تقریب مذاهب موجب خنثی سازی تهدیدهای دشمنان اسلام خواهد شد

دانشجوی دکتری تخصصی علوم قران و حدیث واحد گرگان گفت: مذاهب اسلامی به عنوان سرمایه های مادی و معنوی در معرض تهدیدهای فراوان قرار دارد که با به کارگیری ایده تقریب، می توانیم در مقابل این تهدید ها بایستیم

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، عباسعلی نظر نوکنده دانشجوی دکتری تخصصی علوم قران و حدیث واحد گرگان صبح امروز در وبینار پایان‌نامه‌های دانشگاه آزاد اسلامی با موضوع تقریب مذاهب اسلامی که به همت مرکز مطالعات و برنامه ریزی و تعالی معاونت علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد، ضمن ارائه پایان نامه خود با موضوع «راهکارهای عملی تقریب مذاهب اسلامی از منظر قرآن و روایات»، اظهارکرد: تقریب و هم بستگی، امری بسیار مهم است که قرآن و سنت بر آن تاکید کرده‌اند؛ رمز پیروزی های رسول خدا نیز همواره دعوت به وحدت و توحید بوده است.

وی افزود: مذاهب اسلامی به عنوان سرمایه های مادی و معنوی در معرض تهدیدهای فراوان قرار دارد که با به کارگیری ایده تقریب، می توانیم در مقابل این تهدید ها بایستیم و موجب هویت بخشی میان مذاهب شویم. هدف اصلی اسلام، پیشرفت و رشد انسان ها در سایه وحدت و همدلی است که همواره علما و بزرگان اسلام بررروی آن تاکید کرده‌اند.

نظرنوکنده ادامه داد: علمای اسلامی اعم از شیعه و سنی، تلاش های بسیاری را در راستای وحدت و تقریب مذاهب انجام داده‌اند. آن‌ها فعالیت های علمی و پژوهشی در این حوزه و همچنین استخراج مفاهیم وحدت آفرین از منابع اسلامی و احکام الهی انجام داده‌اند. به عنوان مثال امام خمینی(ره)، تقارب میان مذاهب را واجب شرعی می دانستند که دارای مبنای الهی و شرعی است.

دانشجوی دکتری تخصصی علوم قران و حدیث واحد گرگان تاکید کرد: مبارزه با دنیا طلبی مسلمانان، استفاده از موقعیت جغرافیایی، دشمن شناسی، مبنا شناسی و... از مولفه‌های مهم وحدت از دیدگاه مقام معظم رهبری است که باید به آن توجه ویژه داشته باشیم. مرجعیت علمی و تفسیری اهل بیت(ع) نیز یکی مصادیق مهم در تقریب مذاهب اسلامی محسوب می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: هدف تقریب مذاهب، ایجاد اخوت و برداری میان امت اسلامی با بهره گیری از آیات قرآن است که امت اسلامی باید مصادیق رسیدن به این موضوع را شناسایی و به عنوان یکی از اولویت‌های اصلی به آن بپردازد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1078895

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =