هیات امنا ها میتوانند در دانشگاه ها تحول ایجاد کنند

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: دانشگاه ها در حال حاضر مسائل کوچکی را در هیات امنا مورد تصویب قرار می‌دهند. درحالی که به هیات امنا اختیارات بزرگتری داده شده و این هیات امناها هستند که می‌توانند در دانشگاه‌ها تحول ایجاد کنند و به سمت استقلال بیشتر حرکت کنند.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی در اجلاس سراسری اعضای هیات‌های امنای دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور اظهار کرد: درحال حاضر سمت گیری کار دانشگاه‌ها به سمت استقلال بیشتر است که اگر این امر محقق شود می‌تواند در قانون هیات امنا که از سال ۶۷ تصویب شده تحولی ایجاد کند. از نکات برجسته‌ای که در آن وجود دارد مزیت اختیار تصمیم‌گیری است. اما ماحصل فعالیت هیات امنا در حال حاضر با آنچه که در قانون ‌آمده است فاصله زیادی دارد.

وی ادامه داد:‌ در قانون آمده است که دانشگاه‌ها می‌توانند بدون توجه به قانون دستگاه‌های دولتی مدیریت خدمات کشوری و برخی از قوانین دیگر عمل کنند و در چارچوب مصوبه‌های مالی استخدامی مصوب هیات امنا که به تصویب دو وزیر برسد تصمیم گیری کنند و منابعی که مجلس و دولت برای آنها تصویب می‌کنند به عنوان کمک تلقی شود که این یک کار استثنایی است که انجام شده و هیات امنا می‌تواند روابطی را برای اداره بهتر دانشگاه‌ها خلق کنند که این اجازه به سایر دستگاه‌ها داده نشده زیرا سطح نخبه‌گی و رشد در دانشگاه‌ها به حدی است که خودشان برای خود تصمیم‌گیری کنند و نه کسانی دیگر.

رییس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در حال حاضر مسائل کوچکی را در هیات امنا مورد تصویب قرار می‌دهند. درحالی که به هیات امنا اختیارات بزرگتری داده شده و این هیات امنا می‌توانند در دانشگاه‌ها تحول ایجاد کنند. بنابراین رویکرد زمینه حرکت به سمت استقلال فراهم است و کسی ایراد نمی‌گیرد که ساز و کارها و سمت‌گیری‌ها باید تغییر کند.

وی تاکید کرد:‌هیات امنای دانشگاه‌ها می توانند واسپاری و واگذاری امور دانشگاه‌ها به بیرون را داشته باشند و از بار خود کم کنند و دراین راستا اختیارات کافی برخوردار هستند.

دکتر لاریجانی با بیان اینکه وضع اقتصادی کشور نیاز به تحول دارد گفت: هزینه‌های جاری کشور زیاد است و خدمات با قیمت‌ بالا ارائه می‌شوند و در جاهایی که می‌خواهیم سرمایه گذاری بیشتری داشته باشم دستمان تنگ است و مشکل داریم.

وی ادامه داد:‌ دانشگاه‌ها در دنیا با پول نفت اداره نمی‌شوند و با درآمدی که از پژوهش بدست می‌آورند، حرکت می کنند و هیچ دانشگاهی در دنیا با پول نفت اداره نمی‌شود.

چالش اقتصادیمهمترین چالش پیش رو

رییس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد:‌ بودجه‌ای که امسال برای کشور اختصاص داده‌ایم با زحمت بسته شده و به نظر می‌رسد از نظر اقتصادی و کارآمدی باید کار مهمی بر روی کابینه دولت دوازدهم انجام شود زیرا مهمترین چالشی که روبروی ماست چالش اقتصادی است.

لاریجانی با بیان اینکه آمارها نشان دهنده عملکرد نسبتا خوب وزارت بهداشت در چهار سال اخیر است گفت:‌ در خصوص آمار مرگ و میر نوزادان رتبه ایران در میان ۲۶ کشور منطقه ۱۴ و در بین ۱۴۰ کشور جهان ۸۷ است. همچنین از نظر آمار مرگ و میر کودکان زیر ۵ سال در بین ۲۶ کشور منطقه، ایران رتبه ۱۴ را دارد و در بین ۱۹۷ کشور جهان رتبه ۸۶ را به خود اختصاص داده‌ایم. همچنین در خصوص نرخ مرگ و میر رتبه ایران از بین ۲۶ کشور منطقه ۱۱ است و در ۲۱۰ کشور جهان رتبه ایران ۱۱ تعیین شده است.

رییس مجلس شورای اسلامی افزود: همچنین در خصوص واکسیناسیون رتبه ایران در ۲۸ کشور منطقه ۸ و در بین ۱۹۱ کشور جهان ۳۴ است. بنابر این آمارها نشان می‌دهد میزان مرگ و میر در کودکان و واکسیناسیون مناسب است و پیشرفت‌های خوبی در چهار سال گذشته در این خصوص حاصل شده است.

وی افزود: زمانی که با چالش‌های بزرگی در حد هشدار ملی مواجه هستیم باید حواشی را کم کنیم و به اصل موضوع بپردازیم چرا که این حواشی سیاسی ذهن همه مسئولان را گرفته و باید از خیلی از چالش‌ها پرهیز کنند چرا که این چالش‌ها واقعی نیست.

وی با بیان اینکه اولین مسئله این است که بفهمیم اقتصاد بیمار داریم گفت: ذهن مسئولین باید به دنبال خدمات بهتر و کاهش هزینه‌ها باشد و ما باید بودجه‌ای برای هیات امنا اختصاص دهیم تا خودشان را اداره کنند البته باید انضباط نیز در این موضوع رعایت شود.

رییس مجلس گفت:‌ روز گذشته در یکی از روزنامه‌ها نوشته شد که برخی از وزرا برای اینکه به کابینه دولت بعد راه پیدا کنند دست به دامن بهارستان شده ‌اند درحالی که این مسئله واقعی نیست و من هیچ وزیری را سراغ ندارم که به مجلس بیاید و تقاضا کند و کاری کند که به دولت بعد برود. در حالیکه کاملا برعکس این موضوع مصداق داشته از جمله دکتر هاشمی درخواست داشته‌اند که در دولت بعدی حضور نداشته باشند و ما توصیه کردیم که دراین دولت هم بمانند. بنابراین ما هیچ نسبتی با کسی نداریم و گفته می‌شود که وزرا به مجلس آمده‌اند و درخواست رفتن به دولت بعدی را داشته‌اند کاملا خلاف واقع است.

لاریجانی در ادامه تاکید کرد: ضرورت دارد تا هزینه‌های سلامت را از درآمد های پایدار برخوردار کنیم و خواهش ما از نخبگان این است که وضع اقتصادی کشور را دریابند و آن را سامان دهند.

ریس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ‌بعضی از درآمدها در وزارت بهداشت در سطوح مختلف متوازن نیست گفت:‌ این مسئله باعث اعتراض برخی افراد می شود و بهتر است این درآمدها متوازن شوند.

وی در پایان تاکید کرد: این وظیفه ملی است که هزینه‌های کشور کاهش یابد و درآمدها اضافه شوند و اگر هر دستگاهی جزیره‌ای عمل کند ما موفق نخواهیم بود در این راستا لازم است هیات امناها تحولات اساسی در دانشگاه‌ها ایجاد کنند.

203/202

کد خبر: 819969

وب گردی

وب گردی