به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از همدان حمیدرضا حاجیبابایی در جلسه نهضت توسعه عدالت فضاهای آموزشی با اشاره به وضعیت نگرانکننده فضاهای آموزشی در همدان از کمبود و تراکم بالای دانشآموزان در مدارس خبر داد. وی گفت شاخص استاندارد ملی تراکم دانشآموزی در کلاس حدود ۱۹ تا ۲۲ نفر است و مدارس باید به صورت یک نوبته فعالیت کنند اما امروز در شهر همدان بیش از ۸۰ درصد مدارس دو نوبته هستند.
نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی افزود در برخی کلاسها تراکم دانشآموزی به مراتب بالاتر از حد نرمال است و این آمار نشان میدهد که حداقل ۴۰ درصد از مدارس شهر با کمبود جدی فضاهای آموزشی روبهرو هستند. حاجیبابایی تصریح کرد بسیاری از مدارس شهر فاقد امکاناتی همچون آزمایشگاه کارگاه آموزشی و فضاهای ورزشی مناسب هستند. وی با اشاره به وضعیت برخی مدارس پیشدبستانی و ابتدایی که سه دوره تحصیلی را در یک محوطه محدود اداره میکنند این موضوع را عامل اثر منفی بر کیفیت آموزش و نشاط دانشآموزان دانست.
نایبرئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر لزوم استفاده از ظرفیت شهرداری و بخش خصوصی گفت تجربه نشان داده میتوان با مشارکت این بخشها مدارس جدیدی با طراحی یکپارچه و کارکرد چندگانه احداث کرد. وی طرح پیشنهادی حیات طیبه را نمونهای از این رویکرد دانست که شامل پنج حیاط مجزا برای مقاطع مختلف تحصیلی ظرفیت اسمی حدود ۲۵۰۰ دانشآموز و تجهیز کامل به آزمایشگاه کارگاه و امکانات فرهنگی است. حاجیبابایی تأکید کرد این طرح با استفاده از الگوی حیاط تی به جای ساخت مدارس کوچک و پراکنده از هزینههای مضاعف جلوگیری کرده و کیفیت محیط آموزشی را ارتقا میدهد.
حاجیبابایی در پایان خاطرنشان کرد ضروری است آمار دقیق تراکم دانشآموزی و وضعیت نوبت مدارس در سراسر استان همدان استخراج و بر اساس شاخص استاندارد یکنوبته و میانگین ۲۰ دانشآموز در کلاس در اختیار مدیران و تصمیمگیران قرار گیرد. وی تأکید کرد با این اقدام میتوان بودجههای عمرانی آموزش و پرورش را به صورت هدفمند به مناطقی اختصاص داد که بیشترین نیاز را دارند و عدالت آموزشی واقعی را محقق کرد.
خبرنگار: نازنین مولایی منظر
انتهای پیام/
نظر شما