پیگیری برای اجرای طرح بازتخصیص آب صنایع یزد

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای یزد گفت: یکی از برنامه‌هایی که در حوزه صرفه‌جویی آب خصوصا در حوزه آب کیفی در استان یزد دنبال می‌شود اجرای طرح بازتخصیص آب صنایع است.

به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز، جواد محجوبی ضمن اشاره به مسائل آب استان، یکی از برنامه‌هایی که در حوزه صرفه‌جویی خصوصا در حوزه آب کیفی دنبال می‌شود را اجرای طرح بازتخصیص آب صنایع عنوان کرد و افزود: این موضوع مربوط به بند ع تبصره 8 قانون بودجه سال جاری و اقدامات اولیه آن انجام گرفته است و در این راستا به 72 مورد از صنایع بزرگ استان ابلاغیه داده شده است که آب کیفی در اختیار آنها به آب دریا یا آب پساب بازتخصیص شود که چنانچه این برنامه عملی شود کمک شایانی به آب‌های زیرزمینی استان خواهد بود.

وی با اشاره به مهم ترین دستاوردهای 45 ساله استان پس از پیروزی انقلاب اسلامی در حوزه آب و آبرسانی گفت: مهم‌ترین دستاورد در حوزه آبرسانی به یزد تاکنون، اجرای خط اول آب انتقال به یزد به طول 333 کیلومتر بود که عملیات اجرایی این خط از سال 1373 شروع شد و در سال 1378 به بهره‌برداری رسید و در طول این 24 سال بخش قابل توجهی از آب شرب استان از طریق این خط تأمین می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای یزد ادامه داد: ساخت 350 هزار مترمکعب مخزن ذخیره آب در استان که با هدف افزایش حجم ذخیره آب استان و افزایش میزان تاب‌آوری به خصوص در زمان پیک مصرف انجام شد از دیگر اقدامات در طول 45 سال بوده است همچنین اجرای 25 بند تغذیه مصنوعی با ظرفیت 25 میلیون مترمکعب در سطح استان از جمله دیگر اقدامات بوده است.

وی افزود: مطالعه حدود 700 کیلومتر از حوزه حریم و بستر رودخانه‌های استان، احداث خطوط انتقال آب شرب به شهرستان‌های تفت، میبد، مهریز و اردکان به طول 60 کیلومتر، آبرسانی به نواحی و شهرک‌های صنعتی در مجموع به طول 160 کیلومتر از دیگر دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه آب بوده است.

محجوبی احداث سد مخزنی هرات، سد انتقال بازچرخانی پساب و انتقال پساب به معدن سرب و روی مهدی‌آباد، احداث خط سبز آبرسان، احداث خط اول انتقال آب خلیج فارس به استان، احداث خط پدافندی یا خط اضطراری آب شرب از طریق اتصال خط اول انتقال آب خلیج فارس به مخازن آب شرب استان به منظور مدیریت آب در شرایط اضطراری و پیک مصرف را از پروژه‌های دهه‌های اخیر در استان نام برد.

وی با اشاره به مهم‌ترین اقدامات شرکت آب منطقه‌ای مربوط به حفاظت، مدیریت مصرف و صرفه جویی آب در استان گفت: در دولت سیزدهم تجهیز چاه‌های کشاورزی به کنتورهای هوشمند از 81 درصد به 95 درصد و تجهیز چاه‌های صنعت و خدمات به کنتور هوشمند از 23 درصد به 82 درصد رسیده است که این اقدامات به منظور حفاظت از منابع زیرزمینی انجام گرفته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای یزد گفت: مسدود کردن 191 حلقه چاه غیر مجاز در سطح استان، اجرای طرح تحویل حجمی آب در استان و صرفه جویی قابل توجه آب در طول دو سال گذشته، جلوگیری از برداشت حدود 900 هزار مترمکعب آب از طریق چاه‌های غیرمجاز و کاهش مصرف برق چاه‌های کشاورزی در نتیجه طرح تحویل حجمی از مهم‌ترین فعالیت‌های حفاظتی حوزه آب در دولت سیزدهم بوده است.

خبرنگار: محمد مهدی داوری

انتهای خبر/

کد خبر: 1219808

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =