگی و جلوگیری از حملات بیشتر علیه نیروهای آمریکایی در منطقه لازم است. وی بیان می‌کند اگر ایالات متحده نظام ایران را پاسخگو نکند، حملات از سوی نیروهای نیابتی ایران به پایگاه‌ها و نیروهای ایالات متحده و شرکایش در منطقه ادامه خواهد داشت.

این مقام سابق آمریکا معتقد است آمریکا برای ایجاد بازدارندی باید دو اصل را در نظر بگیرد: شدت و اعتبار پاسخ. وی همچنین تاکید می‌کند که حمایت قاطعانه ایالات متحده از نیروهای امنیتی اردن برای تبدیل شدن به یک شریک کاملا توانمند ضروری است. از نظر کوپر، همکاری امنیتی ایالات متحده با اردن منافع مشترک دو کشور را تقویت و امنیت و ثبات منطقه را افزایش می‌دهد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1218040

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =