وبینار ملی «هوش مصنوعی و کاربرد آن در علوم مختلف» برگزار شد

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج گفت: در راستای اجرای دوشنبه های وبیناری باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، وبینارملی «هوش مصنوعی و کاربرد آن در علوم مختلف» برگزار شد.

حامد ثابت معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج با اشاره به برگزاری وبینار « هوش مصنوعی » اظهار داشت: این وبینار توسط باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان واحد کرج به ریاست ملاجان و با راهبری اداره کل هدایت و توانمندی سازی دانشجویی باشگاه پژوهشگران برگزار شد.

معاون پژوهش و فناوری واحد کرج گفت: این وبینار توسط پیمان حاجی حسینی، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج - دانشکده مکاترونیک گروه مهندسی برق با سرفصل هایی نظیر تعریف هوش، هوش مصنوعی و کاربردهای آن، مفهوم محاسبات نرم (Soft Computing) ، معرفی کلی شبکه های عصبی (Neural Networks) و کاربردهای آنها، الگوریتم های بهینه سازی فرا ابتکاری(Metaheuristic) و سیستم های فازی (Fuzzy Systems) تدریس شد.

ثابت به نقل از حاجی حسینی بیان کرد: بنا به گفته پروفسور لطفی زاده در سال ۱۹۹۲، محاسبات نرم یک روش جدید محاسباتی است که توانائی های شاخص ذهن انسان را برای استدلال و فراگیری در یک محیط نامعین و نادقیق گرد هم می آورد.

برخلاف شیوه‌های محاسباتی سخت که تمامی همّت و توان خود را به دقیق‌بودن و مدل‌نمودن کامل حقیقت معطوف می‌دارند، روش‌های نرم بر اساس تحمّل نادقیق‌نگری‌ها، حقایق جزیی و ناکامل و فقدان اطمینان استوار گردیده‌اند. اصل هدایت کننده محاسبات نرم بهره‌برداری از خاصیت عدم دقیق بودن جهت مهار کردن مسأله و پایین آوردن هزینه راه‌حل است. به عنوان مهم‌ترین شاخه‌های این محاسبات، باید منطق فازی، شبکه های عصبی مصنوعی و الگوریتم های بهینه سازی را نام‌ برد.

درک هر چه روشن‌تر از چرایی، چگونگی، و نیز فلسفه این‌گونه محاسبات جدید است که افق‌های جدید در علوم پیچیده آینده را روشن ‌می‌سازد. در مقایسه با تدابیر علمی نرم، روش‌های علمی بکار رفته در سده‌های پیشین، تنها از عهده مدل‌سازی و آنالیز سامانه های نسبتاً ساده در مکانیک، فیزیک و برخی از زمینه‌های کاربردی و مهندسی برآمده‌اند. 

مسائل پیچیده‌تری همچون سامانه‌های وابسته به علوم زیست شناسی و پزشکی،  علوم اجتماعی، علوم انسانی،  علوم مدیریت و نظایر آنها بیرون از قلمرو اصلی و توفیق‌آفرین روش های ریاضی و تحلیلی دقیق باقی مانده ‌بودند.  
شایان ذکرست که خصایص سادگی و پیچیدگی، اموری نسبی هستند و قطع یقین، اغلب مدل سازی های ریاضی و علمی موفّق در گذشته هم به مفهوم مطلق کلام، بسیار پر اهمّیّت و پیچیده بوده‌اند.

انتهای پیام /

کد خبر: 1075395

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =