عبدالله گل: مسلمانان خاطره اشغالگری های اسرائیل را از یاد نمی برند

رئیس‌جمهور پیشین ترکیه از اقدامات اخیر رژیم صهیونستی در مسجدالاقصی انتقاد و اعلام کرد جهان اسلام آن را محکوم کرده است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از پایگاه اینترنتی روزنامه جمهوریت، «عبدالله گل»، رئیس جمهور سابق ترکیه، با انتقاد از رژیم صهیونیستی، اقدامات این رژیم را علیه مسجدالاقصی غیرقابل قبول دانست.

او دیروز پس از مراسم نماز جمعه در مسجدی در محله «ساری یِر» استانبول در گفتگو با خبرنگاران گفت: به نظر می‌رسد نزاع‌های داخلی در کشورهای اسلامی فرصتی را برای سیاست‌هایی فراهم کرده که اسرائیل همزمان با سالروز اشغال فلسطین، علیه مسجدالاقصی در پیش گرفته است.

رئیس جمهور پیشین ترکیه افزود: جهان اسلام و سازمان ملل این سیاست‌ها را محکوم کرده‌اند. اینکه اسرائیل کمی عقب‌نشینی کرده تحول مثبتی است، اما اشغالگری همچنان ادامه دارد و تلخی آن را همه مسلمانان در قلب‌های خود احساس می‌کنند.

گل در بخشی دیگر از اظهاراتش گفت متهمان پرونده روزنامه جمهوریت نباید در بازداشت بمانند.

او افزود: همواره گفته‌ام که اگر قرار است روزنامه‌نگاری محاکمه شود، این کار باید بدون اینکه آنان بازداشت شوند، صورت گیرد. اکنون نیز بر این باورم که بهتر است محاکمه روزنامه‌نگاران بدون بازداشت صورت گیرد.

رئیس جمهور سابق ترکیه تاکید کرد، بی‌تردید دادگاه باید در این باره تصمیم بگیرد اما تصور می‌کنم چنین اقدامی موجب آرامش خاطر بیشتر دولت ترکیه در داخل و خارج خواهد شد.

شایان ذکر است دادگاه استانبول دیروز با آزادی مشروط ۷ تن از متهمان پرونده روزنامه جمهوریت -که به حمایت از گروه‌های تروریستی بدون عضویت در این گروه‌ها متهم شده اند- موافقت کرد.

آکین آتالای رئیس هیئت مدیره، ‌مراد صابونجو سردبیر، احمد شیک و قدری گورسل مقاله‌نویسان روزنامه جمهوریت همچنان در بازداشت بسر می‌برند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

801

کد خبر: 821032

وب گردی

وب گردی