استفاده دولت از بازار بورس علیه مردم/ بازار نسبت به آینده خوشبین نیست

کارشناس بازار سرمایه معتقد است دولت بعد از ریزش بازار بورس نه تنها از سهامداران حمایت نکرد بلکه از این اتفاق سواستفاده هم کرد؛ به مردم گفته شد که سهام خود را نفروشند اما با وجود نفروختن مردم شاهد کاهش‌های شدیدی در ادامه بازار بودیم.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز؛ روند رو به رشد بازار بورس در سال ۹۸ با آغاز سال ۹۹ با شدت بیشتری ادامه پیدا کرد به نحوی که بسیاری از نمادها، روزهای متوالی در صف خریدهای سنگین قرار گرفتند. رشد بازار در کنار تشویق مردم به سرمایه‌گذاری در بورس از طرف دولت باعث شد که مردم بسیاری از سرمایه‌ها و پس‌اندازهای خود را وارد این بازار کنند و سهام شرکت‌های بزرگ فولادی، خودرویی و پالایشی که شرکت‌های دولتی هستند از نمادهایی بودند که بیشتر مورد استقبال سهامدار تازه‌وارد بود.

 مرداد 99 بازار بورس با شوک ناشی از اختلاف درون؛ بین وزارتخانه‌های نفت و اقتصاد دولت برای عرضه «صندوق دارا دوم» شروع به ریزش کرد. دارا دوم بعدها با نام «پالایشی یکم» عرضه شد اما ریزش بازار متوقف نشد و بعد از گذشت چند ماه، شاخص کل بازار بورس که به 2 میلیون 100 هزار واحد رسیده بود به حدود یک میلیون و 200 هزار واحد رسیده است. بسیاری از سهامداران تازه‌وارد که با تشویق دولت وارد این بازار شدند، به ضررهای 50 تا 60 درصدی از اصل سرمایه رسیده‌اند و احساس می‌کنند دولت آنها را فریب داده است. درباره عوامل تاثیرگذار بر بازار بورس، نقش دولت و همچنین مقررات جدیدی که سازمان بورس برای این بازار در نظر گرفته است با حمید معیرمعینی کارشناس بازار بورس و سرمایه گفت‌وگو کرده‌ایم.

نقش مولفه سیاسی بر بازار سرمایه

میرمعینی با اشاره به اینکه نمی‌توان گفت تغییر هر مقررات در زمان خود بی اثر است اظهار کرد: واکنش بازار سرمایه نشأت گرفته از مجموعه‌ای از مولفه‌های اثر گذار است و اینطور نیست که فقط مقررات معاملاتی باعث شود جهت بازار تغییر کند.

وی ادامه داد: خیلی‌ها خوشبین بودند که تغییرات دامنه نوسان، میزان جو ترس و وحشت بین فعالان بازار سرمایه به خصوص افراد تازه‌وارد را کم کند، اما با توجه اینکه مولفه‌های اثرگذارتر بازار سرمایه اجازه نمی‌دهند که این تغییرات دامنه نوسان که تغییرات با اهمیتی هم هستند؛ خودنمایی بکنند و بازار سرمایه براساس آن تغییر جهت دهد.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه بعد از تغیر دامنه نوسان ۲ روز شاهد بازار مثبت بودیم، گفت: بعد از  این  ۲ روز شاهد منفی شدن روند بازار هستیم که ناشی از اوضاع و احوال مبهم سیاسی و اقتصادی است.

میرمعینی با تاکید بر اینکه نقش مولفه سیاسی در بازار سرمایه در چند سال اخیر بیشتر از دیگر مولفه‌ها بوده است، تصریح کرد: بازار بورس در گذشته هم نسبت به تنش‌های سیاسی عکس‌العمل‌های قابل توجهی داشته است. این مسئله علامتی برای مسئولان تصمیم‌گیر است که تغییراتی در سیاست‌های خود بدهند.

وی افزود: طبق مصوبه مجلس، ایران باید از پروتکل الحاقی خارج شود و این می‌تواند تبعات زیادی بر اقتصاد جامعه داشته باشد.

این فعال بازار بورس با اشاره به اینکه تغییر در دامنه نوسان بیشتر جنبه پیشگیری دارد، گفت: به طور کلی شاخص‌های بازار سرمایه را شاخص‌های پیشگیرانه می‌گویند. فعالان بازار سرمایه آینده را با توجه به اصول ارزش‌گذاری بازار سرمایه و اتفاقاتی که روی فعالیت و سود شرکت‌ها اثر می‌گذارد، تحلیل می‌کنند.

میرمعینی با بیان این مطلب که بازار احساس تهدید کرده و نسبت به آینده خوشبینی ندارد، اظهار کرد: اگر تغییرات در فعالیت‌های اقتصادی ناشی از عوامل سیاسی رخ دهد بازار سرمایه واکنش نشان می‌دهد که این واکنش در حال حاضر منفی است.

در ادامه این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اخبار خوبی که در روزهای اخیر درباره صنایع پالایشی منتشر شده است، گفت: این اخبار در یک بازار با ثبات از نظر سیاسی و اقتصادی، می‌توانست روی صنعت پالایشی تاثیر بسیار مثبتی بگذارد ولی مولفه سیاسی مانع اثرگذاری این اخبار خوب در سهام پالایشی بازار شد.

تامین کسری بودجه دولت از بورس

میرمعینی در پاسخ به این سوال که برای مردم این ذهنیت ایجاد شده است که دولت در حال تامین کسری بودجه خود از طریق بورس است، عنوان کرد: در بازار خوب و مثبت این اتفاق تا حدودی رخ داد و دولت بخشی از کسری بودجه خود را هم با فروش دارایی‌های سرمایه‌ای و هم با انتشار اوراق بدهی تامین کرد.

وی ادامه داد: در این مدت مالیات نقل و انتقالات در بورس جزئی از بهترین درآمدهای دولت شده است. واقعیت این است در دوره‌ای که قیمت‌ها رشد پیدا کرد، آن قیمت‌ها توجیه‌پذیر نبود و این مسئله بارها از رسانه‌ها و تریبون‌های مختلف هم هشدار داده شد.

این کارشناس بازار بورس با بیان اینکه دولت نقشی در پایین آوردن قیمت‌ها در بورس نداشت، گفت: اما متاسفانه دولت نه تنها از سهامداران حمایت نکرد بلکه از این اتفاق سواستفاده هم کرد. به مردم گفته شد که سهام خود را نفروشند؛ آقای واعظی در رسانه ملی شاخص حمایتی اعلام کرد و وزیر اقتصاد چندین بار اعلام کرد که مردم سهام خود را نفروشند، اما با وجودی که مردم سهام خود را نفروختند شاهد کاهش‌های شدیدی در ادامه بازار بودیم.

میرمعینی افزود: در ۲ ماه اخیر شاهد فروش سهام توسط دولت نبوده‌ایم، حتی اگر دولت بخواهد سهام خود را بفروشد هم بازار کشش آن را ندارد و فعالان حرفه‌ای بازار این نکته را می‌فهمند و این باعث ایجاد جوی منفی در بازار می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه مردم حق دارند ناراحت باشند، گفت: مهمتر از هر چیزی این است که یک جو با ثبات در شرایط سیاسی کشور ایجاد شود. بزرگترین خواسته مردم این است که ثبات اقتصادی داشته باشیم. این ثبات پیش‌زمینه‌ای می‌شود که شاهد رشد و توسعه اقتصاد و به دنبال آن توسعه بازار سرمایه باشیم.

رشد بورس نیازمند سرمایه‌گذاری ثابت اقتصادی

این فعال بازار سرمایه با بیان اینکه تحقیقات نشان داده در ۱۴ سال اخیر تشکیل سرمایه ثابت(سرمایه‌گذاری در دارایی‌های ثابت مثل کارخانجات) منفی بوده است، اظهار کرد: تا زمانی که ثبات و امنیت سرمایه‌گذاری به وجود نیاید؛ سرمایه‌های ثابت ایجاد نمی‌شود و تولید ناخالص کشور افزایش پیدا نمی‌کند. در نتیجه روز به روز فقیرتر خواهیم شد چون صنایع فرسوده‌تر می‌شود و با مشکل تامین مواد اولیه هم روبرو خواهیم شد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر هیچ چشم‌انداز مثبتی نسبت به آینده وجود ندارد و همه افراد به این فکر می‌کنند که ارزش پول خود را حفظ کنند. تمام اقشار جامعه از کارمندهای دولتی و شرکت‌های خصوصی گرفته تا کارگران، همه به دنبال این هستند که پس‌اندازشان افت ارزش نداشته باشد. تمرکز آنها از روی کار اصلی‌شان برداشته شده است که این آثار مخربی دارد.

میرمعینی با تاکید بر اینکه اگر تورم نداشته و شاهد یک بازار باثبات باشیم افراد دست به سرمایه‌گذاری می‌زنند، گفت: در حال حاضر همه به دنبال این هستند؛ کالایی بخرند که ارزش دارایی خود را حفظ کنند.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان گفت و گو درباره تاثیر آتی قانون نوسان نامتقارن بر بازار گفت: اینکه فکر کنیم قانون معاملاتی دامنه نامتقارن موفق نبوده، درست نیست به دلیل اینکه قانون‌های معاملاتی زمانی می‌توانند موفق باشند که بستر مناسب باشد. قوانین و مقررات معاملاتی در این مقطع می‌تواند از جو وجشت فروش کم کند اما اگر موفق نشود در میان مدت باعث کاهش اثرگذار در نقدشوندگی بازار می‌شود که از مزیت‌های بسیار مهم بازار سرمایه نسبت به دیگر بازارهاست.

انتهای پیام/

کد خبر: 1089750

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =