نام سند ۲۰۳۰ هم بوی تقلید و وابستگی می دهد

عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در همایش استقلال و ارزش های جهانی با انتقاد از تحمیل سند ۲۰۳۰ گفت: حتی عنوان و نام سند ۲۰۳۰ هم بوی تقلید و وابستگی می دهد و این در حالی است که نقشه راه دستگاه آموزشی باید بر اساس مبانی خودمان طراحی کنیم.

به گزارش خبرنگار سرویس دانشگاه ایسکانیوز، حجت الاسلام علی ذوعلم در همایش استقلال و ارزش های جهانی در سالن شهید رجب بیگی دانشکده فنی دانشگاه تهران در خصوص استقلال و ارزش های جهانی تعلیم و تربیت گفت: استقلال به این معنی نیست که دور خودمان حصار بکشیم.

وی با تبیین معنای استقلال و وابستگی افزود: استقلال یکی از شعارهای اصلی انقلاب اسلامی است، استقلال از تقلید و اقتباس بی منطق و اجبار و الزام است و اینگونه استقلال از امور مذموم مطلوب می شود.

عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه استقلال آموزشی یکی از شعب فرهنگ است، تصریح کرد: فرهنگ دارای ۳ سطح است؛ سطح زیرساختی که مبانی نظری، فلسفی و نگرش های بنیادین است، سطح دوم فرایندها، ساختارها و روش های کلان است و سطح سوم که محصول فرهنگ است.

وی با بیان اینکه استقلال فرهنگی در سطح اول فرهنگ و زیرساخت مطرح است، تاکید کرد: باید در این سطح بدون تاثیرپذیری، بدون تقلید و پیروی از چارچوب ها و پارادایم فکری دیگران از تجربه دیگران ذیل نگرش های مبنایی خودمان استفاده کنیم.

ذوعلم با بیان اینکه استقلال به معنی آزادی در سطح کلان و ملی تصریح کرد: تاکید ما در آزادی از فشارها، تحمیل ها و خط دهی های دیگران و استقلال در عرصه فرهنگی و آموزشی متکی بر مبانی نظری و فلسفی و چارچوب های ارزشی است.
وی افزود: پذیرش نسخه جهانی با مبانی و ارزش ها سازگار نیست و به سمت و سوی وابستگی فرهنگی سوق می دهد که نباید به آن تن دهیم.

عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با انتقاد از تحمیل سند ۲۰۳۰ گفت: حتی عنوان و نام سند ۲۰۳۰ هم بوی تقلید و وابستگی می دهد و این در حالی است که نقشه راه دستگاه آموزشی باید بر اساس مبانی خودمان طراحی کنیم.

وی با بیان اینکه هر چند سند ۲۰۳۰ لغو شده است، افزود: تنها مصداق تهدید استقلال فرهنگی سند ۲۰۳۰نیست.
ذوعلم باوجود اشکالات عدیده سند۲۰۳۰ گفت: مجموعه اعتباری برای آموزش و پرورش کمتر از ۱۰ درصد بودجه جاری کشور است و در این سند گفته شده در طول زمان حداقل به ۲۵ درصد بودجه برسد.

کد خبر: 908656

وب گردی

وب گردی