دانشگاه آزاد اسلامی قم پیشتاز در تولیدات علمی کشور است

معاون پژوهشی دانشگاه معتقد است که دانشگاه آزاد اسلامی قم در بخش پژوهش وضعیت خوبی دارد و بهتر است حمایت‌های بیشتری از فناوران صورت گیرد.

غلامرضا نجفی، معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی قم در مصاحبه با خبرنگار استانی ایسکانیوز:
دانشگاه آزاد اسلامی قم در بخش پژوهش وضعیت خوبی دارد.
در تولید مقالات بین‌المللی وضعیت خوب است مخصوصا در بخش تحصیلات تکمیلی که دانشجویان ارشد و دکترا هستند؛ بخاطر همین در رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان اخیرا دانشگاه آزاد اسلامی در استان قم رتبه اول را دارد.
در بین دانشگاه‌های قم، به لحاظ تولیدات علمی در رتبه اول هستیم و در کشوری نیز رتبه‌ی خوبی داریم، در بین دانشگاه‌های آزاد اسلامی هم رتبه ششم کشور را داریم.
در بخش‌های دیگر هم تولیدات دیگر هست؛ مانند تولیدات کتاب. در بخش پژوهشی اگر اساتید و دانشجویان کتابی داشته باشند بررسی میشود و با سازوکاری که سازمان مرکزی قرار داده به تهران ارسال میشود و با فرمت و شکل و شمایل واحدی که در دانشگاه آزاد مرسوم است به چاپ میرسد. بخش پایان نامه ها و بقیه موارد هم خوب است ودر بخش فناوری، توسعه‌ی خوبی در ۳-۲ سال اخیر داشتیم.

مرکز رشد در رشته‌ها و حوزه‌های مختلف فعال شده است و الان نزدیک به ۳۰ هسته و شرکت فناور مستقر هستند؛ به تعدادی از شرکت‌ها که به مرحله تجاری‌سازی و افزایش مقیاس رسیده‌اند؛ در حوزه‌های تجربی مثل شیمی، داخل سایت پردیسان کارگاه در نظر گرفته شده تا فعالیت‌های تحقیقاتی و تجاری‌سازی خود را کامل کنند؛ اخیرا این کارگاه‌ها اختصاص پیدا کرده‌اند و دانشجوها و اساتید مستقر شده‌اند.
بخشی هم در میدان پلیس است که شرکت‌هایی در آنجا مستقر و مشغول فعالیت هستند و آنهایی که نیاز به کار آزمایشگاهی دارند در ساختمان ۱۵ خرداد از امکانات آزمایشگاهی به خوبی استفاده می‌کنند.
پیگیر هستیم که زیرساخت‌های دیگری مثل سرای نوآوری فرش، سرای نوآوری مواد شیمیایی پیشرفته، خانه‌ی خلاق و مدارس مهارتی که به دانشکده مهارتی مربوط می‌شود را راه اندازی کنیم.
اخیرا هم یک کار فاخر علوم انسانی داشتیم.
(گروه پژوهشی سلوا) که در دانشکده علوم انسانی مستقر است، طی قراردادی با یک شرکت فنی در حوزه تولید بازی‌های اندرویدی اخیرا از محصول خود رونمایی کردند که (بازی اندرویدی مهدیسا) با موضوع سبک زندگی مهدوی می‌باشد.

وی در خصوص طرح پایش و پویش افزود:
پایش همان نظارت بر موضوعات استان و کشور میباشد که چند سال است در دانشگاه آزاد اسلامی شروع شده که با سوق دادن پایان نامه‌ها و رساله‌ها به سمت موضوعات واقعی کشور از انجام پژوهش‌های بی هدف جلوگیری می‌شود.
هر استان، در حوزه‌های نقاط قوت و ظرفیت‌های خود مسئولیت دارد. در این زمینه به استان قم موضوع فرش دستباف و زیارت سپرده شده که فرش دستباف را نزدیک به هزار موضوع در سامانه پژوهشیار بارگزاری کردیم و هم اکنون دانشجویان در سراسر کشور و در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی میتوانند از این موضوعات برای پایان نامه و رساله‌های خود استفاده کنند.
دانشجویان رشته‌های مختلف دانشگاه آزاد اسلامی قم از موضوعات دیگری هم که در استان‌های دیگر بارگزاری می‌شود می‌توانند استفاده کنند.
درمورد طرح پویش هم که در دانشکده مهارتی در حال اجرا است تحرک خوبی ایجاد شده و بیش از ۲۰۰ دانشجو معرفی شده و مشغول اجرای این طرح هستند و رضایت نسبی خوبی ایجاد شده و امیدواریم که به زودی شاهد رشد بیشتری باشیم.

معاون پژوهشی دانشگاه با اشاره به نقاط ضعف موجود در این مسیر اظهار کرد:
مهمترین نقطه ضعف ما کمبود فضا است؛ علاوه بر حمایت‌های ما وقتی دانشجوها میخواهند در دفاتر و شرکت‌ها و کارگاه‌های خود که به فضای بیشتری نیاز دارند مستقر شوند دچار مشکل می‌شویم؛ امیدوارم به زودی اتفاقات خوبی رقم بخورد.
ما ورود خیرین را به این بخش نیاز داریم، بخشی از امکاناتی که در آزمایشگاه داریم امکانات خوبی است اما امکانات نیمه صنعتی نداریم، امکانات آزمایشگاهی خوبی داریم از گذشته با تجهیزات و امکانات تهیه شده تولیدات و فعالیت‌های آزمایشگاهی انجام می‌شود اما برای اینکه به محصول تجاری تبدیل شود به فضای کارگاهی نیمه صنعتی نیاز داریم؛ مثلا در حوزه شیمی راکتورهایی داشته باشیم که نیمه صنعتی باشند، یا در حوزه‌ی زیست شناسی به فرماتور نیاز داریم.
با توجه به افزایش هزینه‌ها و با توجه به اینکه دانشگاه آزاد اسلامی شهریه محور است و شهریه‌ها متناسب با تورم قابل افزایش نبوده قاعدتا از توان دانشگاه خارج می‌باشد.
امیدواریم با کمک خیرین محترم شرایط خوبی برای دانشجویان عزیز فراهم کنیم.

غلامرضا نجفی با توجه به اینکه دانشگاه آزاد اسلامی قم در مواردی نسبت به دانشگاه‌های دیگر در کشور پیشتاز است بیان کرد:
درمورد اینکه چه دستاوردی در حوزهی پژوهش و فناوری زبان‌زد هست به بازی اندرویدی مهدی سا اشاره شد و در بخش آزمایشگاه هم دو هدف مهم و اصلی را دنبال میکنیم که یکی از آن‌ها منحصر به فرد میباشد و برای اولین بار در کشور اتفاق می‌افتد.
بحث استاندارد ۱۷۰۲۵ و استقرار آن در آزمایشگاه با موضوع فلزات سنگین سرعت خوبی گرفته که به زودی انجام خواهد شد.
آن چیزی که در کشور بینظیر و برای اولین بار در حال رخ دادن است بحث آزمایشگاه حلال میباشد؛ زیرساخت، فضا و ساختمان آماده شده تجهیزات هم تا حدود زیادی موجود است، اقدامات اولیه و ساز و کار اداری هم تقریبا چیده شده و به زودی به سمت اخذ مجوز آزمایشگاه حلال در دانشگاه آزاد اسلامی استان قم پیش خواهیم رفت.

خبرنگار: زینب دده‌بیگی

انتهای پیام/

کد خبر: 1222125

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =