وحیدی: لزوم و وجود فرهنگ‌های متعدد غیرقابل‌انکار است

وزیر کشور تبادل دانشجو را فرصتی برای تعامل عمیق فرهنگی دانست و با غیرممکن دانست یکسان سازی فرهنگی گفت: تعدد فرهنگی غیرقابل‌ انکار است و قرآن هم بر آن تأکید جدی دارد.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، احمد وحیدی وزیر کشور عصر سه‌شنبه در دومین جشنواره جایزه ملی ثریا در دانشگاه شهید بهشتی گفت: آن‌چه در دوران معاصر به‌عنوان «دهکده جهانی» مطرح شده همان «یکسان‌سازی فرهنگ» است که امری نشدنی و نامطلوب است. هر فرهنگی در حد خود از اصالت عمیق برخوردار هستند. بنابراین تعددفرهنگی غیرقابل‌انکار است و قرآن هم بر تعدد فرهنگی تأکید جدی دارد.

بیشتر بخوانید:

وزیر کشور: نسل «زد» ارتباطی با فرهنگ ایرانی ندارد

وزیر کشور افزود: در مقوله جهانی شدن تلاش بر این است که همه یک‌ جور فکر کنند. شیوه‌ فکر چیست؟ همان شیوه‌ای است که آمریکایی‌ها می‌اندیشند و به «زندگی آمریکایی» معروف است که می‌خواهد سرلوحه زندگی افراد شود و این به‌شدت خطرناک است.

وحیدی تصریح کرد: تلاش‌ برای ایجاد زیست جمعی یکسان مثلا شباهت در مصرف غذا، کوشش برای ایجاد یک فرهنگ یکسان است؛ اما در واقع نمی‌توان به این سمت حرکت کرد.

وزیر کشور گفت: هر ملت ویژگی‌های خاص خود را دارد. در اسلام معتقد است علم دامنه گسترده‌ای دارد. اسلام آن‌چه پیش‌ از خود بوده‌ است را پذیرفته و این نشان می‌دهد که اگر فرهنگی ویژگی مثبتی داشت آن را می‌پذیریم. یکی از اتفاقات مهم در این زمینه تبادل دانشجوی خارجی است.

وی گفت: تبادل دانشجو فرصتی برای تعامل عمیق فرهنگی است و می‌تواند ثمرات دوجانبه‌ای برای کشورها داشته باشد. دانشجویانی که به ایران می‌آیند می‌توانند از فرهنگ ایران بهره بجویند و ما نیز از افکار و اندیشه آن‌ها بهره بریم.

وحیدی ادامه داد: دانشجو قشر فرهیخته‌ای است و به‌خوبی می‌توان به کمک آن‌ تبادل فرهنگی را پیش برد. بسیاری از عناصر فرهنگی می‌توانند مکمل یکدیگر باشند و کنار یکدیگر قرار بگیرند. امروز وقتی راجع‌ به مقاومت صحبت می‌کنیم و آنچه در فلسطین درقالب مقاومت صورت می‌گیرد را بررسی می‌کنیم در واقع این مقاومت بیش‌ از آن‌ که عنصری مسلحانه و نظامی باشد فرهنگی و مشترک است که مقاومت را درست کرده‌ است.

وزیر کشور ادامه داد: فلسطین برابر قدرت‌های بزرگ ایستاده و ملت‌ها با بررسی فرهنگ مقاومت فهمیدند که که این فرهنگ مفهوم گسترده‌ای دارد و این آگاهی از خاصیت‌های تبادل افکار است که با کمک دانشجویان هم محقق می‌شود.

وی با تاکید بر این‌که تبادل دانشجو بسیار مهم است، گفت: باید به تبادلات عمیق فرهنگی توجه داشته باشیم. از این دیدگاه است که تبادل دانشجو امر بسیار مهمی است و در سطح تبادل ساده باقی نمی‌ماند. جمهوری اسلامی فرهنگ عمیقی دارد و فرهنگ تعامل هم در آن دیده می‌شود. دانشمندان ما در حوزه‌های علوم انسانی قدرت تبادل بالایی دارند.

وحیدی ضمن بیان اینکه برخی از فرهنگ‌ها بسته هستند و حتی فرهنگ مدونی برای انتقال ندارند گفت: در جمهوری اسلامی هم فرهنگ مدون قابل انتقال وجود دارد و هم آزاداندیشی وجود دارد و بزرگان ما چون علامه طباطبایی و شهید مطهری و دیگران اساساً یکی از مسائل مهمی که به آن توجه داشتند تبادل بود.

وی تأکید کرد: نرخ پیشرفت علمی ما براساس گزارشات مختلف در دنیا اول است و این ظرفیت بسیار خوبی است تا با تبادل دانشجو به هم‌افزایی برسیم.

وزیر کشور با بیان اینکه زمانی‌که یک دانشجوی خارجی به ایران می‌آید با حوزه‌های نوآوری و فناوری و پیشرفت علمی در ایران آشنا می‌شود گفت: حضور دانشجویان خارجی در ایران ضمن ایجاد گفتمان زیادی باعث از بین رفتن سو برداشتهای از کشورمان می‌شود. در ایران در زمینه علوم پزشکی و بسیاری علوم دیگر بسیار پیشرفت کرده‌ایم و ظرفیت بالایی داریم.

وحیدی گفت: جمهوری اسلامی در زمینه علم به‌هیچ‌وجه انحصارگرا نیست و می‌تواند تعامل علمی بسیار خوبی داشته باشد. حتی می‌توان از ظرفیت دانشجویان فارغ التحصیل آن‌ها با چنین دیدگاهی استفاده کرد. غربی‌ها فرمولی برای خود درست کرده‌اند و در قالب دادوستدهای علمی سازوکاری برای تبادل با دیگران ساخته‌اند. ما چنین سازوکاری نداریم.

وی اظهار داشت: ما فرمولی نداریم که اگر دانشمندی از بنگلادش، ونزوئلا یا هرجای دیگری بخواهد با ما تبادل داشته باشد در قالب این فرمول با یکدیگر جریان علمی را شکل دهیم. شکل دادن به این جریان علمی بسیار مهم و پردامنه است. یکی از کارهای بسیار درست فرهنگی و علمی و هویت ساز تبادل دانشجو است و می‌تواند برای آینده کشور کمک‌کننده باشد.

وزیر کشور درباره ایجاد تمدن نوین گفت: ایجاد تمدن نوین با تعامل و تبادل با مجموعه کشورها و تمدن‌ها محقق می‌شود. چنین رویکردی می‌تواند ما را کنار یکدیگر قرار دهد تا تمدنی بسازیم که بتواند با تمدن غربی که بر روح و روان انسان‌ها حاکم شد و انسان‌ها را از درون دچار فرسودگی کرده مقابله کند. تا جایی‌که می‌توانیم باید زمین را باز کنیم و تبادل دانشجو را توسعه دهیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1223286

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =