چگونه می‌توان بدون کیسه صفرا زندگی کرد؟

لازم است نقش کیسه صفرا را بدانید تا آگاه باشید بدون آن چه چیزهایی را از دست می‌دهید. کیسه صفرا یک عضو کوچک گوارشی در شکمتان است، درست پشت کبد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، مطمئناً شما می‌توانید با ایجاد تغییرات غذایی مناسب، بدون کیسه صفرا هم یک زندگی سالم و طولانی داشته باشید. پزشک ممکن است به دلایل زیر توصیه به برداشتن کیسه صفرا یا کوله‌سیستکتومی کند:

بیشتر بخوانید:

چرا کیسه صفرا را بر می‌دارند؟ مراقبت‌های بعد از آن چگونه است؟

. عفونت‌ها
. التهاب
. سنگ صفرا، درد، عفونت یا انسداد
. پولیپ کیسه صفرا

نقش کیسه صفرا

لازم است نقش کیسه صفرا را بدانید تا آگاه باشید بدون آن چه چیزهایی را از دست می‌دهید. کیسه صفرا یک عضو کوچک گوارشی در شکمتان است، درست پشت کبد. کیسه صفرا از طریق مجرای صفرا به کبد متصل است. این مجرا، صفرا را از کبد به کیسه صفرا و داخل اثنی‌عشر (دوازدهه) انتقال می‌دهد. دوازدهه، اولین بخش از روده باریک است. کیسه صفرا نقش ذخیره‌سازی صفرا را به عهده دارد. صفرا به بدن کمک می‌کند غذاها را تجزیه کرده و چربی را هضم کند. وقتی غذایی می‌خورید، کیسه صفرای شما، صفرا را وارد روده باریکتان می‌کند، یعنی جایی که چربی‌ها تجزیه می‌شوند.

بدون کیسه صفرا، صفرا مستقیماً وارد روده باریک می‌شود و این می‌تواند علائمی مثل احساس پُری و سنگینی بعد از غذا در شکم ایجاد کند. اسهال هم می‌تواند از عوارض بعد از برداشتن کیسه صفرا باشد که معمولاً ۳ تا ۶ ماه طول می‌کشد. بعدازاین مدت، بدن شما به وضعیت نرمال خود برمی‌گردد؛ چون دیگر با عادت‌های غذایی سازگاری پیدا کرده‌اید. با این تغییرات، دیگر تفاوت خاصی در زندگی روزمره‌تان وجود نخواهد داشت.

بعد از عمل جراحی برداشته‌شدن کیسه صفرا، عادت‌هایی در پیش خواهید گرفت که مجبورتان می‌کنند انتخاب‌های سالم‌تری داشته باشید و در واقع طول عمرتان را افزایش دهید. حالا شما کمتر چربی و لبنیات پرچرب و غذاهای فراوری شده می‌خورید و این خوب است

تغییرات غذایی بدون کیسه صفرا

هر آنچه می‌خورید یادداشت کنید
با یادداشت‌کردن هر چیزی که می‌خورید نسبت به تغذیه‌تان آگاه‌تر خواهید بود. این کار کمکتان می‌کند عادت‌های غذایی خود را اصلاح کرده و درد و ناراحتی‌تان را محدود کنید و متوجه شوید بدنتان نسبت به هر غذای خاصی چه واکنشی نشان می‌دهد، خصوصاً غذاهای پُرچرب، ادویه‌ها یا اسیدها. پس هر چیزی را که می‌خورید، مقدارش و زمان خوردنش را بنویسید. با این روش می‌توانید بفهمید چه غذاهایی را کمتر و چه غذاهایی را بیشتر بخورید.

مصرف چربی را محدود کنید
سعی کنید از خوردن غذاهای خیلی چرب، گوشت‌های فراوری شده، لبنیات پرچرب، سس‌ها و تاپینگ‌های چرب پرهیز کنید. این غذاها گاهی بسیار چربند. سعی کنید غذاها را به‌صورت آب‌پز، بخارپز یا گریل شده مصرف کنید و چندان سراغ غذاهای سرخ شده نروید. چربی باید فقط ۳۰ درصد از رژیم غذایی شما را تشکیل دهد. از چیپس و شکلات و ماست و شیر پرچرب یا پنیر و خامه، کره بادام‌زمینی، روغن‌زیتون و کانولا به‌صورت محدودتر استفاده کنید. اگر روزانه تقریباً ۲۰۰۰ کالری مصرف می‌کنید، حدود ۶۰ تا ۶۵ گرم آن باید چربی باشد.

وعده‌های غذایی کم‌حجم‌تر و مکررتر بخورید
سیستم گوارش شما حالا کمی متفاوت کار می‌کند، پس نباید آن را با غذای زیاد آشفته کنید، چون به کبدتان فشار وارد می‌شود و نمی‌تواند به اندازهٔ نیازتان صفرا تولید کند؛ بنابراین وعده‌های غذایی خود را به قسمت‌های کم‌حجم‌تر تقسیم و سعی کنید در وعده‌های غذایی‌تان از منابع پروتئینی غیر فراوری شده، میوه‌ها و سبزی‌ها استفاده کنید.
غذاهای پُرفیبر را تدریجاً وارد رژیم غذایی خود کنید؛ ابتدا با وعده‌های کوچک‌تر و سپس کم‌کم آن را افزایش دهید.

کمتر کافئین مصرف کنید
بعد از برداشته شد کیسه صفرا، مصرف کافئین‌هایی مانند چای و قهوه و نوشابه‌ها را محدود کنید؛ زیرا باعث افزایش گاز و نفخ و شکم‌درد می‌شوند. کافئین، تولید اسید معده را افزایش می‌دهد که می‌تواند باعث اسهال شود. شما می‌توانید کم‌کم، کافئین رژیم غذایی‌تان را افزایش دهید.

آیا برداشتن کیسه صفرا بر طول عمر اثر می‌گذارد؟

بعد از عمل جراحی برداشته‌شدن کیسه صفرا، عادت‌هایی در پیش خواهید گرفت که مجبورتان می‌کنند انتخاب‌های سالم‌تری داشته باشید و در واقع طول عمرتان را افزایش دهید. حالا شما کمتر چربی و لبنیات پرچرب و غذاهای فراوری شده می‌خورید و این خوب است. در نتیجه وزن کم می‌کنید و خطر فشارخون بالا، بیماری قلبی و دیابت را پایین می‌آورید. با کاهش کالری مصرفی روزانه، بدن شما غذاها را بهتر هضم می‌کند و انرژی بیشتری دارید.

به طور خلاصه، عملکرد بدن شما بدون کیسه صفرا بهتر خواهد شد، چون مجبورید تغییراتی در سبک زندگی خود ایجاد کنید که در جهت تغذیه سالم‌تر هستند. همه این تغییرات مثبت، در درازمدت به نفع شما خواهند بود!

انتهای پیام/

کد خبر: 1225037

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =