توافق اولیه حماس و فتح برای آشتی ملی فلسطین

یک شبکه سعودی گزارش داد که جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) و جنبش فلسطینی فتح در ارتباط با مسئله آشتی ملی به توافق اولیه دست پیدا کرده‌اند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی (ایسکانیوز)، شبکه «العربیه»، شامگاه امروز (دوشنبه)، گزارش داد که هیأت‌های جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) و جنبش فلسطینی فتح که روز یکشنبه وارد مصر شده‌اند، در ارتباط با مسئله کنار گذاشتن اختلافات به توافق اولیه دست پیدا کرده‌اند.

طبق این گزارش، توافق اولیه میان طرفین بر سر آشتی‌ملی فراگیر صورت گرفته و پس از اعلام این آشتی، زمان انتخابات مشخص خواهد شد.

در ادامه این گزارش آمده است که مصر در تلاش است تا دیداری فراگیرتر میان گروه‌های فلسطینی برگزار کند.

در این گزارش همچنین ادعا شده است که قاهره از حماس خواسته که برای جلوگیری از تنش با تل‌آویو با گروه‌های مقاومت در غزه هماهنگی‌هایی انجام دهد.

العربیه همچنین نوشت که مصر از تل‌آویو خواسته است که برای جلوگیری از حملات موشکی، بمباران غزه را متوقف کند.

در ادامه این گزارش ضمن اشاره به اینکه مصر برای ورود کالا و خودرو مسئله بازگشایی گذرگاه «رفح» را بررسی می‌کند، ادعا شده که حماس به عدم انجام آنچه اقدام تحریک‌آمیز در گذرگاه رفح خوانده شده، متعهد شده است.

این گزارش در حالی است که جنبش مقاومت اسلامی فلسطین تا به این لحظه هیچ بیانیه رسمی در این خصوص منتشر نکرده است.

منابع خبری روز یکشنبه خبر داده بودند که هیأتی از جنبش‌های فتح و حماس وارد قاهره پایتخت مصر شده که ریاست هیأت حماس را «صالح العاروری» نائب رئیس این جنبش و ریاست هیأت فتح را «جبریل الرجوب» دبیرکل کمیته مرکزی فتح بر عهده داشته است.

پس از انتخابات مجلس قانون‌گذاری سال ۲۰۰۶ که با پیروزی حماس همراه بود، «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین حاضر به تفویض قدرت به حماس و قبول نخست‌وزیری «اسماعیل هنیه» نشد از این رو جنبش حماس نیز در غزه طی درگیری‌های شدیدی، کنترل این منطقه را به دست گرفت و عناصر فتح را بیرون راند. از آن پس جنبش فتح که در تشکیلات خودگردان نمود یافته کنترل کرانه باختری و جنبش حماس نیز کنترل غزه را بر عهده دارد.

حل اختلافات فتح و حماس در شرایطی که برخی کشورهای عربی به سمت سازش با رژیم صهیونیستی سوق پیدا کرده‌اند، توجه محافل منطقه‌ای و بین‌المللی را به خود جلب کرده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1081279

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =