افزایش ۱۷ هزار دانشجو در دانشگاه آزاد البرز با اجرای آمایش/ ۴۶ رشته مهارتی راه‌اندازی شد

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز و واحد کرج گفت: ۶۷ رشته در مقاطع مختلف با اجرای آمایش به سبد رشته‌های استان اضافه شد و با این افزایش رشته‌ها، تعداد دانشجویان ما نیز از ۳۴ هزار به ۵۱ هزار دانشجو افزایش پیدا کرد.

حسین کلانتری خلیل آباد رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز و واحد کرج در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز،با بیان اینکه روند اجرای طرح آمایش سرزمینی از اواخر سال ۱۳۹۹ در استان البرز آغاز شده است، اظهار کرد: با بررسی های اولیه و تقسیم بندی های صورت گرفته در پایان سال ۱۴۰۱ و ابتدای ۱۴۰۲، رشته های غیرپویا ۲۱.۳ دهم درصد، نیازمند بررسی ۳۸.۶ دهم درصد، دارای جذابیت اجتماعی ۹.۱ دهم درصد و دارای مطلوبیت اقتضایی ۳۱ درصد بوده است.

بیشتر بخوانید:

افزایش بودجه آموزش‌های کوتاه‌مدت از ۷ به ۶۰ میلیارد تومان/ نظرآباد به جمع واحدهای سودده استان البرز اضافه می‌شود

کاهش رشته‌های غیرپویا به ۱۰ درصد/ رشته‌های دارای مطلوبیت اقتضایی به ۴۷ درصد افزایش می‌یابد

وی با بیان اینکه این آمار به تفکیک واحد برای کرج، هشتگرد و نظرآباد متفاوت است، ادامه داد: طبق بررسی های انجام شده پیش بینی می‌شود برای انتهای سال ۱۴۰۲ و ابتدای ۱۴۰۳، رشته های غیرپویای ما از ۲۱.۳ دهم درصد به ۱۰.۷ دهم درصد، نیازمند بررسی به ۲۷ درصد، دارای جذابیت اجتماعی از ۹.۱ دهم درصد به ۱۵.۴ دهم درصد و در نهایت دارای مطلوبیت اقتضایی از ۳۱ درصد به ۴۷ درصد برسد.

کلانتری با اشاره به ایجاد دانشکده هوش مصنوعی در سال گذشته خاطرنشان کرد: ۸ رشته از گذشته در این دانشکده وجود داشت اما بر اساس آمایش دو رشته خاص هوش مصنوعی در مقطع کارشناسی ارشد یعنی هوش مصنوعی و بازی‌های رایانه‌ای را راه‌اندازی کردیم و از مهرماه امسال پذیرش دانشجو هم صورت گرفت.

تحصیل ۵ هزار دانشجو در دانشکده هوش مصنوعی واحد کرج/ راه اندازی ۴۶ رشته مهارتی

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر دانشکده هوش مصنوعی بالغ بر ۵ هزار دانشجو دارد، تصریح کرد: علاوه بر این مهم، ما در استان البرز ۴۶ رشته مهارتی را به سبد رشته های استان اضافه کرده ایم و میان رشته‌ای ها را در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد اضافه کردیم به طور مثال رشته «روانشناسی ورزشی» و «متریونیک» را راه اندازی کردیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز و واحد کرج با اشاره به اینکه تعداد رشته های میان رشته ای را به میزان قابل ملاحظه ای در سایر حوزه ها از جمله پزشکی افزایش دادیم، گفت: با افزایش این رشته ها بر اساس آمایش، تعداد دانشجویان ما از ۳۴ هزار به ۵۱ هزار دانشجو افزایش پیدا کرد.

راه‌اندازی دانشکده‌های «تعلیم و تربیت اسلامی»، «بین الملل» و «مهارت و کارآفرینی»

کلانتری با بیان اینکه تعداد دانشجویان واحد کرج نیز با اجرای آمایش تا کنون به ۴۵ هزار دانشجو رسیده است، اضافه کرد: در همین راستا امسال سه دانشکده «تعلیم و تربیت اسلامی»، «بین الملل» و «مهارت و کارآفرینی» را نیز در استان راه اندازی کرده ایم البته دانشکده مهارت و کارآفرینی هم در کرج و هم در هشتگرد تأسیس شده است

وی با بیان اینکه دانشکده مهارت و کارآفرینی در ابتدا خارج از سایت اصلی دانشگاه بود و ۱۸۰۰ دانشجو داشت که با جابه جایی که صورت گرفت در حال حاضر ۳۵۰۰ دانشجو دارد، افزود: تعداد دانشجویان دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی که در بیشتر استان‌ها رو به اضمحلال است در واحد کرج از ۴۸۰ دانشجو به ۷۰۰ دانشجو افزایش پیدا کرده است.

کلانتری خاطرنشان کرد: با توجه به دستورالعمل سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی و در راستای راه اندازی دانشکدگان، تجمیعی در دانشکده های فعلی رخ داده و یا در حال انجام است.

راه‌اندازی دانشکدگان در استان البرز تا پایان سال/ ۳ دانشکده موضوعی در علوم انسانی و ۶ دانشکده در علوم مهندسی تأسیس می‌شود

وی ادامه داد: به طور مثال دانشکده مدیریت و حسابداری با دانشکده حقوق و علوم سیاسی تجمیع و تبدیل به دانشکده موضوعی جامعه و حکمرانی خواهد شد. در حوزه علوم انسانی هم سه دانشکده موضوعی تا پایان امسال و اوائل سال آینده از جمله جامعه و حکمرانی، فرهنگ و تمدن و هنر و رسانه خواهیم داشت.

کلانتری اضافه کرد: در حوزه علوم، مهندسی و کشاورزی از ۷ دانشکدگان مصوب ما ۶ مورد را از جمله علوم و فناوری‌های همگرا و کوانتومی، مهندسی ساخت و فناوری های صنعتی، مهندسی ساختمان و محیط زیست، کشاورزی، آب، غذا و فراسودمندها، مهندسی ترافیک و لجستیک و فضای مجازی و هوش مصنوعی و فناوری‌های پیشرفته خواهیم داشت و دانشکده معدن و انرژی نیز به دلیل اینکه ما در استان البرز معدن نداریم راه اندازی نخواهد شد.

۶۷ رشته با اجرای آمایش اضافه شد

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز و واحد کرج به ظرفیت ویژه این استان در حوزه صنایع غذایی و تبدیلی، هوش مصنوعی، پزشکی و دامپزشکی اشاره کرد و گفت: این رشته ها در استان از جذابیت بسیار بالایی برای دانشجویان برخوردار هستند.

کلانتری در پایان تصریح کرد: با اجرای طرح آمایش طی دو سال گذشته رشته های مقطع کاردانی نیز از ۳۲ رشته به ۵۸ رشته رسیده و ۲۶ رشته اضافه شده است ضمن اینکه در مقطع کارشناسی از ۷۴ رشته به ۸۹ رشته رسیده‌ایم و ۱۵ رشته هم در این مقطع اضافه شده است و در نهایت در کارشناسی ناپیوسته ۴ رشته و در کارشناسی ارشد ۲۲ رشته اضافه شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1222837

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =