وحیدی: خانواده‌ از دغدغه‌های مهم رهبر انقلاب است

وزیر کشور با تاکید بر اینکه خانواده و حل مشکلاتِ موجود بر سر راه خانواده‌ها و مقابله با طلاق از دغدغه‌های مهم مقام معظم رهبری است، گفت: در یکی از جلسات با موضوع آسیب‌های اجتماعی در خدمت مقام معظم رهبری، نخستین پرسش ایشان درباره مسئله طلاق بود.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، نخستین هم‌اندیشی نوآورانه تخصصی مردمی، با هدف تقویت جریان تحول و تعالی خانواده «نهضت تعالی خانواده» با حضور احمد وحیدی وزیر کشور، محمد عباسی معاون وزیر و رئیس سازمان امور اجتماعی کشور و میثم نعمتی رئیس کارگروه کنترل و کاهش طلاق سازمان امور اجتماعی وزارت کشور در سالن پیامبر اعظم(ص) وزارت کشور برگزار شد.

بیشتر بخوانید
نرخ بیکاری در کشور ۷.۶ درصد است

احمد وحیدی وزیر کشور یکی از مهمانان ویژه این برنامه بود. وحیدی با ابراز علاقه برای شنیدن تجربیات حاضران در جلسه گفت: موضوع خانواده و البته معضلی به نام طلاق بسیار جدی است. مسئله طلاق فقط خودش نیست که مشکلات بسیاری برای جامعه ایجاد می‌کند، بلکه پیامدهای متعدد آن و پایشیدگی‌های بسیاری در پی دارد. راه حل اصلی در ترویج و توسعه ازدواج و مقابله با طلاق است.

وی ادامه داد: مهمترین بحث ما باید پیدا کردن الگوهای خوب و موفق در ازدواج باشد. در مواجهه با طلاق هم باید ریشه‌ها را پیدا کرد. با کمک همه شما عزیزان که مدت‌های طولانی درگیر این موضوع بوده‌اید، می‌توانیم مدیریت دانش داشته باشیم و نتیجه را به برنامه‌ای مدون، منطبق با مناطق و مدیریت‌ها تبدیل کنیم.

وزیر کشور تاکید کرد: باید به نکاتی مانندن تفاوت بین اقوام و مناطق، روستا و شهر، طبقات مختلف اجتماعی؛ فقیر و متوسط و غنی توجه کرد. این‌ها به مخاطب‌شناسی ما کمک می‌کند. ما باید بدانیم که قبل از طلاق، در حین طلاق و پس از آن چه باید بکنیم. باید تقسیم‌بندی کار در زمان‌های مختلف را داشته باشیم تا قدم به قدم پیش برویم. پرسش‌های بسیاری برای مقابله با هر مورد طلاق وجود دارد که با یافتنِ پاسخ این پرسش‌ها، کار به درستی پیش می‌رود.

وحیدی گفت: برگزاری این برنامه فرصت بسیار مغتنمی است. 60 نفر از افراد مجرب که در میدان با مسائل و مشکلات خانواده مواجه بوده‌اید در اینجا هستید. تجربه‌های شما بسیار برای ما راهگشا است. نتیجه این برنامه باید رسیدن به نقشه‌ای عملیاتی در راهِ حفظ حریم خانواده و پیشگیری از طلاق باشد.

وزیر کشور تاکید کرد: در یکی از جلساتی که با موضوع آسیب‌های اجتماعی در خدمت مقام معظم رهبری بودیم، نخستین پرسشِ ایشان درباره مسئله طلاق بود. ایشان تاکید کردند: «آسیب‌های اجتماعی مهمترین خطر نظام است.»

ضرورت اقدام حکمرانی کشور برای مسئله طلاق و خانواده

محمد عباسی؛ رئیس سازمان امور اجتماعی کشور در این نشست به حضور گروه‌های مردمی در این هم‌اندیشی اشاره کرد و گفت: علت این خیزش، خطری است که در مسئله خانواده وجود دارد. تصور نمی‌رفت در جامعه‌ خانواده‌محور و دین‌دار ایران شاهد حجم بالایی از مسائل و معضلات خانواده باشیم؛ همین مسئله موجب تذکر رهبر انقلاب شده است.

رئیس سازمان امور اجتماعی کشور با تاکید بر اینکه برخی از ابتلائات اجتماعی بیش از حدِ عادی زیاد شده که خطرناک است، تصریح کرد: رهبر انقلاب برخی از این آسیب‌ها که طلاق و اعتیاد و مفاسد اخلاقی در راس آن هست را بسیار آسیب‌زا دانستند چراکه زمینه دیگر مشکلات را درپیش دارند.

عباسی مشکلات خانواده را در بهره‌برداری‌های اجتماعی و اقتصادی تاثیرگذار دانست و گفت: در طول تاریخ بشریت و در اسلام توصیه به زندگی خانوادگی شده است اما با تمام این توصیه‌ها برخی اوقات زندگی پایدار نمی‌ماند اما اگر این موضوع از یک حد بگذرد و زندگی غیرخانودگی به‌ابتلای اجتماعی رایج تبدیل و نظام‌مسئله رایج شکل بگیرد، باید برای آن فکری کرد.

وی جریان جدایی و نقصان از خانواده را یکی از نظام‌مسائل‌های ایران اسلامی با تمام ارزش‌ها و آرمان‌های موجود معرفی کرد و گفت: یکی از دلایلی که در این هم‌اندیشی و جریان تحول و تعالی خانواده «نهضت تعالی خانواده» حضور به‌هم رسانده‌ایم، ضرورت اقدام حکمرانی کشور برای مسئله طلاق و خانواده است.

رئیس سازمان امور اجتماعی کشور عنوان کرد: اگر در این مسیر به این نتیجه برسیم که معیشت و فقر دلیل افزایش طلاق است باید اقدام موثر کرد هرچند مسئله‌ی مهم این موضوع سبک زندگی و نظام فکری است که معیشت و مسکن و خیلی از موضوعات دیگر می‌توانند از علل شدت بخش کار باشند. دستگاه‌ها به علل مختلف توان جلوگیری و مقابله با این مسئله نظام اجتماعی را ندارند که به مدل مردمی توسل شده و نسخه ما در این مسئله مردمی است.

عباسی اهتمام صاحب‌نظران مردمی در موضوع خانواده را حیاتی دانست و با تاکید براینکه در این مسیر نیازمند تجریه و تخصص همراه با تجریه هستیم، گفت: نظام مشاوره در فرایند ازدواج و طلاق نقش مهمی دارد؛ در این مسئله نیازمند تجویز نسخه اسلامی هستیم درحالی که نظام مشاوره گه‌گاه در این مسیر مشکل‌زا بوده که باید به تعبیر رهبر انقلاب با نگاهی جهادی قدام کرد و به آن پرداخت.

او تاکید کرد: مسئله طلاق فراگیری دارد و ما قصد داریم این مشکل را در سطح ایران دنبال کنیم. البته این مشکل در یک سال حل نمی‌شود اما باید بفهمیم این روند درحال کم شدن است. باید نسخه هم‌افرا و تعاونی در مسیر صیانت از خانواده داشت و در این کارگروه باید این هم‌افرایی ایجاد شود. در این‌باره از گسیخته‌کاری باید پرهیز کرد و باید با نسخه دفاع مقدس را تکرار کرد لذا برای این کار باید دیگران را برای ورود به کار تشویق کنیم.

آمار طلاق در ادارات دولتی فاجعه بار است

در ادامه این نشست، میثم نعمتی؛ رئیس کارگروه کنترل و کاهش طلاق سازمان امور اجتماعی وزارت کشور با تاکید براینکه مقدمه تاثیرگذاری در مسئله طلاق داشتن تخصص به همراه دغدغه و تجربه است، گفت: تمام حاضران در این هم‌اندیشی از افرادی هستند که می‌شود بار خانواده را با آن‌ها تقسم کرد و امروز در این دولت فرصتی پیش آمده است، تا هم‌اندیشی دقیقی صورت گیرد.

وی نقش کنشگران مردمی در مسئله طلاق را مهم دانست و ادامه داد: خوشبختانه در دولت مردمی اراده‌ای وجود دارد تا مسئله کاهش طلاق و صیانت از خانواده در کشور به کنشگران مردمی سپرده شود. قبل از این دوره ما کمتر به این ظرفیت‌ها دسترسی داشتیم اما امروز این فرصت را داریم که با دستگاه‌های ملی بنشینیم و درخصوص کارهای کرده و نکرده‌شان صحبت کنیم.

رئیس کارگروه کنترل و کاهش طلاق سازمان امور اجتماعی وزارت کشور تاکید کرد: از یک سال و نیم پیش یک دسته‌بندی انجام دادیم و چهار موضوع اصلی را در حوزه طلاق و کاهش جمعیت احصا شد؛ متاسفانه تاکنون کسی دلایلی طلاق را منطقه‌ای احصا نکرده که مثلا در سطح کشور اگر پنج اقلیم فرهنگی وجود دارد، وضعیت در هر کدام این مناطق و دلائل طلاق چیست و چگونه می‌توان با این عارضه جنگید.

نعمتی به امار طلاق در ادارات دولتی پرداخت و با بیان اینکه این آمار فاجعه‌بار است، افزود: طبق امار در ادارات مسئله طلاق جدی وجود دارد و از طرفی مجموعه دولت اهتمام به ورود مجموعه‌های مردمی برای رفع این مشکل دارند.

وی در ادامه توضیحاتی درباره کارگره‌های طراحی شده در مسئله صیانت از خانواده پرداخت و ادامه داد: در کمیته‌های که در این کارگروه وجود دارد و با همکاری گروه‌های مردمی سند مقدماتی مرتبط با صیانت پیش از ازدواج؛ پس از ازدواج که مربوط به تحکیم خانواده است و کمیته در مسیر طلاق را ایجاد خواهیم کرد.

رئیس کارگروه کنترل و کاهش طلاق سازمان امور اجتماعی وزارت کشور از برگزاری دوره‌های توانمندسازی برای کنشگران خانواده خبرداد و گفت: کنشگران خانواده در سطح محلات تقویت و توانمند می‌شوند تا در هر محله سفیری که پیگیر مسایل خانواده‌ها در سطح اقوام و محله باشد، داشته باشیم.

نعمتی با بیان موراد زیادی از زوجینی با سابقه زندگی مشترک 20 که اکنون ساله در مسیر طلاق قرار دارند، گفت: باید صیانت از خانواده برای افراد مختلف وجود داشته یاشد چراکه شاهد خانواده‌هایی هستیم که بعد از دو دهه زندگی مشترک امروز به دنبال طلاق هستتند لذا باید طلاق‌های 10، 15 و 20 سال آینده را مدیریت کنیم.

وی تاکید کرد: طرح هدا یکی از اقداماتی است که برای تشکیل و تحکیم خانواده در استان تهران برای دانش‌آموزان دختر آغاز شده است و برای هر دختر سال دومی چهار رویداد نظر گرفته شده تا گام به گام این افراد عضو باشگاه هدا شوند.

رئیس کارگروه کنترل و کاهش طلاق سازمان امور اجتماعی وزارت کشور انسان‌رسانه‌ها را از چالش‌های پیش‌و روی خانواده‌ها دانست و گفت: از چالش‌های جدی که ما با آن مواجه هستیم انسان رسانه‌هایی هستند که نسبت به موضوع خانواده واکنش منفی دارند که سبک زندگی غربی را تبلیغ می‌کنند و ما در این مسیر نیازمند تولید محتوای فرهنگی و هنری هستیم و بخاطرهمین در مسیر تولید کلیپ‌های مختلفی هستیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1223541

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =