برنامه‌ریزی برای جذب نخبگان سایر کشورها ضروری است

حسن سالاریه به مهاجرت از سایر کشورها به ایران اشاره و بیان کرد: مهاجرت به ایران یک جریانی است که وجود دارد و ضروری است این مهاجرت در قالب چرخش نخبگان و استعدادها صورت بگیرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی (ایسکانیوز)، برنامه «گفتگوی اجتماعی» رادیو گفت‌وگو در خصوص دفترهای مهاجرت و فرار نخبگان با دکتر سید احمد معتمدی رئیس دانشگاه امیر کبیر و دکتر حسن سالاریه معاون آینده سازان بنیاد ملی نخبگان به صورت تلفنی گفتگو کرد.

سید احمد معتمدی با تصریح بر اینکه آمارها نشان می‌دهد ایران جزو کشورهایی با آمار بالای مهاجرت نخبگانی نیست، گفت: تعداد دانشجویان و نخبگانی که در کشورهای دیگر مقیم هستند و یا مهاجرت کرده‌اند، عدد بالایی نیست و بیشترین تعداد در مهاجرت متعلق به آمریکا و کشورهای اروپایی است و در آسیا نیز چین و هند تعداد بالایی از نظر مهاجر دارند.

رئیس دانشگاه امیرکبیر در عین حال از عدم بازگشت نخبگانی که به کشورهای دیگر مهاجرت می‌کنند گفت و تصریح کرد: در این زمینه متاسفانه وضعیت مناسبی نداریم. اینکه دانشجویان و نخبگان به خارج از کشور بروند و تحصیل کنند، یک پدیده خوب و مثبت است زیرا یکی از راه‌های تبادل علمی همین رفت و آمدهای نخبگان به کشورهای یکدیگر است. اما اگر این پدیده یک سویه و یک طرفه باشد، نمی‌تواند مناسب باشد.

وی افزود: متاسفانه درصد پایینی از نخبگانی که کشورهای دیگر رفته‌اند، به کشور باز می‌گردند و از بین دانشجویانی که برای ادامه تحصیل به خارج از کشور می‌روند، عموما اغلب افراد دارای کیفیت بالایی هستند و این خسارت بالایی برای کشور محسوب می‌شود و متاسفانه از این جهت آمار مناسبی نداریم.

حسن سالاریه با بیان اینکه تعداد اندکی از کسانی که برای تحصیل مهاجرت می‌کنند، به کشور باز می‌گردند، تاکید کرد: تا جای ممکن باید بازگشت به کشور را برای استعدادهای برتر هموار کنیم.

وی از مهاجرت هدفمند گفت و افزود: همچنین باید کاری که مهاجرت هدفمند باشد و کسانی که برای تحصیل می‌روند باید با برنامه صورت بگیرد یعنی نیاز آن در کشور احصاء شده باشد و نباید هر کسی در هر رشته‌ای از کشور خارج شود.

معاون آینده سازان بنیاد ملی نخبگان به مهاجرت از سایر کشورها به ایران اشاره و بیان کرد: مهاجرت به ایران یک جریانی است که وجود دارد و ضروری است این مهاجرت در قالب چرخش نخبگان و استعدادها صورت بگیرد. بنابراین می‌توانیم نخبگان را از سایر کشورها به داخل جذب کنیم و به نوعی از ظرفیت نیروی انسانی برتری که در جهان وجود دارد، استفاده کنیم.

وی از تلاش‌هایی که در هر سه حوزه صورت می‌گیرد گفت و اظهار کرد: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهور، بنیاد ملی نخبگان و وزارت علوم در این زمینه فعالیت دارند. اساسا این اقدامات یک موضوع ملی است و نمی‌توان همه وظایف را بر عهده یک نهاد خاص قرار داد و همه باید با یکدیگر همکاری کنند.

سالاریه به تلاش‌های معاونت علمی ریاست جمهوری اشاره و عنوان کرد: این نهاد در مهاجرت هدفمند، بازگشت نخبگان به کشور و همچنین جذب نخبگان سایر کشورها به ایران تلاش‌های زیادی انجام داده است و در فرصت‌های مطالعاتی که در مقطع دکترا صورت می‌گیرد، مهاجرت هدفمند را در دستور کار قرار داده‌ایم.
...
خبرنگار : زهرا جودکی

کد خبر: 1082337

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =