بهترین راهکارحضور همه مردم درحل مشکلات و معضلات کشور است

مقام معظم رهبری در دیدار جمعی از مردم قم در مورد آسیب های اجتماعی و راه های برون رفت از آن فرمودند: "هر سه قوّه مشکلات کشور را بشناسند و روی یکایک مشکلات متمرکز بشوند. ما اگر مشکلات را فهرست کنیم، ممکن است 15-10 مشکل اساسی داشته باشیم و اینها را روی کاغذ بنویسیم؛ باید تقسیم کار کنیم، متمرکز بشویم روی این مشکل، زمان بگذاریم برایش و آن را حل کنیم.

اکرم جدیدی ممتاز- ایسکانیوز: مقام معظم رهبری در ادامه بیانات خود فرمودند: بنده چندین جلسه تشکیل داده‌ام برای آسیب‌های اجتماعی؛ الان حدود دو سال یا دوسال‌ونیم است که هر چند وقت یک بار، ما اینجا یک جلسه برای آسیب‌های اجتماعی با مسئولان اساسی و درجه‌ یک کشور از وزرا و نمایندگان و مسئولان نهادها و رؤسای قوا و مانند اینها تشکیل میدهیم، راجع به آسیب‌های اجتماعی بحث میکنیم، صحبت می کنیم. من در جلسات گفته‌ام به آقایان؛ بایستی هرکدام از اینها را تقسیم کار کنند. البتّه در بخشی از کارها انصافاً خوب هم حرکت کرده‌اند، پیش هم رفته‌اند؛ در بعضی از مسائل متمرکز شده‌اند، کار کرده‌اند، پیش رفته‌اند. ما مشکل غیر قابل حل در کشور نداریم که بگوییم این مشکل غیر قابل حل است، یا این گره بازنشدنی است؛ نداریم چنین چیزی؛ این را همه بدانند. همه‌ این گره‌ها بازشدنی است، منتها یک مقداری باید خودمان را آماده‌تر کنیم، پابه‌رکاب‌تر باشیم، بیشتر کار کنیم، دقیق‌تر کار کنیم."

تاکید مقام معظم رهبری بر تلاش برای رفع فشار های زندگی مردم

بدنبال فرمایشات مقام معظم رهبری در دیدار جمعی از مردم قم و تاکید برحل مشکلات داخلی و برطرف کردن ضعف ها و دفاع از حقوق مظلومان و تلاش برای رفع فشار های زندگی مردم و تشکیل سازمان امور اجتماعی کشور، دکتر کمال اکبری معاون مشارکت های سازمان امور اجتماعی وزارت کشور در مصاحبه اختصاصی به ایسکانیوز گفت: با توجه به دغدغه های اخیر موجود در کشور و شناسایی بستر های اجتماعی و فرمایشات رهبری مبنی بر تقویت حوزه های اجتماعی ، سازمان اجتماعی تشکیل شد.

معاون مشارکت های سازمان امور اجتماعی وزارت کشور افزود: با ورود مقام معظم رهبری به این موضوع نهادها و سازمانها با مسئولیت وزارت کشور در خصوص ساماندهی مسائل حوزه های اجتماعی این سازمان با دو رویکرد تشکیل شد 1- پیشگیری از آسیب ها 2- آسیب زدایی در حوزه هایی که مسائل آسیب زا وجود دارد در داخل سازمان فراهم شد.

بهترین راهکارحضور همه مردم درحل مشکلات و معضلات کشور است

دکنر اکبری گفت: با توجه به مسئولیتم، مشارکت عمومی مردم باید در راستای پیشگیری از آسیب ها و آسیب زدایی باشد و این امر تنها از طریق سازمان های مردم نهاد ،موسسات و نهادهایی که به عنوان خیریه ثبت شده اند امکان پذیر است تا بتوانیم از همکاری و هم افزایی آنها برای حل مشکلات اجتماعی استفاده کنیم و اساسا بسیاری از این سازمان ها با نیت خیر و نیت عمومی برای همکاری در بسترهای اجتماعی تشکیل شده اند.

به گفته دکتر اکبری برنامه ما در این امر آموزش سازمان ها، توانمند سازی و بستر سازی برای انجام فعالیت هایشان در حوزه پیشگیری و آسیب زدایی است و همچنین هماهنگی با نهادهای مختلف است تا در چارچوب وظایفی که در اختیارشان قرار داده شده و طبق مصوبه اساسنامه هایشان بتوانند به جامعه خدمت کنند و بنظر ما بهترین راهکار حضور همه مردم در حل مشکلات و معضلات کشور است زیرا خود مردم بهترین فاکتوری هستند که می توانند با هم افزایی و شناسایی، طراحی و اجرای مشکلات را برطرف سازند و ما به عنوان یک مرکز تلاش می کنیم با بستر سازی و فراهم کردن امکانات در این موضوعات نقش داشته باشیم.

تا الان برنامه هایی را عنوان کردید تنها اهرم کمکی بود خود سازمان به عنوان یک نهاد مستقل چه اقداماتی در پیش دارد؟

- در وزارت کشور معاونت های مختلفی وجود دارد یکی از این معاونت ها ، معاونت آسیب های اجتماعی است که در آنها کارشناسان متعددی در حال بررسی مشکلات هستندخود مجموعه هم در حال پیگیری جدی با کمک نهاد های کشور و نهادهای تخصصی در موضوعات مختلف اجتماعی و نهادهایی که اصولا برای همین امر در کشور تشکیل شده اند است اما با توجه به گستره مشکلات ومسایل موجود کشور،مهمترین ارگان سازمان های مردم نهاد هستند که به این امر اقدام کنند تا در حل مشکلات اجتماعی همراه دولت باشند.

چه مدت زمان لازم است تا ارزیابی اولین عملکرد در این مورد به مقام معظم رهبری و مردم اعلام شود؟

-قسمت های مختلفی دست اندر کار حل مشکلات خواهند بود اما ما تلاش می کنیم تا در خصوص موضوعات محوله به خودمان در بازه زمانی بهار آینده گزارش مفصلی به مقام معظم رهبری و مردم ارائه دهیم.

آیا بودجه ای نیز در این مورد در نظر گرفته شده است؟

-بله. بودجه خود وزارت کشور است و بخشی از این بودجه برای شورای اجتماعی کشور در نظر گرفته شده است که از طریقمجاری قانونی در همین زمینه ها هزینه می شود تا جوابگوی نیازهایی که در کشور هست باشیم .

سازمان امور اجتماعی کشور در واقع شکل ارتقا یافته مرکز امور اجتماعی و فرهنگی وزارت کشور است که هماهنگی، رصد، نظارت و مدیریت و ساماندهی آسیب های اجتماعی را برعهده دارد. سازمان امور اجتماعی کشور، علاوه بر رصد و نظارت آسیب های اجتماعی، پیگیری اجرای مصوبات و وظایف و راهکارهای دستگاه های مختلف به شکل دقیق تر و سریع تری را برعهده دارد و توسعه سازمان های مردم نهاد یکی دیگر از وظایف این سازمان به ویژه معاونت مشارکت اجتماعی و سازمان های مردم نهاد است.

705

کد خبر: 896355

وب گردی

وب گردی