مدیریت راهبردی فناوری مسئله‌ای چالش‌برانگیز است

یکی از چالش‌های مطرح برای مدیریت فناوری و نوآوری، مسئله توسعه فرایندها و نظام‌های اثربخش برای کسب اطمینان از انطباق میان سرمایه‌گذاری‌ها انجام‌شده در زمینه فناوری، با نیازهای فعلی و آتی کسب‌وکار است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز؛ به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، یکی از چالش‌های مطرح برای مدیریت فناوری و نوآوری، مسئله توسعه فرایندها و نظام‌های اثربخش برای کسب اطمینان از انطباق میان سرمایه‌گذاری‌ها انجام‌شده در زمینه فناوری، با نیازهای فعلی و آتی کسب‌وکار است. بدین منظور، لازم است با تأثیر تغییرات ایجادشده در فناوری و بازارها در قالب تهدیدها و فرصت‌هایی درک شود، این مسائل با افزایش هزینه، پیچیدگی و نرخ تغییر فناوری و همچنین جهانی‌شدن رقابت و منابع فناوری، اهمیت بیشتری می یابد.

مدیریت راهبردی فناوری مسئله‌ای چالش‌برانگیز است. این امر ناشی از مسائلی چون وجود پیچیدگی در نظام نوآوری، عدم قطعیت در بازارهای آینده، عدم قطعیت در پیشرفت‌های فنی، ضرورت ایجاد هماهنگی میان فکر و عمل در وظایف عملکردی کسب‌وکار و همچنین ضرورت ایجاد هماهنگی بین سازمان‌هایی است که درگیر نظام نوآوری هستند.
چارچوب‌ها، فنون و فرایندهای بسیاری در این زمینه ایجادشده است. روش‌هایی چون ارزیابی پورتفولیو، طرح‌ریزی ستاریو، گسترش کارکردهای کیفیت، تجزیه‌وتحلیل ارزش و تدوین نقشه راه فناوری ازجمله این موارد است.
در طول دهه گذشته، تمایل به تدوین نقشه راه هم در سطح بنگاه و هم در سطح شبکه(دولت‌ها، انجمن‌های بازرگانی و برنامه‌های مشترک تحقیقاتی) به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای افزایش‌یافته است. این مسئله دلایل مختلفی دارد که از آن جمله می‌توان به ماهیت انعطاف‌پذیر این رویکرد در پاسخ به دامنه وسیعی از اهداف، توانایی این روش به‌عنوان سازوکاری یکپارچه در مواجهه با مسائل پیچیده و متغیر راهبردی اشاره کرد.
همچنین تمرکز این رویکرد بر تصمیم‌گیری و اجرا و همچنین قدرت این روش در حمایت از ارتباطات و دست‌یابی به اجماع نظر از دیگر دلایل افزایش تمایل به تدوین نقشه راه است که می‌توان به آن اشاره کرد.
راه حل اصلی چیست؟
تدوین نقشه راه، رویکردی کاربردی و علمی است که اغلب به‌واسطه کارکنان شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف گسترش‌یافته و مورداستفاده قرار می‌گیرد، ازاین‌رو تلاش شده تا رویکرد مذکور ازنقطه‌نظر شرکت و سازمان‌هایی که درگذشته از این روش استفاده کرده‌اند، مورداستفاده قرار گیرد.
نقشه راه در سازمان‌ها و شرکت‌ها استفاده‌نشده و امروز صنایع فعال و پیشرو در دنیا، از نقشه راه فناوری، به‌منظور تدوین راهبردهای توسعه‌ای و افزایش رقابت‌پذیری و برتری خود در بازارهای داخل و بین‌الملل استفاده می‌کنند. ترسیم نقشه راه میتواند یک طرح کلی را درباره مجموعه نیازها و فناوری ها مورد نیاز برای برآورده کردن آن نیازها توسعه دهد و مکانیسمی را برای کمک به خبرگان در راستای پیش بینی چگونگی توسعه فناوریها در حوزه های هدف ایجاد کند.

202

کد خبر: 902490

وب گردی

وب گردی