معاونان دانشجویی خواستار استقلال مالی این معاونت شدند

معاونان دانشجویی دانشگاه‌ها تاکید کردند: نبود استقلال مالی معاونت‌های دانشجویی، فضایی غیرشفاف در تخصیص بودجه ایجاد کرده است. از این رو خواستار استقلال مالی معاونت‌های دانشجویی هستیم.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، بیانیه پایانی هفتادوسومین نشست معاونان دانشجویی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی سراسر کشور که به میزبانی دانشگاه شهید با هنر کرمان برگزار شد، منتشر شد.

بیشتر بخوانید:

کسری‌های نظام آموزشی باید توسط انجمن‌های علمی شناسایی و برطرف شود

در بیانیه پایانی هفتادو سومین نشست معاونان دانشجویی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی سراسر کشور آمده است:

با تبریک ایام الله دهه مبارک فجر و چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و گرامیداشت یاد و خاطره امام خمینی عزیز، روح خدا (قدس الله نفسه الزکیه) و با آرزوی صحت و سلامتی کامل و با عزت برای مقام معظم رهبری (مدظله العالی) و یاد شهدای گرانقدری که با خون خود، نهال مقدس جمهوری اسلامی را آبیاری کردند، به ویژه شهدای حادثه تروریستی اخیر کرمان و قهرمان اسطوره‌ای جبهه جهانی مقاومت، شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی (رحمه الله علیه) که تمام مظلومان عالم مدیون رشادت های این سردار تاریخ‌ساز هستند و دشمنانش از شدت ترس، نه تنها از او بلکه حتی از نام، مزار و زائرانش هم بر خود می‌لرزند.

خدای متعال را شاکریم که توفیق داد در حوزه‌ی خطیر معاونت دانشجویی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور خدمتگزار دانشجویان ایران اسلامی باشیم و در این مسیر گام‌هایی هرچند کوچک در جهت خدمت سربازی جانشین به حق امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، حضرت امام خامنه‌ای عزیز (دام ظله) و اعتلای پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران برداریم.

در ابتدا از وزیر علوم، ریاست، معاونان و مدیران کل سازمان امور دانشجویان، رییس، معاونان و مدیران صندوق رفاه دانشجویان در دولت سیزدهم که منشا پویایی و تحرک در امر سیاستگذاری و اجرا در حوزه زیست سالم دانشجویی شده اند، تشکر و قدردانی به عمل می آید.

با پایان یافتن هفتاد و سومین نشست معاونان دانشجویی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور، ضمن تقدیر از میزبانی دانشگاه شهید باهنر کرمان که به حق به عنوان «دیار کریمان» و «شهر ستارگان» نامیده شده است، اهم دغدغه‌های معاونان دانشجویی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی که به عنوان جهادگران عرصه زیست سالم دانشجویی مشغول خدمت هستند به صورت ذیل تقدیم می‌شود:

۱. جمهوری اسلامی ایران، خون‌بهای صدها هزار شهیدی است که در مقابل دشمنان بشریت سینه سپر کردند و از عزیزترین دارایی خود گذشتند تا این میراث گرانسنگ محفوظ و مستدام باقی بماند؛ میراثی که شهید والا مقام حاج قاسم سلیمانی از آن به عنوان «حرم» یاد کردند و فرمودند این حرم اگر ماند، دیگر حرم‌ها باقی می‌مانند اما اگر دشمن، این حرم را از بین برد، حرمی باقی نمی‌ماند، نه حرم ابراهیمی و نه حرم محمّد ی(ص) برای ادامه راه شهداء، تکلیف سترگ حفظ این نظام مقدس برعهده همه ماست و بدون تردید یکی از مهمترین عرصه‌های ضامن تعالی و استمرار آن، مشارکت حداکثری شهروندان و برگزاری انتخابات باشکوه و پرشور است و در این مسیر مقدس، معاونان دانشجویی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی سراسر کشور بر خود فرض می‌دانند تا از هیچ خدمتی برای تحقق این هدف والا دریغ ننمایند و همت خود را مصروف اقدامات سازنده‌ای کنند که منجر به افزایش مشارکت عمومی هموطنان عزیز و به ویژه دانشجویان سربلند ایران اسلامی در انتخابات مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی شود.

۲. در تبعیت از سردار دلها که در وصیتنامه الهی - سیاسی خود فرمودند «در این عالم، صوتی که روزانه من می‌شنیدم و مأنوس با آن بودم و همچون صوت قرآن به من آرامش می‌داد و بزرگترین پشتوانه معنوی خود می‌دانستم، صدای فرزندان شهدا بود که بعضاً روزانه با آن مأنوس بودم»، معاونان دانشجویی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور خود را متعهد به خدمتگزاری بی‌شائبه و شایسته به یادگاران معزز شهدا و ایثارگران می‌دانند و در میان اولویت‌های آنان، قطعا توانمندسازی علمی، پژوهشی و فرهنگی این عزیزان باید در صدر مسائل قرار گیرد. همراهی و حمایت معاونان دانشجویی در اجرای طرح های اداره کل امور دانشجویان شاهد و ایثارگر ضروری است.

۳. شتاب مدرنیسم و البته افزایش ضریب نفوذ فضای مجازی در زندگانی انسان‌های عصر کنونی به ویژه در دوران پساکرونا باعث شده، سبک زندگی آنان به سرعت تغییر کند و ایران عزیز و به ویژه دانشجویان و دانشگاهیان نیز از این قاعده مستثنی نبوده و نیستند. این تغییرات سریع و عمیق باعث بروز مخاطرات روحی و جسمی فراوانی در دانشجویان شده است و از این حیث این سرمایه‌های کشور بیش از هر زمان دیگر نیازمند مداخلات لازم جهت بهبود وضعیت روحی و جسمی خود هستند. با این وصف توجه به پیشگیری و ارتقای سلامت روانی اجتماعی و جسمانی دانشجویان و اهتمام ویژه به اجرایی نمودن آیین‌نامه ابلاغی جدید مراکز مشاوره و تشکیل منظم جلسات شورای سلامت و شورای ورزش دانشگاه مورد انتظار است.

حمایت حداکثری مادی و معنوی از مراکز مشاوره، سلامت و سبک زندگی و همچنین مراکز تربیت بدنی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور، چه در ساختار، چه در برنامه و بودجه‌ و تکمیل پروژه‌های ورزشی نیمه تمام و تامین نیروی انسانی تخصصی ضرورتی انکارناپذیر است و هر اندازه که اجزای مختلف حاکمیت در این عرصه هزینه کنند، در واقع روی سلامت، نشاط و پویایی آینده سازان جمهوری اسلامی سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

۴. سالیان درازی است که عدم استقلال مالی معاونت‌های دانشجویی باعث تولید فضایی غیرشفاف در تخصیص بودجه و بروز اختلاف میان این معاونت و معاونت اداری مالی دانشگاه‌ها و در نتیجه ایجاد تنش‌های فرساینده و اختلال جدی در انجام فعالیت‌های خطیر حوزه معاونت دانشجویی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور شده است. از این رو بار دیگر بر مطالبه استقلال مالی معاونت‌های دانشجویی، مجدانه تاکید می‌شود و از متولیان درخواست می‌شود جهت تسهیل در روند انجام تکالیف این معاونت، نسبت به حل این معضل اهتمام لازم را داشته باشند.

۵. یکی از مهمترین تکالیف حوزه معاونت‌های دانشجویی، تامین غذای دانشجویی است که بخش زیادی از بودجه دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور را مصروف خود ساخته است. در عین حال، با توجه به شرایط اقتصادی کشور و به خصوص تورمی که در قیمت مواد غذایی در سال‌های اخیر رخ داده است، انجام این تکلیف خطیر بسیار طاقت فرسا شده است و عدم حمایت لازم از معاونت های دانشجویی، به صورت مستقیم بر کیفیت غذاهای ارائه شده و در نتیجه رضایتمندی دانشجویان تاثیر سوء بر جای خواهد گذاشت. بنابراین، تحقق فرآیند تغذیه سالم دانشجویی نیاز به توجه بسیار جدی‌تر دولت و مجلس انقلابی جهت تامین مالی هزینه‌های سنگین این بخش دارد.

۶. در چهار دهه اخیر، دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در موضوع ساخت خوابگاه‌های دانشجویی بسیار درخشان بوده است، اما علیرغم تمام مجاهدت‌های انجام شده، همچنان برخی از دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور دچار فقدان یا کمبود خوابگاه بوده و با مشکلات متعدد و روزافزون خوابگاه‌های استیجاری و خودگردان دست به گریبان هستند. دانشگاه‌هایی که خوابگاه‌های ملکی در اختیار دارند نیز با معضل فرسودگی موجود روبرو هستند.

ضمن تقدیر و تشکر از دولت مردمی به خاطر همت بلندی که در نهضت ساخت مسکن و نیز احداث خوابگاه‌های متاهلی در سراسر کشور به منصه ظهور رسانده، لازم است اهتمام ویژه‌ای در عرصه احداث، بازسازی، مقاوم سازی و بهسازی خوابگاه‌های دانشجویی با در نظر گرفتن پیوست های فرهنگی، اجتماعی و روانشناختی صورت گیرد تا فضای مناسب جهت زیست سالم دانشجویی برای کلیه دانشجویان کشور فراهم شود و عوارض ناشی از استقرار در مکان نامناسب برای زندگی دانشجویی، گریبانگیر جامعه علمی کشور نشود.

۷. با توجه به اهمیت جذب دانشجویان بین‌المللی و گسترش مرجعیت علمی کشور و تقویت گفتمان جبهه مقاومت در حوزه علم و دانش و در راستای سیاست‌های دولت به منظور ارتقاء دیپلماسی علمی و ارائه خدمات مناسب و بهبود شرایط آنها در دانشگاه‌ها مورد تاکید معاونان دانشجویی سراسر کشور است. معاونان دانشجویی ضمن حمایت از بورس های ۱۳ گانه، تمام تلاش خود را برای اجرایی کردن این ماموریت مهم به کار خواهند گرفت.

۸. شورای انضباطی و شورای موارد خاص، دو شورایی است که زیر نظر معاونت دانشجویی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور قرار گرفته و نقش مهمی در تنظیم‌گری مسائل آموزشی، فرهنگی و انضباطی دانشجویان دارد؛ اما مشکلات مزمن اداری و ساختاری این دو نهاد از قبیل عدم تخصیص کافی پست سازمانی و به تبع آن عدم به کارگیری متناسب از کارشناسان مجرب و توانمند، باعث شده هر دو شورا در انجام وظایف خود بعضا دچار اختلال و نابسامانی باشند. رفع این معضلات در جهت حرکت دانشگاه ها به سمت اهداف تعیین شده، اجتناب‌ناپذیر است.

۹. فرایند ارزیابی خدمات دانشجویی دانشگاه‌ها که توسط سازمان امور دانشجویان انجام می‌شود، گام مهمی برای بهبود کیفیت خدمات دانشجویی و در جهت تقویت پاسخگویی نظام آموزش عالی به ذی‌نفعان خود دانسته و بر مشارکت جدی در آن تاکید می کنند.

۱۰. با ظهور فناوری اطلاعات و پیشرفت‌های آن در کشور، حرکت به سوی هوشمندی در سطح دولت و دستگاه‌های اجرایی تبدیل به یک مطالبه مدیریت کلان کشور شده است. پایگاه اطلاعات و مدارک تحصیلی کشور یکی از منابع مهم اطلاعاتی در حوزه دانشجویی و از جمله مهمترین پایگاه های اطلاعاتی پایه هدف گذاری شده در کشور برای دستیابی به یکپارچه‌سازی و تحقق هوشمندسازی خدمات در سطح ملی است.

باتوجه به ضرورت تجمیع اطلاعات دانشجویان در یک پایگاه، ضمن تشکر از ایده و طرح راه اندازی پایگاه جامع اطلاعات دانشجویان، معاونان دانشجویی همکاری خود را اعلام کرده و امیدواریم همگام با رویکرد سازمان در هوشمندسازی برنامه ها و فعالیت‌ها، همه فعالیت‌های حوزه دانشجویی در بستر فضای الکترونیک و هوشمندسازی قرار گیرند.

۱۱. از آنجا که اشتغال و کسب و کار آینده دانشجویان از اولویت‌های اصلی و مهم نظام و به تبع وزارت است، از فرصت طلایی اوقات فراغت دانشجویان در خوابگاه‌ها برای مهارت آموزی و تمرین کسب و کارهای کاربردی استفاده شود.

۱۲. ارتباط فرایندی و سیستمی با خانواده دانشجویان از ابتدای ورود در رشد و پویایی دانشجو و دانشگاه بسیار موثر و در اولویت های راهبردی معاونت‌های دانشجویی است.

۱۳. ضمن تشکر از صندوق رفاه دانشجویان برای حمایت از دانشجویان و دانشگاه ها به ویژه افزایش انواع وام‌های دانشجویی، حمایت از صندوق‌های خیریه دانشجویی، رفع کمبودهای رفاهی (خوابگاه و غذاخوری) حاصل از دوران کرونا و آغاز فعالیت حضوری دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور انتظار می رود سازمان برنامه بودجه کشور با تخصیص صددرصدی اعتبارات پیش بینی شده متناسب با نیازها، زمینه‌های لازم برای افزایش گستره حمایتی از جامعه دانشجویی کشور را فراهم کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1218725

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =