تمرکز بر عدالت آموزشی و ارتقای کیفیت مدارس در قم

همزمان با هفته معلم، آمارها نشان می‌دهد که بیش از ۹ هزار و ۵۰۰ معلم در استان قم مشغول به فعالیت هستند.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز از قم، سرپرست اداره کل آموزش و پرورش استان قم اعلام کرد که در حال حاضر بیش از ۹ هزار و ۵۰۰ معلم در مدارس استان مشغول به فعالیت هستند. این در حالی است که طی سال‌های اخیر، بیش از چهارهزار نیروی انسانی جدید جذب شده‌اند که منجر به جوان‌گرایی محسوس در میان معلمان، به‌ویژه در مقطع ابتدایی شده است. میانگین سنی معلمان ابتدایی زیر ۴۵ سال و سابقه خدمت آنان کمتر از ۱۵ سال است.

در سال تحصیلی جاری، آموزش و پرورش قم میزبان ۳۱۵ هزار دانش‌آموز در یک هزار و ۶۳۳ مدرسه دولتی، غیردولتی و پیش‌دبستانی است. از این تعداد، ۱۷۰ هزار نفر در مقطع ابتدایی و مابقی در مقاطع متوسطه اول و دوم تحصیل می‌کنند.

با برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته و برگزاری آزمون‌های استخدامی، از جمله آزمون ماده ۲۸، آموزش و پرورش قم در تلاش است تا کمبود نیروی انسانی را جبران کرده و کیفیت آموزشی را ارتقا دهد. در این راستا، جذب ۱۴۰۰ معلم جدید در سال گذشته صورت گرفته است.

این اقدامات در راستای تحقق اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و ارتقای کیفیت آموزشی در استان قم انجام شده است.

درحالی‌که افزایش تعداد معلمان در استان قم نویدبخش بهبود نسبت معلم به دانش‌آموز است، اما چالش‌هایی همچون پراکندگی منابع انسانی، تمرکز جمعیتی در نواحی خاص و کمبود فضاهای آموزشی در برخی مناطق حاشیه‌ای همچنان بر جای خود باقی‌ست.

بر اساس اعلام مسئولان آموزش و پرورش، تراکم دانش‌آموزی در برخی مدارس مناطق پرجمعیت قم همچون پردیسان، نیروگاه و چهارمردان، فراتر از استانداردهای آموزشی است. در برخی مدارس، بیش از ۳۵ دانش‌آموز در یک کلاس تحصیل می‌کنند که این موضوع علاوه بر فرسودگی زیرساخت، کیفیت آموزش را به طور مستقیم تحت‌تأثیر قرار داده است.

در راستای توسعه عدالت آموزشی، استانداری قم در یک سال گذشته بیش از ۱۰ جلسه با حضور شخص وزیر آموزش و پرورش، سرپرست آموزش و پرورش استان و سایر نهادهای ذی‌ربط برگزار کرده است. این جلسات با هدف بررسی راهکارهای توسعه فضاهای آموزشی، ارتقای سطح کیفی مدارس دولتی و کاهش فاصله میان مدارس برخوردار و کم‌برخوردار انجام شده‌اند.

یکی از محورهای مورد توجه در این جلسات، نوسازی مدارس قدیمی و تجهیز آن‌ها به امکانات هوشمند بوده است. در همین راستا، با مشارکت خیرین مدرسه‌ساز، احداث ۱۵ مدرسه در مناطق کم‌برخوردار در حال انجام است که بخشی از آن‌ها تا پایان سال تحصیلی آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

در کنار برنامه‌های فیزیکی، ارتقای مهارت‌های تخصصی معلمان از طریق برگزاری کارگاه‌ها و دوره‌های ضمن‌ خدمت نیز در دستور کار قرار گرفته است. تنها در سال گذشته، بیش از ۳۲ هزار نفرساعت آموزش برای معلمان استان برگزار شده که شامل مباحث روان‌شناسی تربیتی، آموزش مجازی، و آشنایی با فناوری‌های نوین آموزشی بوده است.

همچنین، اجرای طرح همیار مشاور در ۴۰ مدرسه منتخب برای شناسایی آسیب‌های اجتماعی و هدایت تحصیلی دانش‌آموزان، گامی جدی در پیشگیری از افت تحصیلی و افزایش تعلق دانش‌آموزان به مدرسه تلقی می‌شود.

چشم‌انداز آموزش و پرورش در استان قم، در گرو استمرار حمایت‌های زیرساختی، مالی و منابع انسانی از سوی دولت و نهادهای عمومی و خصوصی است. هرچند افزایش تعداد معلمان، نوسازی مدارس و رشد نسبی کیفیت آموزشی، شاخص‌های امیدوارکننده‌ای هستند، اما پایداری این روند نیازمند تداوم حمایت‌ها، تخصیص به‌موقع اعتبارات و ورود فناوری‌های نوین آموزشی است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که در کنار پیشرفت‌های کمی، استان قم همچنان با کمبودهای جدی در زمینه امکانات آموزشی هوشمند مواجه است. فقط ۳۷ درصد مدارس دولتی استان مجهز به امکانات دیجیتال از جمله تخته‌های هوشمند، لپ‌تاپ یا اینترنت پایدار هستند. این موضوع در دوره پساکرونا و در روند آموزش ترکیبی، یک چالش اساسی برای ارتقای کیفی محسوب می‌شود.

در سال گذشته، سرانه آموزشی دانش‌آموزان در قم، کمتر از میانگین کشوری بود. بر اساس گزارش رسمی وزارت آموزش و پرورش، این سرانه در قم ۱.۳۸ مترمربع برای هر دانش‌آموز بوده، درحالی‌که میانگین کشور عددی نزدیک به ۱.۹ مترمربع است. این فاصله نشان‌دهنده ضرورت توجه مضاعف به توسعه فضاهای آموزشی در استان به‌ویژه در نواحی تازه‌ساز نظیر پردیسان است که رشد جمعیت در آن چشمگیر بوده؛ اما امکانات آموزشی متناسب با آن توسعه نیافته است.

از سوی دیگر، برخی آمارهای غیررسمی نشان می‌دهد که نرخ ترک تحصیل در مقطع متوسطه اول در قم حدود ۲.۸ درصد است؛ رقمی که از میانگین ملی بالاتر است و زنگ هشدار برای سیاست‌گذاران آموزشی است. کارشناسان معتقدند یکی از دلایل اصلی این مسئله، ضعف نظام مشاوره و فقدان برنامه‌ریزی در هدایت تحصیلی به‌ویژه در مدارس دولتی و مناطق کمتر توسعه‌یافته است.

باتوجه‌به جایگاه قم به‌عنوان یک قطب علمی و فرهنگی کشور، تقویت زیرساخت‌های آموزشی این استان نه‌تنها یک مطالبه استانی، بلکه ضرورتی ملی محسوب می‌شود. آینده آموزش در قم، در گرو تلفیق تجربه، نیروی انسانی جوان، بهره‌گیری از فناوری‌های نوین و حمایت همه‌جانبه از عدالت آموزشی خواهد بود.

خبرنگار: سید میلاد محسنی

انتهای پیام/

کد خبر: 1266503

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =