صداوسیما تولیدات خود را به نیاز مخاطب نزدیک کند/ افزایش بودجه رسانه‌ملی خروجی کوتاه‌مدت ندارد

عضو هیئت علمی دانشگاه صداوسیما اعتقاد دارد که رسانه ملی باید تولیدات خود را براساس نیازها و شناخت مخاطبان بسازد تا در جذب آنان موفق باشد.

داوود نعمتی انارکی عضو هیئت علمی دانشگاه صداوسیما در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره علل ریزش مخاطب سازمان صدا و سیما اظهار کرد: اگر وضعیت کنونی رسانه‌ها را با ده سال پیش مقایسه کنیم، اتفاقی که رخ داده این است که مصرف رسانه‌ای مخاطبان افزایش پیدا کرده است.

بیشتر بخوانید:

مشکل جذب مخاطب صدا و سیما با افزایش ۳ برابری بودجه حل می‌شود؟

وی با بیان اینکه در حال حاضر رسانه‌ها تنوع متعددی پیدا کرده‌اند و رسانه‌های مختلفی در سبد مصرف مخاطبان قرار گرفته است، گفت: حدود ۲۰ سال پیش رسانه‌ای به اسم فضای مجازی، شبکه‌های ماهواره‌ای و مبتنی بر اینترنت نداشتیم. بنابراین این فضای بسیار متنوع، حق انتخاب مخاطب را بیشتر کرده است.

نعمتی انارکی با تصریح بر اینکه مخاطبان در گذشته منفعل بودند و چاره‌ای جز تماشای یک شبکه تلویزیونی نداشتند، گفت: در حال حاضر مخاطبان فعال هستند و حق انتخاب رسانه و محتوا دارند. بنابراین افراد می‌توانند زمان خود را برای استفاده از رسانه‌های مختلف تقسیم بندی کنند و برای هر رسانه یک زمان مشخص اختصاص دهند. به عنوان مثال در یک روز، ساعت‌هایی را برای شبکه‌های اجتماعی اختصاص دهد. چند ساعتی را برای تماشای تلویزیونی و ساعتی را به رادیو گوش دهند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: بنابراین بخشی از این ریزش مخاطب به تنوع در انتخاب رسانه و بخشی از آن نیز به تولیدات بر می‌گردد. اگر برنامه‌سازان تولیداتی مبتنی بر نیاز مخاطب و شناخت از مخاطب داشته باشد، در جذب افراد موفق خواهند بود.

وی با اشاره به اینکه دست‌اندکاران تولید محتوا در صدا و سیما باید خودشان را تا حد امکان به حوزه تجربی مخاطب نزدیک کنند. این حوزه تجربی شامل اعتقادات، فرهنگ، باورها، شیوه زندگی افراد است، گفت: این یک اصل مهم در رسانه است. هر چه فاصله بین مخاطبان و تولیدکنندگان صدا و سیما بیشتر باشد، جذب مخاطب سخت‌تر است. چرا که مخاطب سراغ محتوا و رسانه‌هایی که به باور و تفکرش نزدیک‌تر می‌رود و از آنها استفاده می‌کنند.

نعمتی انارکی افزود: رسانه‌ها باید توجه کنند که ریزش مخاطب در یک رسانه می‌تواند به علت فاصله گرفتن رسانه از نیازها و شناخت‌های جامعه باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه صداوسیما در پاسخ به این سوال که آیا رسانه ملی بخش سنجش افکار این سازمان را برای عملکرد بهتر و ساخت تولیدات مناسب‌تر، فعال‌تر کرده است یا خیر، گفت: افکار سنجی و نظر سنجی جزء شیوه‌های علمی محسوب می‌شود. به این معنا که یک مرکز تحقیقاتی، نمونه‌ای از افراد را انتخاب می‌کند. سراغ آنها می‌رود و سنجش افکار را انجام می‌دهد.

وی ادامه داد: مراکز تحقیقاتی به شیوه‌های مختلفی مانند پیمایشی، کمی و کیفی، نظرات مخاطبان را به جمع آوری می‌کنند و مورد بررسی و تحلیل قرار می‌دهند. بنابراین این مراکز برای تولیدات موثرتر باید با دقت بیشتری و نمونه مطلوب تری و دقیق تری نظر سنجی را انجام دهند. در چنین حالتی، نتایجی که حاصل می‌شود به واقعیت‌ها نزدیک‌تر باشد.

نعمتی انارکی با بیان اینکه فعالیت رسانه‌ای با صرف هزینه همراه است، گفت: به این معنا که اگر بخواهیم فعالیت رسانه‌ای تاثیر گذار باشد و مورد اقبال عمومی قرار گیرد باید برای آن هزینه شود. امکان دارد این هزینه‌ها، خروجی زودهنگام هم نداشته باشند.

این کارشناس رسانه مطرح کرد: یک سازمان رسانه‌ای مانند صدا و سیما بخش‌های مختلف و شبکه‌های متعدد ملی، استانی و برون مرزی دارد. در واقع حجم فعالیت‌ها در چنین سازمانی بسیار بالا است. البته با توجه به رشد کمی باید کیفیت این تولیدات نیز ارتقا یابد.

نعمتی انارکی در پاسخ به اینکه آیا افزایش سه برابری بودجه سازمان صدا و سیما توجیه منطقی دارد یا خیر، گفت: من اطلاع دقیقی ندارم که جهش بودجه این سازمان چه میزان است. اما به عنوان یک کارشناس اعتقاد دارم که افزایش بودجه باید انجام شود. ولی درباره اینکه این میزان مناسب است یا خیر اطلاعی ندارم.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: کار حرفه ‌ای در رسانه نیازمند صرف هزینه است. تولیدات نمایشی مانند سریال، فیلم، انیمیشن هزینه تولید بالایی دارند. با توجه به شرایط جامعه، خدمات نیز گران است.

وی در پاسخ به پرسش که مسئولان صدا و سیما بارها علت ریزش مخاطب را نبود بودجه برای ارتقای تولیدات عنوان کرده‌اند، آیا این دلیل منطقی است؟ و تلویزیون شانسی برای بازگشت به میدان رقابت با سینما خانگی را خواهد داشت، گفت: اگر تولیدات هر رسانه‌ای مبتنی بر تولید و ساختار حرفه‌ای باشد، قطعا مخاطبان خود را خواهد داشت. علاوه بر آن؛ می‌تواند مخاطبان خود را حفظ کند.

نعمتی انارکی در پایان خاطرنشان کرد: به عقیده من، سازمان صدا و سیما در دوره‌های مختلف تولیدات بسیار حرفه‌ای داشته است و در جذب مخاطب موفق عمل کرده است. اکنون نیز این ظرفیت وجود دارد که بتواند به این هدف برسد. در حال حاضر فضای رقابتی در سپهر رسانه ای شکل گرفته است. هر رسانه ای در این فضای رقابتی بتواند تولید کاملا حرفه‌ای با توجه به نیاز مخاطب داشته باشد، می‌تواند موفق و سربلند باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1218552

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =