دستگیری «مهدی دبه» در همدان؛ پایان راه سارقان موتورسیکلت؟

پلیس آگاهی استان همدان موفق شد از سارقان موتورسیکلت و دوچرخه را که با لقب محلی «مهدی دبه» شناخته می‌شود، در دو عملیات مجزا دستگیر کند.

به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از همدان، در یکی از پرحاشیه‌ترین پرونده‌های سرقت شهری در هفته‌های اخیر، پلیس آگاهی استان همدان موفق شد از سارقان موتورسیکلت و دوچرخه را که با لقب محلی «مهدی دبه» شناخته می‌شود، در دو عملیات مجزا دستگیر کند. جوانان متولد دهه هشتاد که در بازجویی‌ها طی ماه‌های گذشته با شکستن قفل‌های موتورسیکلت‌ها و دوچرخه‌ها، پنج مورد از مناطق مختلف شهر همدان انجام دادند و وسایل مسروقه را در روستاهای اطراف به فروش رساندند.

این سرقت‌ها در محله‌های وغی مانند خیابان بوعلی، شهرک مدنی و بخش‌هایی از شمال شهر همدان رخ داده است. نقاطی به دلیل تردد بالا، که دوربین‌های مداربسته و نبود زیرساخت‌های بازدارنده، همیشه از مکان‌های حادثه‌خیز برای وسایل نقلیه سبک می‌شوند. پلیس اعلام کرده سوم این باند هنوز متی است و عملیات برای شناسایی و دستگیری فرد ادامه دارد.

بر اساس بررسی‌های صورت‌گرفته توسط دایره مبارزه با سرقت، این افراد از روش‌هایی که اما برای انجام کارهای ساده استفاده می‌کنند، انجام می‌دهند. شکستن قفل فرمان‌ها در کم‌تر از یک دقیقه و استفاده از موتورسیکلت‌های بی‌پلاک برای جابه‌جایی، از جمله‌های ترفندهایی بوده‌اند که می‌توانند بدون جلب‌توجه، وسایل نقلیه را به خارج از شهرستان انتقال دهند.

در روزهایی که پلیس آمار تصادف وسایل نقلیه سبک را به افزایش می‌دهد، این پرونده، خطر جدی‌تری را برای صاحبان موتورسیکلت و دوچرخه در شهر همدان به صدا درآورده است. چندین گزارش از ثبت بیش از ۲۰۰ فقره وسایل نقلیه سبک در سال گذشته در همدان حکایت دارد. آماری که هم در مقایسه با شهرهای بزرگ مانند تهران در مشهد پایین‌تر است، اما نسبت به جمعیت شهری، نگران‌کننده به نظر می‌رسد.

دستگیری «مهدی دبه» و همدستانش، بار دیگر یکی از قدیمی‌ترین توصیه‌های مدیریت را در همدان به صدر اخبار بازگرداند: به قفل فرمان اعتماد کن پلیس بارها هشدار داده بود که قفل ساده و معمولی است، به‌خصوص آن‌هایی که روی فرمان موتورسیکلت بسته می‌شوند، نمی‌توانند بازدارندگی بیشتری در برابر مشاغل حرفه‌ای داشته باشند. اکنون در پرونده چندین، ویژه اثبات شد که این نوع قفل‌ها را شکست داد، نه مهارت‌های می‌طلبد، نه زمان زیادی.

استفاده از قفل‌های زنجیری با اتصال به پایه‌های فلزی، پارک موتورسیکلت در مکان‌هایی با دوربین مداربسته، و حتی نصب GPS یا ردیاب‌های هوشمند، می‌تواند مانع از چنین مواردی شود. در گزارش میدانی یکی از مقامات اجرایی آمده است: در بسیاری از موارد، وسایل تنها با یک قفل ساده در معابر عمومی رها شده بودند. نبود دوربین و سهل‌انگاری صاحبان، عملاً کار سارقان را راحت کرده است.

از سوی دیگر، موضوع فروش وسایل نقلیه در روستاهای اطراف، زنجیره‌های دیگری از مشکلات را نشان می‌دهند. بازاری غیررسمی که در آن، نه سندی برای خرید و فروش است و نه بررسی نیاز به وسایلی است که می‌شود. پلیس بارها را متهم کرده است که فروشندگان و اینگونه وسایل را هم در صورت شناسایی، مشمول قانون مجازات می کنند، اما نبود نظارت در نقاط روستایی، کار را برای ردیابی اموال مسروقه کرده است.

در کنار همه این هشدارها، چه این پرونده را می‌کند، سن و سال پایین‌تر می‌کند. سه جوان حدوداً ۲۰ ساله، بدون سابقه کیفری شناخته‌شده، به‌راحتی وارد چرخه‌ها شده‌اند و بدون هیچ ترسی از قانون، ابزارهای ساده‌ای را که می‌خواهند به کار گیرند. این مسئله از زاویه‌های دیگر، نیاز فوری به مداخلات فرهنگی، اجتماعی و حتی اقتصادی در بین جوانان حاشیه‌نشین را گوشزد می‌کند.

خبرنگار: نازنین مولایی‌منظر

انتهای پیام/

کد خبر: 1266264

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =