جمالی: توسعه پایدار در گرو صلح و امنیت است

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: امروز توسعه پایدار در گرو صلح و امنیت است و تنها فقدان جنگ مسلحانه برای دستیابی به صلح پایدار کافی نیست. همکاری نیاز امروز بشر در مواجهه با تهدیدات نوین بشری است.

به گزارش ایسکانیوز، محمدجواد جمالی نوبندگانی در سخنرانی خود در کمیته صلح و امنیت پایدار در یکصد و سی و هشتمین دوره بین‌المجالس در ژنو بیان کرد: با قربانی شدن شماری از انسان‌های بی‌گناه و تخریب محیط زیست و زیرساخت‌ها و بسیاری دیگر از ضررهای به دست آمده توسعه پایدار در فقدان صلح و امنیت در جهان میسر نخواهد شد. تنش، جنگ و فقدان امنیت سرمایه‌هایی را که باید در راه توسعه و راه عمومی کشورها صرف شود از مسیر خود منحرف ساخته و در راه نظامی‌گیری و مقابله با تهدیدها صرف می‌کند.

وی در ادامه گفت: امروز توسعه پایدار در گرو صلح و امنیت مثبت است و تنها فقدان جنگ مسلحانه برای دستیابی به صلح پایدار کافی نیست. تنش و حالت نه جنگ و نه صلح مخل امنیت و همزیستی مسالمت‌آمیز است. ما باید از این موارد فراتر رویم چراکه در بعضی از جاها عدالت، بهره‌برداری برابر از منابع و آموزش نیز وجود ندارد. لذا تا زمانی که این موارد برطرف نشود صلح و امنیت بین‌المللی محقق نخواهد شد.

جمالی خاطرنشان کرد: امروز بشریت در یک دهکده جهانی زندگی می‌کند و غیر ممکن است که آثار عملکرد ما دیگران را متاثر نکند. امروزه تهدیدات غالبا مشترک و فراگیر است. مثال بارز این ادعا محیط زیستی است که در آن زندگی می‌کنیم. خشکسالی، تغییر اقلیم، آلودگی هوا و ریزگردها ناشی از تخریب محیطی زیست چه در نتیجه جنگ و چه در نتیجه تحولات صنعتی است که زندگی بشر را در معرض خطر قرار داده است.

وی افزود: اکنون سوالی که مطرح است این است که بشر امروز چه پاسخی به نسل‌های آینده خواهد داد. از بعد دیگر تهدیدات سخت‌افزاری نظیر تروریسم، جرایم سازمان‌یافته فراملی و دزدی دریایی تهدیدات مشترک دیگری هستند که مرزها را درمی‌نوردند و هر کشوری را متاثر می‌کند. همکاری میان کشورها تنها و بهترین راه برای مقابله با این تهدیدات است.

نماینده مردم فسا در مجلس گفت: همکاری نیاز امروز بشر برای مواجهه با تهدیدات نوین بشری است. اما در عین حال باید توجه داشته باشیم که مقابله با این تهدیدات به صورت سخت‌افزاری امکان‌پذیر نیست و واقعیت این است که باید ریشه این تهدیدات را مورد خطاب قرار داد. فقدان عدالت و نابرابری در بهره‌مندی از فرصت‌ها و فقر و حقوق سرکوب شده بشری و عدم شناسایی حقوق جمعیت‌ها و تحریکات خارجی و سوءاستفاده ابزاری و کاستی‌ها برای پیشبرد اهداف خاص همگی موجب بی‌ثباتی و فقدان امنیت شده است.

وی در ادامه بیان کرد: من از منطقه‌ای از جهان در اینجا حضور یافتم که صلح و امنیت آرزویی سخت و دست‌نیافتنی برای مردمی است که قرن‌ها است قربانی نظامی سیاسی اقتصادی سلطه جهانی و حکومت‌های غیرمردمی منطقه‌ای بوده‌اند و آرامش و رفاه را در زندگی خود تجربه نکرده‌اند. درگیری و تنش از اتفاقات روزمره زندگی آنهاست. آیا در محیط تنش‌آلود و توأم با تهدید و مداخلات خارجی و سرکوب امکان رشد و شکوفایی وجود دارد؟ آیا مردم می‌توانند به توسعه پایدار دست پیدا کنند؟

وی در پایان گفت: در این منطقه دخالت‌های خارجی و مداخله در امور داخلی کشورها به منظور تغییر اجباری حکومت‌ها و یا نگه داشتن حکومت‌های قبیله‌ای برخلاف نظر اکثریت مردم صلح و امنیت را از دسترس خارج کرده است. در جایی که دغدغه اصلی مردم صلح و امنیت است چگونه می‌توانیم از ارتقای فرهنگی و توسعه اقتصادی که از مولفه‌های تاثیرگذار در توسعه پایدار است، صحبت کنیم.

در جلسه عصر این اجلاس نیز بررسی اصلاحیه‌های کشورهای مختلف در مورد قطعنامه کمیته صلح و امنیت بین‌المللی مورد بررسی قرار گرفت که حدود 70 اصلاحیه بررسی شد و بقیه موارد به جلسه بعدی موکول شد.

در نشست جانبی بین‌المجالس جهانی؛

کشورهای اسلامی انتقال سفارتخانه آمریکا به قدس را محکوم کردند

در نشست جانبی کشورهای اسلامی بین‌المجالس که صبح روز شنبه در ژنو برگزار شد، اعضا متفق‌القول بر محکومیت انتقال سفارتخانه‌های خارجی بخصوص سفارتخانه آمریکا به قدس شریف تاکید کردند.

بنا به این گزارش در نشست جانبی کشورهای اسلامی بین‌المجالس جهانی که با حضور محمدجواد جمالی نوبندگانی و حجت‌الاسلام سیدمصطفی ذوالقدر به نمایندگی از پارلمان کشورمان برگزار شد، انتقال سفارت‌خانه‌های خارجی به خصوص سفارت‌خانه آمریکا به قدس شریف و همچنین اقدامات رژیم صهیونیستی در آزار و اذیت زنان و دختران فلسطینی نیز از سوی اعضا متفق‌القول محکوم شد.

در این اجلاس همچنین طرح رژیم صهیونیستی برای اخراج ایران از کمیته مبارزه با تروریسم با 459 رای مخالف، 841 رای ممتنع و 108 رای موافق به تصویب نرسید.

301

کد خبر: 917769

وب گردی

وب گردی