به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از تهران غرب، روز جمعه ۹ خرداد، مراسم رونمایی از پروژه موسیقایی «پیتر و گرگ» اثر سرگئی پروکفیف، که هفت سال پیش توسط ارکستر سمفونیک تهران به رهبری و مدیریت هنری شهرداد روحانی و با صدای راوی ژرژ پطروسی ضبط شده بود، در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.
این مراسم با حضور شهرداد روحانی و با اجرای علی ضیا برگزار شد و جمعی از چهرههای سرشناس هنر و ادبیات کشور نیز در آن حضور داشتند.
در بخشی از برنامه، شهرداد روحانی به همراه کوارتت زهی «خلیج فارس» اجرای زندهای را به صحنه برد. همچنین مهمانانی چون شاهین فرهت، بیژن بیرنگ، صوفیا محمودی، مجید کاشانی و عادل بزدوده به ایراد سخنرانی پرداختند.
پیتر و گرگ، اثری برای تئاتر کودکانه با ارکستر و راوی، ساختهٔ سرگئی پروکفیف است. این اثر که بر اساس یک افسانهٔ عامیانهٔ روسی ساخته شده، نخستین بار در تاریخ ۲ مهٔ ۱۹۳۶ در مسکو اجرا شد. از آن زمان تاکنون، این اثر به بسیاری از کودکان کمک کرده تا با موسیقی کلاسیک آشنا شوند و صداهای متمایز سازهای مختلف ارکستر را تشخیص دهند.
پروکفیف به سفارش تئاتر کودکان مسکو، مأمور ساخت قطعهای برای تئاتر کودکانه شد. او داستان پسربچهای را انتخاب کرد که به کمک دوستان حیوانش، یک گرگ را به دام میاندازد. در روایت این داستان، پروکفیف برای هر شخصیت، یک ساز یا گروهی از سازها را در نظر گرفت: پرنده با فلوت، گربه با کلارینت، اردک با ابوا، پدربزرگ پتر با فاگوت، گرگ با سازهای بادی برنجی (هورنها)، و شکارچیان با سازهای کوبهای مشخص شدند. خود پتر نیز با گروه کامل سازهای زهی و ملودیای شاد و پرنشاط معرفی شد.
برای آنکه توجه شنونده از موسیقی منحرف نشود، پروکفیف مجموعه اشعار قافیهدار اولیه را کنار گذاشت و روایت سادهای به نثر برای داستان نوشت. محبوبیت این اثر بهسرعت افزایش یافت، بهویژه پس از آنکه بهصورت ضبط صوتی منتشر شد، برای باله اقتباس شد، و در سال ۱۹۴۶ توسط والت دیزنی بهصورت فیلم انیمیشن با عنوان پیتر و گرگ ساخته شد.
کودکان و جای خالی موسیقی باکیفیت
با اینحال، فاصلهی هشتساله میان ضبط تا انتشار این پروژه، نکتهای قابل تأمل است. چنین تأخیرهایی امروزه در انتشار آثار موسیقایی بهویژه در حوزهی موسیقی کلاسیک، چندان پذیرفتنی نیست و لازم است فرآیند تولید تا عرضهی این پروژهها با سرعت و برنامهریزی دقیقتری انجام شود.
از سوی دیگر، تولید پروژههایی چنین خوشسلیقه و هدفمند در فضای فرهنگی کشور، ضرورتی انکارناپذیر است. آشنایی کودکان با موسیقی کلاسیک از طریق داستانی جذاب و همراه با صدای زندهی ارکستر، نقشی مهم در تربیت شنیداری نسل آینده دارد. بهویژه در روزگاری که نبود آثار موسیقایی باکیفیت و مناسب برای کودکان، یکی از انتقادهای جدی فعالان این حوزه است و غیبت این آثار، زمینهساز گرایش ناخواستهی کودکان به محتوایی شده که متناسب با سن آنان نیست.
از همین رو، پروژههایی همچون پیتر و گرگ نه تنها ارزشمند، بلکه حیاتیاند؛ چراکه میتوانند گامی مؤثر در پرورش ذوق موسیقایی نسل کودک و نوجوان بردارند و خلأ جدی موجود در تولیدات شنیداری سالم برای این گروه سنی را تا حدی جبران کنند.
استقبالی فراتر از ظرفیت؛ نارضایتیهایی که میشد پیشگیری کرد
با وجود برگزاری موفق مراسم رونمایی، محل برگزاری در شأن چنین پروژهای و استقبال گستردهی علاقهمندان نبود. سالن کوچک خانه هنرمندان پاسخگوی جمعیت پرشوری که برای تماشای این برنامه آمده بودند، نبود و همین امر موجب نارضایتی و ازدحام شدید در ورودیها شد. بسیاری از حاضران ناچار شدند مراسم را بهصورت ایستاده یا نشسته بر روی زمین دنبال کنند، و هوای گرم و گرفتهی سالن نیز شرایط را برای حضار دشوارتر کرده بود.
درحالیکه میشد با انتخاب سالنی بزرگتر یا پخش زندهی مراسم از طریق مانیتور در فضای بیرونی، از حضور علاقهمندان بیشتری بهره برد، این کمتوجهی باعث شد جمع زیادی از مخاطبان که پشت درهای بسته مانده بودند، از شرکت در مراسم محروم بمانند. این استقبال چشمگیر اما، خود نشانهای روشن از عطش جامعه برای پروژههایی از این دست است—آثاری فاخر، خوشساخت و فرهنگی که با سلیقهی مخاطب ایرانی همخوانی دارند و جای خالیشان بهوضوح احساس میشود.
خبرنگار: فرید پریش
انتهای پیام/
نظر شما