به گزارش خبرنگار ایسکانیوز از استان خوزستان، معاون سلامت ادارهکل دامپزشکی خوزستان از اجرای طرح گسترده نظارتهای بهداشتی و شرعی بر ذبح دامهای قربانی در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی خبر داد و گفت: در این طرح، ۱۹۰ کارشناس، ناظر بهداشتی و ناظر شرعی بر فرآیند عرضه و ذبح دام در سراسر استان نظارت داشتند و در نتیجه این بازرسیها، بیش از ۹۶۰ رأس دام بهصورت کاملاً بهداشتی و شرعی ذبح شد.
بهمن جوشن اظهار کرد: در جریان اجرای این طرح، کارشناسان دامپزشکی با حضور در کشتارگاهها، مراکز عرضه دام و محلهای تعیینشده برای انجام قربانی، بر تمامی مراحل ذبح و سلامت دامها نظارت داشتند تا فرآیند قربانی مطابق با ضوابط بهداشتی و موازین شرعی انجام شود.
وی افزود: در مدت اجرای این طرح، بیش از سه هزار و ۴۰۰ مورد بازدید از دامهای زنده عرضهشده برای قربانی در نقاط مختلف استان انجام شد و پس از بررسی وضعیت سلامت دامها، ذبح بیش از ۹۶۰ رأس دام با رعایت کامل ضوابط بهداشتی و شرعی تحت نظارت کارشناسان ادارهکل دامپزشکی انجام گرفت.
جوشن با بیان اینکه در جریان این بازرسیها، ۲۶۳ کیلوگرم لاشه و آلایش دامی غیرقابل مصرف شناسایی و از چرخه مصرف انسانی خارج شد، تصریح کرد: این فرآوردهها به دلیل نداشتن شرایط لازم برای مصرف، معدوم شدند تا از هرگونه تهدید برای سلامت شهروندان جلوگیری شود.
وی ادامه داد: خارج کردن لاشهها و آلایشهای دامی غیرقابل مصرف از چرخه مصرف، یکی از مهمترین اقدامات دامپزشکی در ایام افزایش ذبح دام به شمار میرود و با هدف پیشگیری از انتقال بیماریهای مشترک بین انسان و دام، حفظ سلامت عمومی و تأمین امنیت غذایی انجام میشود.
معاون سلامت ادارهکل دامپزشکی خوزستان با اشاره به فعالیت همه کشتارگاههای دام استان در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی بیان کرد: تمامی کشتارگاههای دام استان در این ایام فعال بودند و خدمات مربوط به ذبح بهداشتی دام، معاینه دام پیش از کشتار، بازرسی لاشه پس از ذبح و سایر خدمات مرتبط را بهصورت رایگان و تحت نظارت کارشناسان دامپزشکی به شهروندان ارائه کردند.
وی هدف از اجرای طرح نظارتهای بهداشتی و شرعی در مناسبتهای مذهبی را تضمین سلامت دامهای قربانی، تأمین سلامت فرآوردههای خام دامی و ارتقای سطح بهداشت عمومی عنوان کرد و افزود: نظارت مستمر دامپزشکی در چنین مناسبتهایی نقش مهمی در کاهش خطر انتقال بیماریهای مشترک بین انسان و دام، افزایش اطمینان مردم از سلامت گوشت مصرفی و حفظ سلامت جامعه دارد.
جوشن از شهروندان خواست در مناسبتهای مذهبی و هنگام انجام قربانی، از ظرفیت کشتارگاههای مجاز و خدمات کارشناسان دامپزشکی استفاده کنند تا فرآیند ذبح در شرایط کاملاً بهداشتی و مطابق با موازین شرعی انجام شود.
ادارهکل دامپزشکی خوزستان همهساله همزمان با ایام تاسوعا و عاشورای حسینی با استقرار اکیپهای ثابت و سیار در کشتارگاهها، مراکز عرضه دام و محلهای انجام قربانی، بر ذبح شرعی و بهداشتی دامهای قربانی نظارت میکند تا ضمن حفظ سلامت گوشت مصرفی، از شیوع بیماریهای مشترک بین انسان و دام جلوگیری شود و سلامت عمومی جامعه بیش از پیش تضمین شود.
انتهای پیام/
نظر شما