شعار سال ۱۴۰۳ بدون ارتباط دانشگاه و صنعت محقق نمی‌شود

عضو هیئت علمی دانشگاه آیت‌الله بروجردی با بیان این که بدون ارتباط دانشگاه و صنعت شعار سال ۱۴۰۳ محقق نمی‌شود، گفت: نبود اعتماد کافی به دانشگاه؛ حلقه مفقوده ارتباط دانشگاه و صنعت است.

شهاب حسن پور عضو هیئت علمی دانشگاه آیت‌الله بروجردی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره نقش دانشگاه‌های در تحقق شعار سال ۱۴۰۳ و رسیدن به جهش تولید اظهار کرد: طرح‌های برون دانشگاهی و ارتباط دانشگاه و صنعت در تحقق شعار سال ۱۴۰۳ نقش موثری خواهند داشت. دانشگاه به عنوان یک نهاد علمی و بخشی از مردم می‌تواند بسیار اثرگذار باشد.

بیشتر بخوانید:

مسئولان آموزش عالی چه وعده‌هایی برای سال ۱۴۰۳ دادند؟

وی افزود: مانعی که برای ایفای نقش دانشگاه‌ها در تحقق شعار سال ۱۴۰۳ وجود دارد، این است که ارتباط دانشگاه و صنعت هنوز به طور کامل شکل نگرفته است. به همین دلیل، دانشگاه‌ها نمی‌تواند نقش خود در جهش تولید را به درستی ایفا کنند. البته دانشگاه‌ها در سال‌های اخیر اقدامات خوبی انجام داده‌اند. برای مثال سهم طرح‌های برون دانشگاهی در ارتقای استادان پررنگ شده است. همچنین سیاست‌های تشویقی وزارت علوم برای همکاری با صنعت افزایش یافته است. رهبری هم اخیرا بر لزوم بازنگری آیین‌نامه ارتقای استادان تاکید کرد.

حسن پور خاطرنشان کرد: ارتباط دانشگاه و صنعت نسبت به گذشته قوی‌تر شده است؛ اما هنوز تا رسیدن به استانداردها فاصله زیادی داریم. اعتمادسازی دستگاه‌های اجرایی نسبت به دانشگاه برای تحقق جهش تولید ضروری است. نبود اعتماد کافی به دانشگاه حلقه مفقوده ارتباط دانشگاه و صنعت است.

عضو هیئت علمی دانشگاه آیت‌الله بروجردی گفت: لازم است که اعتماد در مدیران دستگاه‌های اجرایی و مسئولان نهادینه شود و به این اعتقاد برسند که دانشگاه‌ها می‌توانند مشکلات کشور را حل کنند. دستگاه‌های اجرایی موظف‌اند که سالانه یک درصد از بودجه خود را به طرح‌های پژوهشی اختصاص دهند؛ اما در برخی دستگاه‌ها این قانون اجرا نمی‌شود. اعضای هیئت علمی مجبورند زمان زیادی را صرف جلب اعتماد دستگاه‌های اجرایی به دانشگاه‌ها کنند.

حسن پور درباره موانع پژوهشگران برای انجام طرح‌های پژوهشی یادآور شد: نخستین مشکل این است که هنوز اولویت‌بندی درستی برای هزینه‌کرد بودجه در سازمان‌های اجرایی شکل نگرفته است. برخی دستگاه‌ها به جای تخصیص بودجه مناسبی به پژوهش و مطالعه، مستقیما پروژه‌ها را اجرا می‌کنند. در حالی که اگر هزینه بیشتری برای بخش مطالعاتی پروژه اختصاص دهند، صرفه‌جویی بیشتری در بخش اجرا اتفاق خواهد افتاد. انرژی زیادی از اعضای هیئت علمی و پژوهشگران گرفته می‌شود تا بتوانند ضرورت کار پژوهشی را به مدیران نشان دهند.

عضو هیئت علمی دانشگاه آیت‌الله بروجردی افزود: اعضای هیئت علمی با موانع بسیاری برای انعقاد قراردادها با دانشگاه‌ها دارند. دستگاه‌های اجرایی می‌توانند برای انجام پروژه‌های مطالعاتی خود با دانشگاه‌ها همکاری کنند. متاسفانه بسیاری از مدیران از همکاری با دانشگاه سر باز می‌زنند و این موضوع پژوهشگران را دلسرد می‌کند. یکی دیگر از موانع اعمال مالیات ۳۰ درصدی بر قراردادهای پژوهشی دانشگاه‌ها بود که با ۱۰ درصد بالاسری دانشگاه، رقم بالایی ‌شده و موجب دلسردی پژوهشگران می‌شد.

وی با بیان این که طرح‌هایی برون دانشگاهی برای دانشگاه‌ها درآمدزا هستند، تصریح کرد: بر اساس قراردادی که دانشگاه با دستگاه‌های اجرایی منعقد می‌کند، ۱۰ درصد مبلغ قرارداد به عنوان بالاسری به دانشگاه تعلق می‌گیرد. همچنین اغلب طرح‌های برون دانشگاهی ما کاربردی بوده و منجر به حل مشکلات ترافیک شهری شدند.

گفتنی است، حسن‌پور عضو هیئت علمی برتر ارتباط دانشگاه و صنعت سال ۱۴۰۲ بوده و تحصیلاتش در رشته عمران گرایش حمل و نقل است. وی طرح‌هایی برون دانشگاهی در زمینه ساماندهی و حل معضلات ترافیک انجام داده است. معمولا طرح‌هایی به عنوان پروژه‌های برتر ارتباط با صنعت شناخته می‌شوند که کارا باشند. به عبارت دیگر، مشکلاتی را از صنعت و جامعه حل کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1226332

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =