دنیاطلبی و فساد ۲ عامل مهم تعلل خواص در بزنگاه‌ها / پویشی در کلام رهبر انقلاب

شرط قرار گرفتن در دایره خواص، تحلیل به موقع مسائل کشور و قدرت اقناع کنندگی آحاد مردم است و بزرگ‌ترین علت سکوت خواص در مقاطع حساس «دنیاطلبی» است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایسکانیوز؛ کلیدواژه «خواص» یکی از پرتکرارترین کلید واژه‌ها در بیانات رهبر معظم انقلاب در سال‌های گذشته است. رهبر انقلاب در دیدار اخیر با جمعی از فرماندهان و کارکنان نیروی هوایی و پدافند هوایی ارتش در آستانه چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، به تببین اهمیت نقش خواص درانتخابات پیش‌رو پرداختند.

بیشتر بخوانید:

رهبر انقلاب: جبهه دشمن برای خواص برنامه دارد

اما خواص چه کسانی هستند و نقش آن‌ها در پیشبرد اهداف انقلاب و توسعه سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و ... کشور چیست؟ آن طور که از بیانات مقام معظم رهبری برمی‌آید خواص محدود به قشر خاصی در جامعه نیستند. در سخنان ایشان دانشگاهیان، سیاستمداران، هنرمندان، روحانیون، اهالی رسانه، نظامیان و هر طیف و گروهی که قادر به تحلیل مسائل روز و اقدام به‌موقع و شجاعانه باشند، جزو خواص به شمار می‌روند. یکی از مهم‌ترین صفاتی که رهبر انقلاب در دیدار با فرماندهان نیروی هوایی برای خواص برشمردند ویژگی «شتاب ‌دهندگی» بود.

خواص چگونه می‌توانند در جامعه نقش «شتاب‌دهنده» ایفا کنند؟ آیا خواص هنوز هم می‌توانند مرجع فکری نسل جدید باشند؟ چه عواملی باعث تعلل و تردید خواص در بزنگاه‌های تاریخی است؟خواص در انتخابات پیش رو چه نقشی دارند؟ این‌ها پرسش‌هایی هستند که با عباس سلیمی نمین، پژوهشگر انقلاب اسلامی و حجت‌الاسلام ملک‌زاده، عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی درمیان گذاشته‌ایم:

نقش خواص در شرایط کنونی تبیین این معنا است که توسعه سیاسی از طریق انتخابات عمق می‌یابد

عباس سلیمی نمین؛ فعال سیاسی اصولگرا و پژوهشگر انقلاب اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایسکانیوز گفت: خواص به معنی قشری است که درک و فهم بالاتر و تحلیل منسجم‌تری از شرایط اجتماعی خودشان دارند و متناسب با این تحلیل می‌توانند در جامعه تاثیرگذار باشند. خواص از آن جایی که می‌توانند شرایط را به خوبی تحلیل کنند و ارزیابی دقیقی داشته باشند طبیعتا در اقناع جامعه درباره فرصت‌ها و تهدیدها تاثیر جدی دارند. انتخابات برای جامعه هم می‌تواند فرصت باشد هم تهدید. تهدید از این جهت که مردم از مسیر انتخابات به دنبال حل مسائل خود نباشند و تصور کنند راه‌های بهتری برای نیل به مطالباتشان وجود دارد.وقتی برخی به شکل آنارشیستی به خیابان می‌روند و روش‌های غیرمتمدنانه را در پیش می‌گیرند هیچ مطالبه‌ای به نتیجه نمی‌رسد. تنها راه تحول در جامعه حضور پای صندوق رای است مگر این که جامعه‌ای به انسداد سیاسی برسد و هیچ کسی حتی دشمنان هم نمی‌توانند ادعا بکنند که جامعه ما به انسداد سیاسی رسیده است. بنابراین نقش خواص در شرایط کنونی تبیین این معنا است که توسعه سیاسی از طریق انتخابات عمق می‌یابد، انتخاب هم به جامعه رشد می دهد هم کم هزینه‌ترین شکل برای تحول است.

با قرار گرفتن در مسیر صندوق رای زمینه رشد مردم فراهم می‌شود

این تحلیلگر سیاسی در ادامه گفت: خواص باید برای جامعه تبیین کنند که اگر در مسیر صندوق رای قرار بگیرند، زمینه رشد خودشان هم فراهم می‌شود. وقتی جامعه رو به صلاح و رستگاری می‌رود که توده‌های مردم نسبت به سیاستمداران خودشان اشراف فکری داشته باشند. جامعه ما خوشبختانه در این مسیر بوده بنابراین هیچ رییس‌جمهوری نتوانسته خودش را ملاک سنجش امور قرار دهد. برخی رییس‌جمهورهای ما در چند دهه اخیر تلاش کردند شاخص‌های انقلاب اسلامی را کنار بگذارند و بر اساس شاخص‌های خودشان عمل کنند اما به دلیل احاطه مردم بر سیاستمداران چنین مطالبه نامشروعی نتوانست زمینه تحقق پیدا کند.

خواص نقش واسطه‌گری بین مردم و اصحاب قدرت دارند

سلیمی نمین در ادامه با اشاره به نقش واسطه‌گری خواص بین مردم و اصحاب قدرت گفت: خواص یک حلقه واسطه بین راس هرم سیاسی و مردم هستند و این واسطه‌گری باعث می‌شود راس هرم در تصمیم‌ گیری‌هایش مطالبات مردم را در نظر بگیرد. خواص علاوه بر نقش واسطه‌گری میان مردم و حکومت، نقش اقناع کنندگی مردم را هم دارند. مثلا خواص می‌توانند مردم را اقناع کنند که چرا باید به دنبال جوانی جمعیت به عنوان یک ابزار قدرت باشیم. بنابراین خواص می توانند از یک سوی صدای توده‌ها را منعکس کنند و از سوی دیگر سیاست‌های نظام را برای مردم تبیین کنند.

«دنیاطلبی»؛ «عدم تغذیه فکری» و «فساد» عوامل تعلل خواص در بزنگاه‌های تاریخی هستند

این فعال سیاسی اصولگرا در پاسخ به دلیل تردید و تعلل برخی خواص در مقاطع حساس گفت: برخی خواص می‌گویند «باید خوب زندگی کنیم تا بتوانیم خدمت کنیم» در حالی که خواص باید تلاش کنند تا مردم خوب زندگی کنند نه این که رفاه خودشان را مقدم بر رفاه مردم قرار بدهند و اگر خلاف این وظیفه را انجام دهند روز به روز از مردم بیشتر دور می‌شود و طبیعتا نمی‌توانند فهم درستی از مطالبات و نیازهای مردم پیدا کنند. اولین آفت در این راستا قرار گرفتن خواص در مسیر «دنیاطلبی» است.

سلیمی نمین در ادامه گفت: آفت دوم این است که برخی تصور می‌کنند خواص نیاز به «تغذیه فکری» ندارند درحالی که آن‌ها بیش از دیگران نیاز به تغذیه فکری دارند زیرا دشمنان تلاش می‌کنند تا در باورهای خواص تردید ایجاد کنند و اگر موفق شوند ممکن است خواص نیازهای بیگانگان را بر نیازهای جامعه خودشان ترجیح دهند. آفت سومی که می‌تواند خواص را از خدمت به مردم دور کند موضوع «فساد» اعم از فساد مالی، اقتصادی، سیاسی و ... است. خواص ممکن است هنگامی که مورد تهاجم کانال‌های ثروت نیستند انسانی اخلاق‌مدار باشند اما وقتی که سرمایه‌داران به صورت حسابگرایانه به آن‌ها نزدیک می‌شوند دیگر نتوانند در برابر جاذبه‌های فساد اقتصادی ایستادگی کنند.

مراجع فکری جامعه ما همگام با جوانان رشد نکردند

این فعال سیاسی اصولگرا درباره نقش خواص برای پیشگیری ازعوام‌زدگی نسل جوان و نوجوان از سوی شبکه‌های بیگانه گفت: جوانان دوره‌های گذشته در داخل کشور مرجع فکری داشتند ولی امروز این مراجع تضعیف شدند، عوامل زیادی در این زمینه دست به دست هم دادند مثلا یکی از عوامل این است که مراجع فکری همگام با جوانان حرکت نکردند و دچار عقب افتادگی شدند و زبان مشترکی بین جوان و خواص وجود ندارد. وقتی جایگاه‌هایی که مرجعیت صادقانه دارند تضعیف شوند جوان در دام بیگانه می‌افتد؛ البته معتقدم این موضوع امری موقتی است و زیرا جوان وقتی عدم صداقت بیگانه را ببیند باز خواهد گشت.

حجت‌الاسلام ملک‌زاده، عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایسکانیوز گفت: بحث درباره خواص یکی از موضوعاتی است که همواره از صدر اسلام تاکنون مطرح شده است. رهبر انقلاب بارها به نقش خواص در «شتاب‌ دهنگی و کاهندگی» در مسایل اجتماعی اشاره کرده‌اند. در واقع نقش خواص را می‌توان در دو بعد سلبی و ایجابی مورد بررسی قرار داد. در بعد ایجابی با توجه به این که خواص همواره عموم جامعه را به عنوان یک متغیر وابسته به دنبال خود می‌کشانند، توانسته‌اند حرکت‌های بزرگی را در تاریخ اسلام رهبری کنند. متاسفانه برخی خواص ازدوران حکومت پیامبر اسلام (ص) و امیرالمومنین علی (ع) با انتخاب‌های نادرستی که داشتند، رویکرد سلبی در پیش گرفتند.

لازمه «بصیرت افزایی» خواص «زمان‌شناسی» است

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی درباره دلایل انفعال خواص گفت: این موضوع دلایل مختلفی دارد، گاهی «دنیاطلبی» باعث می‌شود خواص در جایی که باید روشنگری کنند، سکوت پیشه می‌کنند. یکی از کلید واژه‌هایی که رهبر انقلاب بر روی آن تاکید دارند «بصیرت افزایی» است و لازمه این امر «زمان‌شناسی» است. اگر خواص دچار بی‌بصیری نشوند با موضع‌گیری درست در موضوعات مختلف می‌توانند جامعه را در جهت افزایش مشارکت سیاسی همراهی کنند.

حجت‌الاسلام ملک‌زاده درباره تاثیر خواص بر روی نسل جدید گفت: نسل جدید بیشتر دربستر فضای مجازی فعالیت دارند و خواص باید در این زمینه کار کنند. رهبر انقلاب عبارتی با این مضمون دارند که «اگر من رهبر نبودم برای فضای مجازی فعالیت می‌کردم و آن را سر و سامان می دادم.» اگر خواص به این نتیجه برسند که دوران کنونی، دوران فعالیت در عرصه مجازی است و خودشان را کنار نکشند، قطعا می‌توانند روی نسل جدید اثرگذار باشند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1219313

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =