قدرت تحلیل دانشجویان در مقابل آسیب‌های اجتماعی شناسایی شود/ حضور در تشکل‌ها مکانی مناسب برای بروز اندیشه‌های دانشجویی

حامد تقی پورفرشی معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلخچی گفت: پیدا کردن قدرت تحلیل در دانشجویان باعث بیمه شدن آنان در مقابل آسیب‌های اجتماعی می‌شود و با داشتن قدرت تحلیل می‌توانند در موضوعات مختلف جامعه مذاکره و مباحثه کرده و کم کم قدرت شرکت فعال تر در موضوعات اجتماعی را داشته باشند.

حامد تقی پورفرشی معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلخچی، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره رسالت اصلی دانشجوی امروزی و اینکه چرا دانشجویان دغدغه کمتری نسبت به شرایط حساس جامعه امروزی دارند؟ اظهار کرد: دانشجو قشر آگاه و پیشگام فهم صحیح انقلابی در جامعه ما و رسالت اصلی دانشجوی امروزی این است که بعنوان عنصر اصلی انقلابی جامعه مانده و مطالبه گر مواضع انقلاب بوده و همچنان پیام آوران انقلاب و ضامن پویایی و حرکت انقلابی جامعه باشند.

وی تصریح کرد: این موضوع که دانشجویان دغدغه کمتری نسبت به شرایط حساس جامعه امروزی دارند بیان صحیح نیست زیرا همچنان این جوانان هستند که مطالبه گر عدالت و حق و حقیقت هستند و این جوانان یا دانشجو هستند یا بوده و فارغ التحصیل شده‌اند.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی  واحد ایلخچی، گفت: نقش آفرینی فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها در عهده مدیریت جامعه و نقش دانشگاه آینده جامعه و مدیریت به تبع آن این موضوع را گوش زد می‌کند در بهترین حالت جهت کمک کردن به وضعیت اقتصادی دانشگاه باید کار آفرین تربیت کرد و با ارائه مهارت در کنار آموزش به دانشجویان این مسیر را هموار ساخت. بنابراین دانشجویان با در خواست و مطالبه از دانشگاه در خصوص ارائه مهارت‌های شغلی و کاری خود را آماه ایفای نقش کار آفرینی در جامعه کرده و سهم خو را در حل مشکل اقتصادی جامعه ایفا می‌کند.

وی افزود: دوره دانشجویی فرصت رشد و پیشرفت علمی برای یک دانشجو است، لذا هدف اصلی او باید در هر برهه از زمان دانش افزایی و کسب مهارت‌های لازم علمی و عملی باشد؛ البته باید به مسائل فرهنگی، اجتماعی و سیاسی و ارزشی نیز توجه کافی کند تا در دام جریان‌های سیاسی و انحرافات فکری و دیگر مسائل نیفتد و بتواند در مواقع حساس با بصیرت موضع گیری صحیح مورد سوء استفاده جریان‌ها قرار نگیرد.

تقی پورفرشی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه استقلال و تفکر دانشجو یکی از تعابیری است که در دهه‌های مختلف بعد از انقلاب دچار تزلزل شده است چقدر این استقلال می تواند در پیشبرد اهداف و رسالت دانشجو تاثیرگذار باشد؟ اظهار کرد: وقتی از استقلال صحبت می‌کنیم منظور استقلال در همه عرصه‌های سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و دفاعی است. بعد از وقوع انقلاب اسلامی، در حوزه‌های سیاسی و دفاعی استقلال کشور به نصاب قابل قبولی رسیده است، بدین معنا که تصمیمات سرنوشت‌ساز برای مردم ایران نه در واشنگتن و نه در لندن و نه در مسکو، بلکه در تهران و از سوی ایرانیان اتخاذ می‌شود و این درست در نقطه مقابل وضعیت ایران پیش از انقلاب و بسیاری از متحدان کنونی غرب در منطقه است.

وی اضافه کرد: اما در حوزه فرهنگی و اقتصادی به‌رغم تلاش‌های بسیارجوانان انقلابی و جهادگر ایران اسلامی رخ داده، استقلال اقتصادی و فرهنگی به‌طور قابل قبولی تحقق ‌نیافته و اساساً برخی آسیب‌های فرهنگی و تأثیرات مخرب تحریم‌های دشمن به دلیل همین عقب‌ماندگی‌هاست و اساسا کار در این عرصه‌ها  ضروری و در جهت استقلال کشور بسیار حیاتی است.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی  واحد ایلخچی، در رابطه با این سوال که آیا هویت دانشجویان در عصر کنونی دچار تزلزل شده است؟ گفت: طرح این قضیه که حساسیت جوانان نسبت به هویت دینی و ملی خود کم رنگ شده تحلیل صحیحی نیست؛ اما اینکه یکی از مقوله‌های تهاجم فرهنگی هدف قرار دادن هویت دانشجویی در کشور بوده است تردیدی نیست از مصادیق هویت دانشجویی می‌توان به هویت علمی، هویت معنوی، هویت اجتماعی، هویت سیاسی و هویت نمادین  یا  یافتن  الگوهای دانشگاهی و ... برای دانشجویان اشاره کرد که دانشگاه در ساختن آنها نقشی اساسی دارد.

تقی پورفرشی تصریح کرد: حمایت اجتماعی خانواده  از فرزندان دانشجوی خود یکی از مهمترین و اصلی‌ترین زیربناهای سازگاری روانی–اجتماعی و سلامت روانی آنها است و نیز شکوفایی، پیشرفت و موفقیت آنان را در جامعه رقم خواهد زد.

وی افزود: سازگاری با دانشگاه برای دانشجویان تنش و استرس زیادی را به وجود می‌آورد. در واقع این طور به نظرمی‌آید که ورود به دوره دانشگاه به عنوان یکی از مهمترین مراحل تغییرات و دوره های اثرگذار در زندگی یک جوان است، که با در نظرگرفتن فرصت‌های ایجاد شده برای جوانان، می‌تواند به عنوان یک حادثه بسیار مهم در زندگی افراد تاثیرگذار باشد و تغییرات مهمی را در ابعاد مختلف زندگی وی ایجاد کند. مطابق نتایج پژوهش‌ها ورود به دانشگاه می‌تواند با استرس‌های فراوانی برای دانشجویان همراه باشد و بخصوص در سالهای اول دانشگاه، دانشجویان را با مشکلات و مسایل سازشی متعددی روبرو کند.

تقی پورفرشی گفت: نتایج تحقیقات و مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که کمک‌های موثر خانواده در خصوص سازگاری با دانشگاه، تاثیر بسیار معنادار و مهمی بر روی افزایش سازگاری، سلامت روانی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان داشته است. در واقع خانواده و ارتباط های مناسب خانوادگی می‌تواند رضایت از زندگی در دانشجویان را افزایش دهد و بروز احساسات منفی در دانشجویان مانند تنهایی، اضطراب و افسردگی را کاهش دهد.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی  واحد ایلخچی، تأکید کرد: سهیم شدن والدین گرامی در نگرانی‌های فرزندان دانشجوی خود و صحبت با فرزندان در مورد این نگرانی‌ها و فشارها به طور مثبت و پویایی با سازگاری آنها در ارتباط است. هر چه حمایت و محبت والدین دارای کیفیت و کمیت بهتری باشد و نظارت مناسبی انجام شود فرزندان سلامت روانی بالاتری خواهند داشت.

وی افزود: ورود فرزندان به دانشگاه اگر چه گامی مهم در مسیر بزرگسالی است، اما به معنای کمتر شدن ارتباط خانواده‌ها با آنها نیست. هر چه میزان ارتباط آنها با محل تحصیل فرزندانشان بیشتر باشد آنها عملکرد بهتری خواهند داشت. البته این ارتباط می بایست سازنده و سالم باشد.

تقی پورفرشی تصریح کرد: پیدا کردن قدرت تحلیل در دانشجویان باعث بیمه شدن آنان در مقابل آسیب‌های اجتماعی می‌شود و با داشتن قدرت تحلیل می‌توانند در موضوعات مختلف جامعه مذاکره و مباحثه کرده و کم کم قدرت شرکت فعال تر در موضوعات اجتماعی را داشته باشند.

وی تصریح کرد: حضور دانشجویان در گروه‌های دانشجویی می‌تواند از بین برنده بی تفاوتی دانشجویان و بروز دغدغه‌مندی آن‌ها شود. در واقع دانشگاه زمینه ساز تمرین مشارکت اجتماعی نهادهای دانشجویی از قبیل کانون‌های دانشجویی، تشکل‌های دانشجویی و انجمن‌ها و مکانی مناسب برای بروز اندیشه‌های بکر دانشجویی و مشارکت آنان در فعالیت‌های گروهی در عرصه های مختلف اجتماعی است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1082354

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =