به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از اصفهان، حجتالاسلام مسعود آذربایجانی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، در این نشست اظهار داشت: «نهجالبلاغه با محتوای عمیق و الهی خود، دانشمندان و اندیشمندان جهان را مجذوب کرده و یکی از قویترین منابع برای تحقق حکمرانی علمی است.»
وی با اشاره به دغدغه شهید طهرانچی در خصوص جایگاه علم در حکمرانی، افزود: «امام علی(ع) هشت سال با تکیه بر آموزههای الهی بر جامعه حکومت کردند و نهجالبلاغه بهعنوان شاکله زندگی ایشان، الگویی کامل برای حکمرانی علوی ارائه میدهد.»
آذربایجانی با تأکید بر بعد تربیتی و روانشناختی نهجالبلاغه، این کتاب را پس از قرآن کریم، معتبرترین منبع در حوزه روانشناسی اسلامی و تربیت دانست و گفت: «نهجالبلاغه به رشد روانی انسان حتی پس از مرگ توجه دارد، موضوعی که در علم روانشناسی کمتر مورد توجه قرار گرفته است.»
وی همچنین به ضرورت استخراج مفاهیم بیشتر از این کتاب برای پاسخ به نیازهای بشری در حوزه بهداشت و آرامش روانی اشاره کرد.

در ادامه، زهره سعادتمند، دبیر علمی کمیته روانشناسی و تربیتی چهارمین کنگره بینالمللی نهجالبلاغه، با اشاره به برگزاری این کنگره در آبانماه و پیشنشستهای آن در شهرها و کشورهای مختلف، اظهار کرد: «نهجالبلاغه یکی از متون مرجع در نظام تعلیم و تربیت است که نیازمند کارهای علمی و پژوهشی گستردهتری است.»
وی نامه سیویکم نهجالبلاغه را یکی از ارزشمندترین متون این کتاب در حوزه تربیت دانست و افزود: «امام علی(ع) در این نامه بر احترام و کرامت فرزند تأکید دارند که اساس موفقیت برنامههای تربیتی است.»
سعادتمند با بیان اینکه نهجالبلاغه منبعی جامع برای استخراج مبانی تربیتی و روانشناختی است، بر ضرورت عملیاتی شدن نتایج پژوهشهای این حوزه تأکید کرد و گفت: «دانشجویان بهویژه در مقطع دکتری، با بهرهگیری از نهجالبلاغه میتوانند به توسعه دانش در این زمینه کمک کنند.»
چهارمین کنگره بینالمللی نهجالبلاغه با هدف تبیین ابعاد مختلف این کتاب ارزشمند و کاربرد آن در حوزههای علمی، تربیتی و روانشناختی، آبانماه برگزار خواهد شد و پیشنشستهای آن در نقاط مختلف جهان ادامه دارد.
خبرنگار: سمیرا سادات فاطمی
انتهای پیام./
نظر شما