درگیر کردن رشته‌های غیر مرتبط در جشنواره امامت و مهدویت دستاورد بزرگی بود

مریم نقدی دورباطی گفت: باتوجه به اینکه 80 اثر از رشته‌های مختلف دریافت کردیم که بسیاری از آن‌ها از رشته‌های غیر از علوم انسانی بودند و دخیل کردن رشته‌های نامرتبط مانند علوم پزشکی، دامپزشکی، علوم پایه و مهندسی که باعث شد به جستجوی مسائل مذهبی از طیف امامت و مهدویت بپردازند و با این مباحث درگیر شوند، به نوع خود، دستاورد بسیار خوبی بود.

به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از چهارمحال و بختیاری، جشنواره ملی امامت و مهدویت با محوریت دانشگاه آزاد اسلامی و به میزبانی واحد شهرکرد برگزار شد. به منظور آشنایی با این جشنواره، مراحل برگزاری و برگزیدگان، به گفت‌وگو با مریم نقدی دورباطی دبیر علمی این جشنواره ملی پرداخته شد که به شرح ذیل می‌باشد.

توضیحاتی کلی در مورد جشنواره ملی امامت و مهدویت بفرمایید.

جشنواره ملی امامت و مهدویت در گذشته و در دو دوره با موضوعات آیه‌های زندگی و مباحث فرهنگی برگزار شده و دوره سوم این جشنواره به میزبانی استان چهارمحال و بختیاری و دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد برگزار شد.

ضرورت برگزاری جشنواره ملی امامت و مهدویت چیست؟

به دلیل اینکه ما در شرایطی هستیم که امام عصر(عج) در غیبت هستند، از جهت آشنایی قشر جوان و فرهیخته با فرهنگ مهدویت و تعمیق این فرهنگ، دانشگاه آزاد اسلامی بر آن شد که این جشنواره را هر ساله در حوزه مهدویت و با موضوعات مرتبط برگزار کند تا رابطه جوانان و مهدویت را نزدیک‌تر و این مباحث را به لحاظ علمی و فرهنگی، بررسی کنند.

در مورد نحوه برگزاری جشنواره توضیحاتی بفرمایید.

از تیرماه 1402، طبق یک برنامه زمانبندی، مرکز برگزاری جشنواره‌ها ، دستور تشکیل کمیته علمی و اجرایی، صدور احکام مسئولیتی برای عوامل جشنواره مانند دبیر علمی، دبیر اجرایی، راهبر سایت و راهبر خبری را به واحدهای دانشگاهی ابلاغ کرد. در مراحل بعدی موضوع و محورهای جشنواره مشخص و طراحی پوستر انجام شد. طراحی پوستر نیز توسط دانشجویان توانمند واحد شهرکرد انجام شد. و پس از اطلاع‌رسانی و فراخوان، مقالات تا 15 بهمن‌ماه، توسط دبیرخانه جشنواره دریافت و به مرحله داوری و نهایتاً اعلام نتایج، انجامید.

آیا داوران این جشنواره از جامعه خاصی انتخاب شده بودند؟

تمامی داوران این جشنواره از اساتید دانشگاهی و اختصاصاً از گروه معارف دانشگاه‌های سراسر کشور بودند.

آیا این جشنواره در گذشته با موضوعات مشابه برگزار شده است؟

همایش‌های علمی در حوزه علوم اسلامی برگزار شده‌اند اما بصورت مخصوص در حوزه امامت و مهدویت برگزار نشده‌اند و برای اولین بار است که با چنین موضوعی برگزار می‌شود. به لحاظ فرهنگی نیز در بعضی از واحدهای دانشگاهی، در حوزه فرهنگی مهدویت و در قالب مسابقات خط، نقاشی، پادکست و موارد مشابه بوده است. سال گذشته آیه‌های زندگی به همین شکل برگزار شد.

محورهای مربوط به این جشنواره چیست؟

آسیب ‌شناسی جامعه منتظر از منظر قرآن کریم، نقش موعود باوری در گفتگوی ادیان، نقش موعود باوری در ایجاد صلح جهانی، موانع تحقق عدالت فراگیر از منظر قرآن کریم، شاخصه‌های منتظران در سبک زندگی علوی، سبک زندگی علوی و تأثیر آن بر تربیت نسل جوان، شاخصه‌های ممیزه سبک زندگی علوی و سبک زندگی علوی و تأثیر آن بر منتظرپروری از محورهای سومین دوره جشنواره ملی امامت و مهدویت بودند.

موضوع جشنواره چیست؟ و چرا این موضوع انتخاب شده است؟

موضوع این دوره جشنواره، سبک زندگی علوی با محوریت موضوعات امامت و مهدویت بوده است. از این جهت که طیف جشنواره‌ها رویکرد مذهبی دارد، تمامی واحدهایی که مأمور به برگزاری همایش‌های علمی شده‌اند، محوریت موضوع آن‌ها مباحث مذهبی و اسلامی بوده است. موضوعات با مرکزیت سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی تعیین و به واحدها ابلاغ شده است؛ با توجه به اینکه مباحث مذهبی و مهدویت در بین جوانان ممکن است، مغفول واقع شده باشد، لذا از این حیث، رویکرد و انتخاب موضوع، به این سمت است.

آثار دریافتی جشنواره صرفاً از رشته‌های معارف و علوم انسانی نبوده است

مخاطبین این جشنواره چه کسانی بودند؟

بدلیل اینکه جشنواره، رویکرد علمی پژوهشی دارد، طبیعتاً جامعه مخاطب جشنواره و شرکت کنندگان، اساتید دانشگاهی، طلاب علوم دینی، پژوهشگران علوم اسلامی و دانشجویان علاقمند هستند. حتی مقالاتی از کارمندان دانشگاه و خارج از دانشگاه نیز داشتیم. جالب اینجاست که آثار دریافتی صرفاً از رشته‌های معارف و علوم انسانی نبوده و از سمت تحصیل‌کرده‌های رشته دامپزشکی، پرستاری، فنی و مهندسی نیز مقالاتی با همان رویکرد مذهبی امامت و مهدویت داشته‌ایم. البته مقالاتی در رشته‌های پرستاری، روانشناسی و بهداشت داشتیم که بحث سلامت جسمی و روانی، از دیدگاه اسلامی بررسی شده‌ است.

آثار مربوط به این جشنواره، در چه قالبی دریافت شده است؟

آثار این جشنواره، در قالب مقالات علمی پژوهشی ارائه شد.

آثار دریافتی جشنواره از سراسر کشور بوده است

آماری در مورد تعداد آثار و مقالات ارائه شده به دبیرخانه جشنواره ارائه بفرمایید.

از زمان فراخوان مقالات تا پایان مهلت ارسال آثار، تعداد 80 مقاله از سراسر کشور دریافت کردیم؛ که عمده آثار از سمت اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های استان تهران، البرز، اصفهان، همدان و چهارمحال و بختیاری بود.

همکاران علمی و اجرایی شما در این جشنواره، چه سازمان‌هایی بودند؟

بنیاد مهدی موعود(عج) در استان، دانشگاه شهرکرد، دبیرخانه مهدویت در واحد شهرکرد، دبیرخانه مرکزی جشنواره امامت و مهدویت دانشگاه آزاد اسلامی و مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد، به لحاظ مادی یا معنوی در این جشنواره همکاری و مشارکت داشتند. نمایشگاه کتاب و اقلام فرهنگی در این جشنواره نیز توسط بنیاد مهدی موعود(عج) استان در راهروی منتهی به سالن اجتماعات محل برگزاری جشنواره، بر پا شد.

ملاک ارزیابی آثار این جشنواره چه بود؟ و مراحل ارزیابی به چه صورت بود؟

به دلیل اینکه رویکرد این دوره جشنواره، علمی پژوهشی بود، طبیعتاً باید آثار دریافتی با ملاک‌های علمی، ارزیابی می‌شد. یک پیوند ارزیابی الکترونیکی توسط دبیرخانه طراحی و آماده شد؛ سوالاتی که در یک مقاله به لحاظ شکلی، محتوایی، دارا بودن چکیده، مقدمه و... باید به آن پرداخته می‌شد را در آن مهیا کردیم و در اختیار هیئت داوران قرار گرفت و از این طریق، بررسی و ارزیابی و نهایتاً نظر خویش را اعلام می‌کردند. علاوه بر این از هیئت داوران خواسته شد که به مقالات نمره دهند تا بر اساس نمرات اخذ شده، مقالات به ترتیب از بالاترین نمره تا پایین‌ترین نمره، رتبه بندی شوند و در انتها، نتایج اعلام شود. ارزیابی مقالات بصورت تک مرحله‌ای بوده و اگر احساس کردیم که جای شک و شبهه وجود دارد، مجدداً آن مقاله، برای ارزیابی به داوران ارجاع می‌شد.

داوران با رعایت انصاف و وجدان به ارزیابی مقالات پرداختند و داوری مقالات جشنواره در سلامت کامل انجام شد.

تعداد ۳ نفر برگزیده و ۱۰ نفر شایسته تقدیر شدند

برگزیدگان جشنواره چه کسانی بودند و موضوع مقاله نفرات برگزیده چه بود؟

برگزیدگان برتر جشنواره سه نفر از اساتید و یک نفر دانشجو بودند؛ که به ترتیب ، بهاره بنی‌طالبی با موضوع تبیین ارتباط حسابداری اسلامی و پاسخگویی از منظر دینی، محمدتقی محمودی و نگین فروزنده دانشجوی رشته روانشناسی با موضوع شاخصه‌های ممیزه سبک زندگی علوی، نادر پورارشد با موضوع اثبات اصالت عقلی امامت و ائمه(ع) با تأکید بر شبهات کنونی جوانان، حائز رتبه‌های اول تا سوم شدند. علاوه بر این 10 اثر نیز به عنوان شایسته تقدیر اعلام شد.

ایجاد تکاپو در سراسر کشور از دستاوردهای دانشگاه آزاد اسلامی در این جشنواره است

بنظر شما دستاوردهای این جشنواره چه بود؟

باتوجه به اینکه ما 80 اثر از رشته‌های مختلف دریافت کردیم که بسیاری از آن‌ها از رشته‌های غیر از علوم انسانی بودند و دخیل کردن رشته‌های نامرتبط مانند علوم پزشکی، دامپزشکی، علوم پایه و مهندسی که باعث شد به جستجوی مسائل مذهبی از طیف امامت و مهدویت بپردازند و با این مباحث درگیر شوند، به نوع خود، دستاورد بسیار خوبی بود.

و در بعضی از رشته‌ها مانند حسابداری که رتبه اول جشنواره را کسب کردند، در حوزه بین رشته‌ای ورود پیدا کردند که از این حیث قابل توجه است.

همچنین لازم به ذکر است؛ با توجه به اینکه دانشگاه آزاد اسلامی، در تمامی استان‌ها شعبه و واحد دانشگاهی دارد، لذا برگزاری جشنواره‌هایی با قالب اسلامی و مذهبی و خصوصاً در محدوده امامت و مهدویت، یک جبنش و تکاپو در سراسر کشور، ایجاد کرده است که از سال اول تأسیس دبیرخانه‌های مهدویت تا کنون حدود 850 برنامه در قالب رویدادهای علمی پژوهشی و فرهنگی هنری برگزار کرده اند که به نوع خود می‌تواند دستاورد بزرگ و اثرگذاری در جامعه ایران اسلامی باشد.

امتیازات ارائه شده به شرکت‌کنندگان و برگزیدگان در جشنواره چه بوده است؟

از تمامی برگزیدگان در دو گروه، شامل رتبه‌های اول تا سوم و رتبه‌های شایسته تقدیر، با اهدای لوح تقدیر و جوایز نفیس، قدردانی شد؛ به سایر شرکت‌کنندگانی که مقالات آن‌ها در سطح مطلوبی بوده اما به حد رتبه‌های برگزیده و شایسته تقدیر نرسیدند، گواهینامه پذیرش در جشنواره صادر شد.

میهمانان ویژه برنامه اختتامیه جشنواره چه کسانی بودند؟

اکبر اشرفی قائم مقام معاونت علوم انسانی سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان میهمان ویژه کشوری و حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی نکونام نماینده ولی فقیه در استان، سردار علی محمد اکبری فرمانده سپاه حضرت قمر بنی هاشم(ع) در استان چهارمحال و بختیاری، میهمانان ویژه استانی در جشنواره بودند. علاوه بر آن حجت‌الاسلام اکبری رئیس بنیاد مهدی موعود(عج) در استان نیز به همراه تنی چند از مسئولان دانشگاهی و استانی، دیگر میهمانان این برنامه بودند.

خبرنگار: محمود اسماعیل‌پور اشکفتکی

انتهای پیام/

کد خبر: 1221660

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =