تربیت نسلی کارآفرین با ایجاد دانشکده‌های موضوعی ماموریت دانشگاه آزاد در سال ۱۴۰۳

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با صدور پیامی فرارسیدن عید نوروز و سال ۱۴۰۳ را به ملت شریف ایران تبریک گفت.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در پیامی فرارسیدن عید نوروز و سال ۱۴۰۳ را به ملت شریف ایران تبریک گفت.

متن پیام دکتر طهرانچی به شرح زیر است:

بسمه تعالی

یا مقلّب القلوب و الابصار، یا مدبر اللیل و النهار، یا محوّل الحول و الاحوال، حوّل حالنا الی احسن الحال

همزمانی ماه مبارک رمضان این شکوه میهمانی خداوند و آغاز سال ۱۴۰۳ خورشیدی، عید نوروز و بهار پرطراوت که همگی نشانه آشکار آیات پروردگار در جهان است را به اعضای خانواده بزرگ دانشگاه آزاد اسلامی تبریک و شادباش می‌گویم.

بهار ایمان و شکوه جلوه خداوند در فصل بهار، مقدمه تحول و سرآغاز رویش و تکامل است؛ بار دیگر نشانه‌ای بدیع از آیات الهی در جهان متجلی گشته و زمین آیه‌های سرسبزی و حیات را به نمایش گذاشته است. به واقع تلاقی بهار قرآن در نخستین روزهای سال جدید، یادآور تحول، نوع‌دوستی، محبت و حرکت به سمت نیک‌سرشتی است. تلاش برای تهذیب نفس، پاکسازی جسم و جان و تقرب به درگاه الهی در ماه مبارک رمضان صورت می‌گیرد و فصل بهار و نوروز فرصتی برای رفع کدورت‏ها و تعمیق آموزه‌های اخلاقی و انسانی فراهم می‌شود که در محیطی مسرت‌بخش، از این روزهای پرفضیلت بهره‌مند شویم. امیدوارم در سال جدید گشایش در امور و احوال فردی و اجتماعی رقم بخورد.

دانشگاه آزاد اسلامی در سال ۱۴۰۲ به پشتوانه تجارب اندوخته در زمینه کارآمدی که بسترساز اشتغال دانش بنیان جوانان است کارهای بسیار ارزنده ای را انجام داد. طرح صدرا شامل «صنعت، دانشگاه، راه اشتغال» که ادامه راه طرح پویش است را آغاز کرد و توامان به جوانان این فرصت را داد در محیط دانشگاه و صنعت به کسب تجربه و مهارت بپردازد که نتیجه این فرآیند به ارتقاء کارآمدی دانشگاه کمک می کند.

در سال گذشته مطالبه مقام معظم رهبری از دانشگاه ها این بود که فارغ التحصیل دانشگاه فردی متوقع، عصبانی و بیکار نباشد، بلکه نسل جوان با گسترش امید وارد جامعه شود؛ دانشگاه آزاد اسلامی با اجرای طرح آمایش ذیل سند تحول و تعالی، با شناسایی محیط و ارزیابی وضعیت کشور، کمک کرد جوانان در قالب طرح پویش و همچنین افزایش مهارت های فردی و اجتماعی، به عنصری اثرگذار در جامعه تبدیل شود.

در سال ۱۴۰۳ با ایجاد دانشکده های موضوعی همراه با عرصه های واقعی محیط کار می کوشیم نسلی کارآفرین را تربیت کنیم که بی شک در توسعه پایدار کشور نقش مهمی را ایفا می کنند تا بتوانیم شاخص کارآمدگی به عنوان یک شاخص اساسی سنجش دانشگاه را رشد دهیم.

باید بدانیم در گذشته دانشگاه‌ها فقط بر علم تکیه داشتند، اما در دنیای امروز، فرهنگ، علم و فناوری سه مؤلفه و پایه دانشگاه محسوب می‌شود و این سه رکن از دانشگاه جدایی‌ناپذیراست؛ در کنار دانشگاه، جامعه و صنعت نیز سه مؤلفه اجتماعی، اقتصادی و نوآوری وجود دارد که بر دانشگاه تاثیرگذار است. مسلماً در ارتباط دانشگاه با صنعت باید بین علم، فرهنگ و فناوری، امور اجتماعی، اقتصادی و نوآورانه ارتباط موثری شکل گیرد و این رویه در دانشگاه آزاد اسلامی شکل گرفته و تلاش می‏ کنیم از طریق سرای نوآوری، شرکت‌های دانش بنیان و پارک علم و فناوری آن را جامه عمل بپوشانیم.

نکته دیگر در ارتباط با ماهیت دانشگاه، این است که وجه دیگر دانشگاه، لزوم توجه به ابعاد فرهنگی و ایمانی است تا بتواند انسان آگاه، عالم و باایمان تربیت کند. مودت و همبستگی اجتماعی یکی دیگر از کارکردهای این نوع دانشگاه است و در صورت شکل‌گیری و توسعه چنین چارچوبی، می‌توان شاهد جامعه‌ای پویا و کارآمد بود. خوشبختانه در سال ۱۴۰۲ اقدام موثر و کارآمدی در حوزه تکمیل سامانه‌ها و خدمت ‏رسانی به جامعه هدف صورت گرفت. با توجه به گستردگی دانشگاه در سطح کشور و با هدف شفافیت، پاسخگویی بهتر نظام اداری و پایش اطلاعات سامانه‌های جامع سنجش، رایانامه، مدیریت قراردادها و سکوی نشر دانش با همت همکاران راه‌اندازی شد که این هویت مشترک دانشگاهی، بستر تعامل، استحکام و یکپارچگی جامعه دانشگاه آزاد اسلامی را معنا می ‏کند.

در سال ۱۴۰۳، بسترهای جدیدی همچون سکوی تولید، تضمین، تامین و سکوی توزیع و لجستیک و سکوهایی در حوزه صنایع خلاق و عرصه های تربیتی را راه اندازی خواهیم کرد که شکل جدیدی از آموزش عالی را به تصویر می کشاند و این حرکت مسلماً با نگاهی جدید به نوع تعامل بین دانشگاه، صنعت و جامعه می پردازد و اثرات جدی را در آینده بر آموزش عالی خواهد گذاشت.

جا دارد از تلاش و ممارست همه همکاران دلسوز و زحمتکش در خانواده بزرگ دانشگاه آزاد اسلامی تشکر و قدردانی داشته باشم و امیدوارم با همت مضاعف بتوانیم روزهای بهتری را در دانشگاه رقم بزنیم و با گام های محکم دانشگاه را به یکی از معتبرترین دانشگاه ها در سطح جهان برسانیم.

دانشگاه آزاد اسلامی در راستای تحقق شعار سال جدید که از سوی رهبر معظم انقلاب «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری شده است، از همه ظرفیت‌ها و توانمندی‌های خود بهره می‌گیرد تا برنامه‌ها و اهداف بر این اساس تنظیم و اجرا گردد.

ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات در ماه پرفضیلت رمضان، فرارسیدن عید نوروز و سال ۱۴۰۳ را به ملت شریف ایران تبریک می ‏گویم و از خداوند منان برای همه عزیزان آرزوی سالی پربرکت، سلامتی، موفقیت و آرامش قلبی مسئلت دارم و امیدوارم در سال پیش‌رو خانواده بزرگ دانشگاه آزاد اسلامی بیش از پیش در مسیر اعتلای ایران اسلامی گام بردارد.

محمدمهدی طهرانچی

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی

انتهای پیام/

کد خبر: 1225098

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =