ضرورت دستیابی به مبانی تئوریک، خلاقانه و نوآورانه برای وحدت حوزه و دانشگاه/ مشارکت اندیشمندان حوزوی و دانشگاهی در طرح پایش

وبینار بزرگداشت وحدت حوزه و دانشگاه با موضوع مرجعیت علمی حوزه و دانشگاه با حضور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، وبینار بزرگداشت وحدت حوزه و دانشگاه با موضوع مرجعیت علمی حوزه و دانشگاه عصر امروز با حضور دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه معاون علوم انسانی و هنر، حجت‌الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن خیری سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان قم و دیگر صاحبنظران و اندیشمندان حوزوی و دانشگاهی به همت دانشگاه آزاد اسلامی استان قم برگزار شد.

دکتر طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در این وبینار، با گرامیداشت هفته پژوهش و فناوری، شهادت دکتر مفتح و روز وحدت حوزه و دانشگاه، گفت: بسیار خوشحالم که در این مراسم حضور دارم. جا دارد یاد و خاطره دانشمند عرصه دفاعی و هسته ای کشور شهید محسن فخری‌زاده را که در مبحث مبانی نظری وحدت حوزه و دانشگاه و به طور کلی مبانی نظری وحدت دین و علم تلاش وافر داشت و صاحب رأی و نظر بود را گرامی بداریم.

وی ادامه داد: چهل سال است که با موضوع وحدت حوزه و دانشگاه مواجه هستیم، اما سؤالی که در این خصوص پیش می آید، این است که آیا این وحدت، بین دو ساختار است یا وحدت فرآیندی است و یا یک نظریه؟ هرچه جلوتر می رویم و انقلاب اسلامی خود را به عنوان تفکر تمدنی مطرح می کند، بیشتر به این موضوع واقف می شویم که وحدت حوزه و دانشگاه از موضوع رفتاری دو نهاد انسان‌ساز و جامعه‌ساز، باید به وحدت نظری و در حقیقت به عنوان یک نظریه برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی طرح شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت نیز باید مبتنی بر این نظریه باشد که حوزه و دانشگاه صرفاً دو نهاد علم نیستند، بلکه دو روش هستند که یکی به عنوان نهاد علم، سابقه بیش از هزار ساله در ایران دارد و دیگری به عنوان نهادی برآمده از مدرنیته وارد کشور شده است. اینها دو روش و دو متدولوژی هستند.

دکتر طهرانچی تصریح کرد: شیوع بیماری کرونا در سراسر دنیا، جامعیت و کاملیتی که برخی از علم‌گراها مطرح می کردند و معتقد بودند که تفکر خودساخته بشر و محصولات آن برای رسیدن به تمدن نوین کافی است را شکست داد و شاهد بودیم که الگوهای حاکم بر این نظریه درهم شکست. در این برهه، بشر با مسئله‌ای مواجه شد که علم به تنهایی پاسخگوی آن نبود و این سؤال به وجود آمد که چگونه بشری که تصور می کرد بر پاندمی ها و اپیدمی ها غلبه کرده و به سراغ خلق انسان‌واره ها رفته، به یکباره مصداق آیه شریفه «ظَهَرَ الْفَسادُ فِی الْبَرِّ وَ الْبَحْر ِ بِما کَسَبَتْ اَیْدِی النَّاس» شد؟

وی با اشاره به ناکارآمدی علوم اجتماعی برای اداره جامعه، گفت: فضایی که تاکنون به دست بشر ساخته شده بود، اکنون با معضلات مختلفی روبروست که محصول نارسایی عمیق و ترک هایی است که بر مبنای نظریه حکمرانی کلی ایجاد شده است، بنابراین اگر بخواهیم سعادت ملت را تضمین کنیم، وحدت حوزه و دانشگاه یک «شاید» نیست، بلکه «باید» است که از مباحث نظریه کلاسیک فراتر رفته و به نیاز مبرم اداره جامعه تبدیل شده است.

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر لزوم توجه به مبانی نظری نگاه به علم، اظهار داشت: واقعیت این است که در چهل سال گذشته آنچنان که باید به موضوع وحدت حوزه و دانشگاه بپردازیم، توجه نشده، البته در موضوعاتی مانند علوم انسانی اسلامی اقدامات خوبی صورت گرفته، اما موضوع فراتر از آن است.

دکتر طهرانچی خاطرنشان کرد: علم و الگوهای برگرفته از آن، برای کاربردپذیر کردن علم و حکمرانی در جامعه، بیش از همیشه نیازمند تلاش محققان حوزه و دانشگاه است. برای رسیدن به یک مدل تعاملی و وحدت‌آفرین، نیازمند وحدت با حفظ تعاملات درون‌ساختاری حوزه و دانشگاه و نگاه حوزوی و دانشگاهی هستیم.

وی با اشاره به برنامه های دانشگاه آزاد اسلامی درخصوص تحقق مبانی وحدت حوزه و دانشگاه، گفت: این دانشگاه افتخار دارد موضوع وحدت حوزه و دانشگاه را به عنوان یک موضوع اساسی پیش روی قرار داده است. دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم که دارای پیشینه‌ای قوی است، مأموریت یافته وحدت حوزه و دانشگاه را به عنوان رسالت جدی خود در شبکه دانشگاه آزاد اسلامی پیگیری کند. همچنین معاون علوم و انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی که استاد ارجمند دکتر خسروپناه مسئولیت آن را برعهده دارد، پیگیری مجدانه برای رسیدن به مبانی تئوریک، مبانی خلاقانه و نوآورانه در این زمینه دارد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با قدردانی از مشارکت اندیشمندان حوزوی و دانشگاهی در طرح پژوهش اثرگذار یکپارچه شبکه‌ای دانشگاه آزاد اسلامی برای حل چالش های پیش رو، اظهار داشت: اکنون نیازمند تولید دانش نوین هستیم، چرا که نمی‌توانیم با اِعمال تغییرات کوچک الگوهای از پیش تعیین شده که بر ما دیکته شده است، به دانش نوین دست یابیم. مسئله بنیادی است و لازم است پژوهش های بی‌شمار با مبانی دقیق انجام شود.

دکتر طهرانچی در پایان ابراز امیدواری کرد که موضوع «سلامت و رشد انسان» که به عنوان قدم نخست دانشگاه آزاد اسلامی برای مدل علمی وحدت حوزه و دانشگاه و تعامل کامل برای خلق دانش جدید برداشته شده، با موفقیت به سرانجام برسد. ان‌شاءالله با این حرکت، به این نقطه برسیم که اگر وحدت حوزه و دانشگاه در گذشته به عنوان مبحث کمکی برای نظام جمهوری اسلامی ایران بود، اکنون این موضوع یک «باید» اجتناب‌ناپذیر برای جهان و تمدن بشری است.

خسروپناه: حکمرانی اسلامی بدون حکمی سازی علوم انسانی و هنر تحقق نمی یابد

همچنین در این جلسه حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی با گرامیداشت روز وحدت حوزه و دانشگاه و هفته پژوهش، گفت: حکمرانی اسلامی برای تبدیل جامعه اسلامی محقق به جامعه اسلامی مطلوب تلاش می کند و حکمرانی اسلامی بدون حکمی سازی علوم انسانی و هنر تحقق نمی یابد.
وی با تأکید بر گفت وگوی حکیمانه افزود: حکمرانی اسلامی یعنی اینکه باید و نبایدهای راهبردی و قانونی باید مبتنی بر حکمت، فقاهت، عقل، قرآن و سنت باشد.

خیری: وحدت حوزه و دانشگاه با راه‌اندازی دانشگاه علوم انسانی اسلامی در قم شکل می‌گیرد

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن خیری سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان قم نیز در این وبینار، گفت: با راه‌اندازی دانشگاه علوم انسانی اسلامی در قم به عنوان یک واحد نخبه گرایی در تراز انقلاب اسلامی، وحدت حوزه و دانشگاه به مفهوم امروزی شکل می‌گیرد و مهم‌ترین دغدغه دکتر طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در این راستا برطرف می‌شود.

وی اظهار داشت: دانشگاه علوم انسانی اسلامی به مرکزی در سراسر کشور تبدیل خواهد شد که محور آن تولید محتوای آموزشی، فرهنگی و پژوهشی است و سبب شکل‌گیری وحدت حوزه و دانشگاه می‌شود.

آذربایجانی: تولیدات علمی باید براساس نقشه راهبردی کلان کشور انجام شود

حجت‌الاسلام والمسلمین مسعود آذربایجانی استاد پژوهشگاه حوزه و دانشگاه نیز در ادامه این وبینار به ارائه توضیحاتی در خصوص «پروژه نظام الگوی سلامت و رشد انسان» پرداخت و گفت: برای سلامت و رشد انسان باید دو بال عقل و وحی و فرآورده های این دو منبع در قالب دین و دانش همراه هم باشند.
وی افزود: رساله های دکتری، پایان نامه های کارشناسی ارشد، پژوهشها و سایر تولیدات علمی کشور باید براساس نقشه راهبردی کلان انجام شود تا نیازهای جامعه را برطرف کند.

پارسانیا: حوزه و دانشگاه دارای مرجعیت علمی هستند

حجت‌الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در این وبینار اظهار داشت: حوزه و دانشگاه دو نهادی هستند که دارای مرجعیت علمی هستند. در واقع یک نوع تقسیم کار به لحاظ موضوع بین این دو نهاد وجود دارد. دانشگاه در ادامه آموزش های عمومی قرار گرفته است.
وی افزود: حوزه و دانشگاه در یک جغرافیای واحد مثل ایران وجود دارد که در حوزه فرهنگ و ذهنیت جامعه حضور و تعامل دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1084404

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =