اصول صحیح ورزش کردن در ماه مبارک رمضان

کارشناس ارشد فیزیولوژی کاربردی اظهار کرد: روزه داری هیچ منافاتی با ورزش کردن ندارد، تنها باید دقت داشته باشیم چه نوع ورزشی و در چه ساعاتی در روز انجام شود.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، محدثه افراز کارشناس ارشد فیزیولوژی کاربردی، با بیان اینکه برای حفظ سلامتی و آمادگی جسمانی در این ماه نباید از ورزش کردن غافل شویم، عنوان کرد: هر چقدر فرد مقدار عضله بیشتری داشته باشد، متابولیسم بالاتری دارد و بر عکس هر قدر چربی بیشتری داشته باشد متابولیسم بدنش پایین تر است؛ اگر فردی قصد کاهش وزن داشته باشد باید درصد عضله خود را نسبت به چربی افزایش دهد تا به شرایط مطلوب برسد.

بیشتر بخوانید:

ورزشکاران با چه روشی می‌توانند روزه بگیرند؟

مدرس فدراسیون آمادگی جسمانی بیان کرد: اگر چه در ماه رمضان افراد ساعات زیادی را در روزه داری به سر می‌بردند اما در پایان این ماه دچار افزایش وزن می‌شوند این مسئله طبیعی است؛ وقتی افراد فعالیت بدنی ندارند با مصرف خوراکی‌های پر کربوهیدرات و درصد قند بالا دچار افزایش وزن می‌شوند.

وی با تاکید بر لزوم فعالیت بدنی در ماه رمضان برای جلوگیری از اضافه وزن، ادامه داد: روزه داری هیچ منافاتی با ورزش کردن ندارد، تنها باید دقت داشته باشیم چه نوع ورزشی و در چه ساعاتی در روز انجام شود.

این مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه در ماه رمضان با توجه به دریافت کمتر فیبر و مایعات اکثر افراد دچار یبوست می‌شوند، افزود: تحقیقات ثابت کردند ورزش کردن منجر به کنترل هورمون‌های بدن، کاهش استرس و کاهش مشکلات گوارشی می‌شود.

وی یادآور شد: به دلیل تغییر سبک زندگی افراد در نوع غذای مصرفی و ساعات خواب در ماه رمضان سطح سیستم ایمنی بدن ما دچار مشکل می‌شود؛ لذا می‌توانیم با فعالیت‌های ورزشی این مسئله را تا حدود زیادی کاهش دهیم.

افراز تصریح کرد: برای اینکه بتوانیم درصد چربی بدن را کاهش دهیم ماه رمضان می‌تواند اتفاق خوبی را برای ما رقم بزند؛ به خصوص برای کسانی که پرخوری عصبی دارند و مازاد بر کالری مورد نیاز بدن غذا مصرف می‌کنند ماه رمضان فرصتی است که خود را با شرایط درست مصرف غذا وفق دهند.

این کارشناس ارشد فیزیولوژی کاربردی با اشاره به اینکه ورزش کردن در ماه رمضان می‌تواند کیفیت خواب را برای فرد بهتر کند، اظهار کرد: اگر فردی می‌خواهد قبل از زمان افطار ورزش کند باید فعالیت‌های کم شدت و در واقع تمرینات قدرتی و استقامتی که وزنه‌های سبک دارند انجام دهد؛ به هیچ عنوان فعالیت‌های پر شدت از جمله ایروبیک با مدت زمان طولانی توصیه می‌شود.

وی اضافه کرد: انجام ورزش‌های پر شدت با زمان‌های طولانی منجر به دهیدراته و کم آب شدن بدن می‌شود؛ لذا انجام ورزش‌های پر شدت باید در فاصله بین افطار تا سحر باشد.

افراز تاکید کرد: افرادی که قصد انجام تمرینات ورزشی بعد از افطار را دارند باید وعده سبکی را مصرف کنند؛ همچنین اگر فردی بخواهد بعد از وعده سحر تمرین کند این هم قابل اجرا است، البته باید دو ساعت بعد از مصرف وعده سحری اقدام به انجام حرکات ورزشی با شدت کم کند.

این کارشناس ارشد فیزیولوژی کاربردی یادآور شد: ورزشکارانی که حفظ عضله برای آن‌ها مهم است و ورزش‌های با شدت بالا انجام ‌می‌دهند می‌توانند با توجه به وزنشان میزان پروتئین مورد نیاز دریافتی‌شان را پیدا کنند و این مقدار پروتئین را در سه وعده افطار، شام و سحر خود قرار دهند.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1224849

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =