تحولات اخیر در قوه قضائیه مایه امیدواری است/ لزوم اجرایی شدن سند طرح تحول قضایی

یکی از مراجع تقلید با اشاره به اینکه در دورۀ جدید، تغییر و تحول خوبی در قوه قضائیه صورت گرفته که موجب امیدواری است گفت: دادگستری و دادگاه های ما نیازمند تحول گسترده ای است، اما نباید این تغییر و تحولات وابسته به اشخاص باشند، بلکه باید به الگو و مسیر راه تبدیل شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی (ایسکانیوز)، آیت الله ناصر مکارم شیرازی در دیدار رئیس کل دادگستری استان قم با اشاره به اینکه در دورۀ جدید، تغییر و تحول خوبی در قوه قضائیه صورت گرفته که موجب امیدواری است، اظهار کرد: حقیقت این است که دادگستری و دادگاه های ما نیازمند تحول گسترده ای است، اما نباید این تغییر و تحولات وابسته به اشخاص باشند، بلکه باید به الگو و مسیر راه تبدیل شود تا اگر کسی دیگر آمد، این کار را ادامه دهد و این تنها با تبدیل شدن به قانون و برنامه امکانپذیر است. باید قوانینی وضع شود که جلوی تراکم پرونده ها و زندانیان در زندان ها گرفته شود.

وی افزود: نکته مهم دیگر پیشگیری از وقوع جرم است. باید با همکاری دیگر نهادها و حوزه علمیه و تشکیل جلسات خصوصا برای جوانان و انتشار مجلات، مردم را از افتادن به دام کلاهبرداران و شیوه های اخاذی آنان آگاه کرد تا دیگر مواجه با این قضایا نشویم که فردی با ادعای دادن مثلا سود ۴۵ درصدی، کلاهبرداری کند و پرونده او هزار شاکی داشته باشد.

این مرجع تقلید در ادامه به وظیفۀ نظارتی دستگاه قضائی اشاره و خاطرنشان کرد: باید ترتیبی اتخاذ کرد که قبل از آن که کسی اقدام به کلاهبرداری و یا هر خلاف دیگری کرد، جلوی او گرفته شود نه بعد از آنکه اموال فراوانی را به ناحق گرفت و شاکیان فراوانی پیدا کرد، پیگیر آن شد.

آیت الله مکارم شیرازی در مورد زندانیان نیز افزود: باید نسبت به زندانی کار فرهنگی صورت گیرد و به او شخصیت داد که در پرتو این شخصیت، بتواند دست از کار خلاف خود بردارد و بعد از آزادی، دوباره سراغ کارهای خلاف نرود.

وی افزود: دادگستری یک کشور،   پیشانی و نقطۀ اعتبار آن کشور است و تأثیر مستقیمی در شخصیت کشور دارد.

این مرجع تقلید دستگیری مجرمین متواری را مهم دانسته و تأکید کرد: باید با همکاری سازمان های اطلاعاتی و نیروی انتظامی کاری کرد که متواری ها زودتر گرفتار چنگال قانون شود و اگر قانون نقصی در این زمینه دارد، برطرف شود.

آیت الله مکارم شیرازی در پایان این دیدار، سند طرح تحول قضایی که حجت الاسلام والمسلمین آقای رئیسی ارائه داده را بسیار مفید و سازنده شمرده و ابراز امیدواری کرد تا دستگاه های قضایی بتواند به آن جامۀ عمل بپوشاند و آن را در مرحلۀ اجرا، عملیاتی کند.

انتهای پیام/۷۸۰۲۷/و

کد خبر: 1086312

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =