اصلی‌ترین دلیل آلودگی هوا تهران تجمع صنایع است

مشاور سابق رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: مازوت یا نفت‌سیاه که اغلب در کشتی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، جزو آلاینده‌ترین سوخت‌ها است، هیچ سوختی حتی ذغال سنگ، به گرد پای مازوت نمی‌رسد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز؛ آلودگی هوا بحث داغ اما تکراری این‌روزهای تهران و دیگر کلان‌شهرها، همچنین دغدغه همه اقشار مردم است. بحثی که به لطف مسئولان گویا هنوز هم باید برای حل شدنش دعا کرد.

اسماعیل کهرم ‏در گفت‌وگو ‏با ایسکانیوز؛ با اشاره به اینکه امسال، تولید مازوت هم به دلایل موثر آلودگی هوا افزوده شده، گفت: مازوت یا نفت‌سیاه که اغلب در کشتی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، جزو آلاینده‌ترین سوخت‌هاست، هیچ سوختی حتی ذغال سنگ، به گرد پای مازوت نمی‌رسد؛ در نتیجه آلودگی هوا به این حد می‌رسد. درعین حال این گاز تقریبا در ۸ شهر ایران، مصرف می‌شود.

وی افزود: اینکه تولید مازوت دقیقا چه مقدار بر آلودگی هوا تاثیر می‌گذارد، مشخص نیست؛ اما از روی افزایش گوگرد و فسفات در هوا می‌توان نتیجه‌گیری کرد که تاثیرش بسیار خواهد بود، چون تولید مازوت در کشور خارج از حد استاندارد است.

مشاور سابق سازمان محیط‌زیست، ضمن بیان اینکه در گذشته، ۱۵ میلیارد لیتر از مازوت را به کشور امارات می‌فروختیم که آن‌ها نیز در کشتی‌ها می‌سوزاندند، گفت: کشتی‌های اماراتی نیز بعد از مصرف مازوت، به سمت مکان‌های پر باد و باران سفر می‌کردند، اما اکنون آن‌ها بهانه گرفته‌اند که درصد گوگرد و فسفات مازوت ایران، هفت برابر استاندارد بین‌المللی است یعنی استاندارد جهانی ۰٫۵ درصد بوده ولی در کشورمان، ۳٫۵ درصد است، بنابراین خریداری نمی‌شود.

کهرم همچنین ادامه داد: امروزه مقدار تولیدی گاز مازوت در ایران اشباع شده و وارد نیروگاه‌ها می‌شود، آقای زنگنه، وزیر نفت نیز اعلام کردند که نمی‌خواهند از این گاز استفاده کنند؛ اما در مواقعی مجبور به این کار می‌شوند.

وی با بیان اینکه برای حل آلودگی هوا، ابتدا باید روابط بین‌الملل خود را خوب و قوی کنیم، خاطرنشان کرد: علاوه بر تقویت روابط بین‌الملل، باید کیفیت مازوت را به حد همان ۰٫۵ درصد جهانی برسانیم که بتوانیم به کشورها بفروشیم.

دلایل همیشگی آلودگی هوا به‌خصوص در تهران

مشاور سابق رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست، با بیان اینکه در تهران حدود ۳ میلیون اتومبیل و موتور سیکلت تردد دارند اظهار کرد: ۳۰ درصد صنایع کل ایران، در اطراف تهران قرار دارند، تمام فضای سبز این شهر از بین رفته و تبدیل به ساختمان‌های بلندمرتبه شده است، هرکسی نیز سوار ماشین تک‌سرنشین می‌شود، وسایل حمل‌ونقل عمومی کافی وجود ندارد. این‌ها همه دلایل همیشگی آلودگی هوا است.

کهرم، وجود پدیده وارونگی را در فصل زمستان، اتفاقی دائمی دانست و با تشریح این موضوع، ابراز کرد: وارونگی به زمانی گفته می‌شود که دودهای ناشی از اتومبیل‌ها و کارخانه‌ها، وقتی می‌خواهند از آسمان به سمت بالاتر یعنی فضا بروند، با یک لایه هوای سرد برخورد می‌کنند و نمی‌تواند خارج شود، در نتیجه با نبود برف، باران و باد، این توده هوای گرم و مسموم، به سمت زمین برمی‌گردد.

وی همچنین افزود: ایران دومین تولیدکننده گاز در جهان است، پس چرا باید اکنون که در خانه‌ها گاز زیاد مصرف شده، نیروگاه‌ها دچار کمبود گاز شوند؟ این نشان‌دهنده بی‌مدیریتی است. با وجود وارونگی و ایجاد آلودگی هرساله، دولت و مسئولان هنوز چاره اساسی نیاندیشیده‌اند، فقط زمانی که به این فصل و آلودگی شدید هوا برمی‌خوریم، تازه به فکر رفع موقتی آن می‌افتند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1087192

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =