شورای ائتلاف تغییر رویه نداد؛ اُمناء را تشکیل دادیم

رئیس هیئت اجرایی اُمناء گفت: زمانی که به این نتیجه رسیدیم که شورای ائتلاف تغییر رویه نداد و از سمت «شخصیت‌ها» به سمت «شاخص‌ها» نیامد بنابراین برای انتخاب اصلح ناچار شدیم این تشکیلات را راه‌اندازی کنیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایسکانیوز؛ کمتر از دو روز مانده به شروع تبلیغات انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای؛ در جبهه بزرگ اصول‌گرایی نه تنها بازار رقابت‌های پیدا و پنهان بر سر معرفی لیست‌های متعدد داغ‌تراز همیشه است، از سوی دیگر شاهد ظهور ائتلاف‌های جدید هستیم.

بیشتر بخوانید؛

احتمال توافق شورای ائتلاف و پایداری‌ها برای سرلیستی قالیباف

این روزها اختلافات میان شورای ائتلاف، شورای وحدت و ... در اردوگاه اصول‌گرایان به قدری زیاد شده که احتمالا نمی‌توانند تا روز انتخابات به اجماع برسند و به همین دلیل به ارائه لیست‌های جداگانه انتخاباتی روی خواهند آورد. علاوه بر اختلافات درون جناحی، تشکیل ائتلاف‌های شب انتخاباتی هم از دیگر پدیده‌هایی است که در این دوره پررنگ‌تر شده است.

شورای مرکزی ائتلاف مردمی نیروهای انقلاب «اُمناء» یکی از تشکل های نوظهور اصول‌گرایی است که از ائتلاف جبهه شریان «شبکه راهبردی یاران انقلاب» با رهبری حمید رسایی و رزما «جمعیت رزمنده مدافع انقلاب» وابسته به حسین الله‌کرم و ۲۰ تشکل سیاسی دیگر در ۱۹ بهمن ۱۴۰۲ اعلام موجودیت کرد.

اُمناء مدعی است با حضور بیش از ۲۰ حزب و تشکل سیاسی در ردیف نام‌های بزرگی مثل شورای وحدت و شورای ائتلاف تلاش خواهد کرد با شعار «نفی پدرخواندگی» به رقابت با دیگر اصولگرایان بپردازد.

به نظر می‌رسد بزرگترین عامل اختلاف نظر اُمناء و شورای ائتلاف درباره سرلیستی محمد باقر قالیباف برای تهران است. در روزهای اخیر گمانه زنی‌هایی نیز درباره سرلیستی حمید رسایی برای فهرست امناء دست به دست می‌شد که به سرعت از سوی ائتلاف مردمی نیروهای انقلاب تکذیب شد.

حمید رسایی بیش از این گفته: «اولویت شریان که از مجموعه‌های اُمناء است از ابتدا این بود که مجموعه‌های منتقد شورای ائتلاف را دور هم جمع کند تا بر اساس شاخصه‌های تعیین شده و شایسته‌گزینی و نفی سهمیه‌بندی، برای تهران لیست ارائه دهند.»

او درباره شورای وحدت هم گفته: «به شورای وحدت اعلام کردیم که در عمل باید به شاخص‌گرایی و نفی سهمیه باندی پایبند باشد. تاکید کردیم فردی مثل آقای باهنر با شاخص‌های ما هم‌خوانی ندارد و اگر تصور شورای وحدت این است که در ائتلاف با ما می‌تواند به گزینه‌ای مثل باهنر برسد، چنین امری ممکن نیست.»

در روزهایی که به ارائه فهرست نهایی احزاب و جناح‌ها نزدیک می‌شویم احتمال پیوستن گروه‌های اصول‌گرا کوچک و بزرگ به ائتلاف نوظهور اُمنا یکی از چالش‌های پیش روی شورای وحدت و شورای ائتلاف نیروهای انقلاب است. در تازه‌ترین اظهار نظرعلی یزدی‌خواه؛ عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی گفته است: «احتمال ائتلاف حزب موتلفه با سایر گروه‌های اصول‌گرا بویژه امنا برای ارائه لیست واحد در انتخابات مجلس دوازدهم بسیار زیاد است.»

در ادامه گفتگوی خبرنگار سیاسی ایسکانیوز با محمدرضا میرشمسی؛ رئیس هیئت اجرایی اُمناء را درباره دلیل شکل‌گیری شورای مرکزی ائتلاف مردمی نیروهای انقلاب می‌خوانید:

اصلاح‌طلبان لیست قوی ندادند؛ رقابت درون گفتمانی شکل دادیم

رئیس هیئت اجرایی اُمناء گفت: افزایش مشارکت هدف اصلی ائتلاف مردمی نیروهای انقلاب بود. اولین دلیل این بود که وقتی احساس کردیم جناح اصلاح‌طلب قرار نیست لیست جدی و قوی بدهد بنا بر این شد که یک رقابت درون گفتمانی و درون جریانی اما واقعی شکل بدهیم. دومین دلیل هم این بود که در دوره‌های قبل دیدیم مسیری که بخواهد منجر به ایجاد یک مجلس قدرتمند و در تراز انقلاب و مطالبات مردم باشد وجود ندارد پس تصمیم گرفتیم بر اساس شایسته‌سالاری و نفی سهمیه‌بندی افرادی را که متخصص هستند و پایبند به اصول و شعارهایشان هستند شناسایی و به مردم معرفی کنیم.

میرشمسی در ادامه گفت: نمایندگان باید به شفافیت باور داشته باشند و به طور واقعی با اختیارات قانونی خود بر ارکان دولت نظارت کنند. نمایندگان مجلس دو وظیفه دارند یکی وظیفه قانونی و دیگری وظیفه نظارت است و بعد نظارتی مجلس بر مجموعه دستگاه‌های دولتی باید افزایش پیدا کند. از کاندیداهایمان در اُمناء می‌خواهیم این دو وظیفه را پیگیری کنند. از سوی دیگر نمایندگان نباید فاصله شان را با مردم زیاد کنند و امیدواریم به زودی فشاری که روی مردم هست، به طور خاص فشارهای اقتصادی را از طریق قوه مقننه به کمترین حد برسانیم.

او درباره تعداد لیست‌های احتمالی جبهه اصول‌گرایی گفت: امیدواریم تعداد لیست‌ها کمترین تعداد ممکن باشد و از مجموعه نیروهای انقلاب و اصول‌گرا به دو یا سه لیست ختم شود و یک لیست هم از سوی آقای مطهری به نمایندگی از مستقلین معرفی می‌شود. در بدنه نیروهای انقلابی تمام تلاش ما این است که با در نظر گرفتن شاخص‌های انقلابی جریان‌ها به هم نزدیک شوند.

میرشمسی درباره احتمال سرلیستی حمید رسایی گفت: لیستی که منتشر شد صرفا یک گمانه‌زنی بود و هنوز برای انتخاب سرلیست به اجماع نرسیدیم زیرا هنوز لیست تکمیل نشده تا سرلیست را از بین افراد انتخاب کنیم.

رئیس شورای مرکزی ائتلاف مردمی نیروهای انقلاب درباره دلیل شکل‌گیری اُمناء در هفته‌های پایانی پیش از انتخابات گفت: زمانی که به این نتیجه رسیدیم که شورای ائتلاف تغییر رویه نداد و از سمت شخصیت‌ها به سمت شاخص‌ها نیامد بنابراین برای انتخاب اصلح ناچار شدیم این تشکیلات را راه‌اندازی کنیم.

او ضمن تایید احتمال کاندیداهای مشترک میان لیست اُمناء و شورای وحدت گفت: با دوستان شورای وحدت جلسه داشته‌ایم و این جلسات ادامه دارد ولی هنوز مشخص نیست چه تعداد کاندیدای مشترک داشته باشیم.

کد خبر: 1221169

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =