همه در یک کشتی نشسته‌ایم/ انتخابات مظهر اعتماد ملت است

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اصفهان با تأکید بر اهمیت انتخابات به عنوان «مظهر اعتماد ملت»، همه ایرانیان را «ساکنان یک کشتی» خواند و ضمن حمایت از مشارکت نسل جوانِ با سلایق گوناگون سیاسی گفت: باید زمینه تحقق آرزوهای جوانان را فراهم کنیم.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های ایسکانیوز از اصفهان، امروزه انتخابات یکی از مسائل حیاتی، ذیل تأمین امنیت کشور و هم‌چنین مشخص کننده سرنوشت جوانان در آینده ایران است. هم‌افزایی نسل جوان در این راستا می‌تواند نقش مؤثری برای جامعه ایران و ایرانی داشته باشد. در این راستا با توجه به اهمیت نقش‌آفرینی دانشگاهیان در سرنوشت سیاسی کشور از جمله در صحنه «انتخابات»، در آستانه آغاز چهاردهمین کارزار انتخاباتی مجلس شورای اسلامی، برآن شدیم تا گفت‌وگویی را با حسن عارضی -رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد استان اصفهان- داشته باشیم. حسن عارضی با اشاره بر رعایت اصول و چهارچوب قانون اساسی و امنیت ملی، مطالبه تشکل‌های سیاسی دانشجویی در سطح دانشگاه‌ها را امری لازم می‌داند. وی خواهان فراهم‌سازی بستر نقش‌آفرینی سیاسی جوانان در جامعه و دانشگاه‌ها است و از سوی دیگر بر فرهنگ تفکر، اندیشیدن و نقد کردن در فضای دانشگاه تأکید دارد. این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

انتخابات، مظهر «اعتماد ملت»

به‌عنوان سوال نخست، ما در ۲۴ ساعت آتی، در آستانه یک اتفاق بزرگ به‌نام انتخابات هستیم. به نظر شما، برای آشتی دادن اقشار مختلف -بالأخص قشر جوان- با صندوق ‌های رأی و فرآیند سیاسی که سرنوشت خود مردم به آن بستگی دارد چه باید کرد؟

متأسفانه نگاه برخی از افراد به انتخابات یک نگاه مقدمه‌ای است. درحالی‌که باید گفت در نظام جمهوری اسلامی ایران «خود انتخابات» نیز فی‌النفسه اهمیت دارد. بر اساس تأکیدات مقام معظم رهبری، باید به انتخابات نگاه مستقلی شود. زیرا انتخابات پیام‌های زیادی -از جمله اعتماد و اقبال مردم به نظام جمهوری اسلامی و سیستم حاکمیتی- را به دنبال دارد. برخی از کشورهای همسایه ایران هنوز هیچ انتخاباتی را برگزار نکرده‌اند. در چنین شرایطی، معتقدم که جمهوری اسلامی ایران به رأی مردم و حضور آن‌ها در صحنه سیاسی اهمیت داده و به‌طور میانگین [از ابتدای انقلاب] هر ساله شاهد حضور مردم پای صندوق‌های رأی بوده‌ایم.

سلامتِ انتخابات تبیین شود

در ساعات باقی‌مانده تا آغاز رأی‌گیری، به نظر شما چه اقداماتی می‌تواند منجر به افزایش مشارکت مردم شود؟

برای هم‌افزایی و بالابردن مشارکت مردمی در انتخابات، باید مجموعه‌ای از اقدامات مورد توجه قرار گیرد. اولاً باید «آثار و برکات حضور مردم در انتخابات» ذکر شود. کسانی هستند که نمی‌خواهند ایرانیان، خود آقا و سرور خودشان باشند؛ به‌همین خاطر تأکید بر حضور حداقلی مردم در انتخابات دارند تا با سوءاستفاده از شرایط، بی‌اعتمادی مردم و عدم مشروعیت سیاسی این نظام را برجسته کنند. در نتیجه، حتماً باید بدانیم که در کشوری زندگی می‌کنیم که با «توهم دشمن» طرف نیست [بلکه این موضوع واقعیت عینی دارد] و در بازه‌های زمانی متفاوت، عواملی مثل بنزین یا حجاب مورد استفاده قرار گرفته‌اند تا کیانِ کشور مورد هدف قرار گیرد. هم‌چنین، برخی می‌گویند که مردم، انتخابِ اصلح نکرده‌اند. خب بالاخره این هم از لوازم دموکراسی است و باید به تصمیم مردم احترام گذاشت؛ نمی‌شود نفس انتخابات را زیر سوال بُرد. زیرا انتخابات یک امکان است که مشروعیت سیاسی به آن بستگی دارد.

از سویی، رهبر انقلاب در سخنان‌شان رأی مردم را حق‌الناس خوانده‌اند؛ حق‌الناس تنها در حوزه‌های فردی نیست و وجهِ اجتماعی هم دارد. متولیان امر باید تلاش کنند تا سلامت انتخابات حفظ شود و رأی مردم مورد محافظت قرار گیرد. در این زمینه نیز باید که صداوسیما و دیگر رسانه‌ها به میدان آمده و ساز و کارهای سلامت انتخابات را تشریح کنند.

 همه در یک کشتی نشسته‌ایم/ انتخابات مظهر اعتماد ملت است

استفاده ابزاری از جوانان مردود است

ظرف چندسال اخیر، به نظر می‌رسد که جوانان دانشجو با کنشگری سیاسی و ایجاد تشکل‌های دانشجویی تا حدی قهر کرده‌اند. در این زمینه باید چه تدبیری انجام شود؟

متأسفانه یکی از آسیب‌های موجود در دوران انتخابات، تأسیس تشکل‌هایی با عمر کوتاه‌مدت است که مورد استفاده جریان‌ها قرار گرفته اما بعداً با رها کردن جوانان، یأس را به آن‌ها و فضای سیاسی دانشجویی تزریق می‌کنند. باید مبانی تحزب را برای دانشجویان روشن کرد. نباید به جوانان و کار سیاسی آن‌ها، نگاه ابزاری داشت؛ بلکه دولت‌ها و جریانات سیاسی باید بکوشند تا جوانان در فضای سالم سیاسی، بتوانند نقش خود را ایفا کنند. مقام معظم رهبری در دوران ریاست جمهوری خود، زمینه را برای فعالیت تشکل‌ها فراهم کرده و اتفاقاً خیلی از تشکل‌های آن دوره [علی‌رغم این حمایت‌های ساختاری] رئیس دولت را نقد می‌کردند.

متأسفانه در دوره‌های بعد این رویکرد بسیار کم‌رنگ شد؛ به‌طوری‌که رهبر انقلاب یک‌بار با ناراحتی گفته‌اند که «خدا لعنت کند کسانی را که نگذاشتند دانشگاه، سیاسی باشد». اگر جریان‌های سیاسی و دولت، نگاه رهبر انقلاب را نسبت به تشکل‌های دانشجویی به اجرا بگذارد، یقیناً امید به فعالان سیاسی در دانشگاه بازمی‌گردد.

همه در یک کشتی نشسته‌ایم

نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری چه موضعی نسبت به فعالیت سیاسی «جوانان منتقد» -اما باورمند به اعتلای کشور- دارد؟

در طول چهار دهه اخیر، دانشجویان در قالب تشکل‌های سیاسی با رویکردهای مختلفی فعالیت کرده‌اند. تنها زمانی با یک نهاد دانشجویی سیاسی برخورد شده است که از از آئین‌نامه‌ها و از قضا از اساسنامه خود دور شده‌اند. «قانون اساسی» و «امنیت ملی» مورد احترام و برای همگان لازم‌الاتباع است. در هیچ کجای دنیا اقدام بر علیه امنیت ملی یک کشور پذیرفته شده نیست و مسلماً کشور ما هم از این قاعده مستثنی نمی‌باشد.

در عین حال، قویاً اعتقاد دارم که دانشجویانِ ما وطن‌دوست و مؤمن هستند و تنها گرایش‌های سیاسی‌شان باهم تفاوت دارد. همه ما در یک کشتی هستیم و با یک‌دیگر هم‌وطن‌ایم. از تشکل‌های سیاسی می‌خواهم که -با هر گرایش سیاسی که در چهارچوب قانون اساسی دارند- بر طبق اساسنامه خود فعالیت کرده و هویت‌شان را حفظ کنند. این هویت سیاسی از طرف دانشگاه و نظام سیاسی مورد احترام و حمایت است و نقش‌آفرینی جوانان در صحنه‌های سیاسی مثل انتخابات، بسیار اهمیت دارد.

همه در یک کشتی نشسته‌ایم/ انتخابات مظهر اعتماد ملت است

زمینه تحقق آرزوهای جوانان را فراهم کنیم

در شرایط کنونی، به نظر می‌رسد که یکی از کلیدی‌ترین مسائل برای نسل جوان که از قضا بر تصمیم آن‌ها برای مشارکت انتخاباتی هم مؤثر است، مسأله «سبک زندگی» می‌باشد. چه‌طور می‌شود نسل مدرنِ جوانان را در چهارچوب فرهنگ سنتی کشور تعریف کرد؟

دسترسی سریع و ارتباطات تکنولوژیک دانشجویان با ابزارهایی مثل هوش مصنوعی، فصل جدیدی را در صحنه اجتماعی دنیا و ایران گشوده است. امروزه دانشجوی ایرانی حتی سر کلاسی معارف در دانشگاه از استاد خود سؤالی می‌پرسد، سپس پاسخ استاد را با پاسخی که از هوش مصنوعی دریافت می‌کند، مقایسه خواهد کرد.

پس ما باید بدانیم که با فضای جدیدی روبه‌رو هستیم. البته باید توجه کرد که این ابزارها، قوه تحلیل و تفکر را از دانشجویان و نسل جوان می‌گیرند؛ دانشگاه، زمینه تفکر، تحلیل و نقد را برای دانشجویان فراهم می‌کند. ما در ابعاد مختلف اجتماعی، می‌توانیم با جایگزینی روش‌های نوین به‌جای روش‌های سنتی، زمینه تفکر، گفت‌وگو و تحقق آرزوهای یک جوان را فراهم کنیم. باید با نسل جوان با سعه‌ صدر برخورد کرد تا زبان مشترک‌مان را با او پیدا کنیم. همانطور که امیرالمؤمنین می‌فرمایند «فرزندان خود را بر اساس معیارهای اخلاقی خودتان تربیت نکنید، زیرا آنان در زمانی غیر از زمان شما آفریده شده‌اند»!

خبرنگار: فاطمه زهرا باغبانی

انتهای پیام./

کد خبر: 1222455

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =