تهران-ایسکانیوز: روز گذشته وزیر بهداشت درسخنرانی پیش ازخطبه های نماز جمعه تهران گفت: نقش وزارت بهداشت در امر سلامت در سراسر کشور کمتر از 20 درصد است و سلامتی مردم عمدتا در دست سایر دستگاه‌های کشور و خودشان است.


2338160a7cc88e5339f9d10742a77113_XL


حسن قاضی زاده‌ هاشمی با اشاره به اینکه سلامت فقط وظیفه وزارت بهداشت نیست، از نداشتن پیوست سلامت برای طرح‌های بزرگ و ملی انتقاد کرد. او با تاکید بر اینکه سلامت نقش مهمی در توسعه یک کشور دارد، گفت: همه بر این باور هستند که انسان سالم، محور توسعه است. اگر انسان بیمار باشد کشور نه امنیت دارد و نه پیشرفت، بنابراین باید تلاش کنیم بهداشت جامعه را ارتقا بخشیم.


وزیر بهداشت با اشاره به اینکه این روزها بیشتر بیماری‌ها غیرواگیر است گفت: موضوع اشتغال در امر سلامت اثرگذار است و آمار بالایی از بیماری‌های اعصاب و روان گزارش شده همچنین بعد از تصادف بیشترین علل مرگ ناشی از نزاع‌های داخل خانواده و خارج از خانواده است و اعتیاد، کشاورزی و وضعیت صنعت در امر سلامت اثرگذار است.
هاشمی به اقدامات انجام شده در زمینه سلامت در دهه‌های گذشته، اشاره کرد و گفت: مردم در دهه‌های گذشته کمتر شاهد این بودند که طرح‌های بزرگ کشور پیوست سلامت داشته باشد. در ابتدای سال گذشته سیاست‌های کلی نظام سلامت توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی ابلاغ شد و بر این موضوع که طرح‌های بزرگ ملی باید پیوست سلامت داشته باشد، تاکید شد.


File_201210141453433
او ادامه داد: برای مثال مسکن مهر می‌سازیم اما فکر درمانگاه، مرکز بهداشت و بیمارستان برای آن نیستیم و حتی اگر فکر ساختن بیمارستان هم کنیم محلی برای تامین‌اعتبار آن نیست. همچنین شهرک‌هایی با 800 هزار جمعیت یک تخت بیمارستانی هم ندارند یا در هیچ جای اتوبان، محلی را برای ساخت پایگاه بهداشت پیش‌بینی نمی‌کنیم و انتظار داریم همه این امور توسط وزارت بهداشت انجام گیرد درصورتی که روزی که می‌خواستیم اتوبان را طراحی کنیم پیوست سلامتی برای آن درنظر نگرفتیم. وزیر بهداشت با اشاره به اهمیت پیشگیری گفت: اکنون بیش از 25 میلیون نفر در ایران اضافه وزن دارند که این در گذشته وجود نداشت اما اکنون به‌دلیل تغییر سبک زندگی و نوع خوراک این مشکل پیش آمده است.


nf00221379-2
هاشمی ادامه داد: فشار خون یکی از عوامل مهم مرگ در ایران است اما 50 درصد افراد از اینکه مبتلا به فشار خون هستند اطلاع ندارند. باید توجه داشته باشیم که بخش کمی از دلیل ابتلا به فشار خون ارثی است و در ابتلا به فشارخون عوامل دیگری تاثیرگذارند. برای مثال مصرف نمک ایرانیان سه برابر مصرف نمک در دنیاست. همچنین مصرف شکر، نوع و میزان روغنی که ایرانی‌ها مصرف می‌کنند با بسیاری از ملت‌های دیگر متفاوت است که همین باعث بیماری و گرفتگی رگ‌ها و سکته می‌شود.
او در ادامه با اشاره به هزینه‌های عدم توجه به سلامت در جامعه، گفت: بحث هزینه در درجه دوم اهمیت قرار دارد اما عدم توجه به سلامت فشار زیادی بر بودجه دولت و هزینه‌های خانواده‌ها وارد می‌کند. اگر به بهداشت توجه شود نیازی به افزایش تخت و دارو نیست و هزینه‌ها در مجاری صحیح‌تری استفاده می‌شود.
وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه باید همه به مساله بهداشت و پیشگیری توجه کنند، ادامه داد: دولت موظف است امکانات را برای همه فراهم کند به شرطی که خود افراد هم این را بخواهند. در کشور ما همه‌ساله مبالغ هنگفتی صرف دخانیات می شود و 90 درصد سرطان‌های ریه که رو به افزایش است به‌دلیل استفاده از دخانیات است. در این امر دولت نمی‌تواند کاری کند و خود افراد باید بخواهند.


کد خبر: 255184

وب گردی

وب گردی